ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Néhány szó az olvasóknak

2009.12.24. 17:04 - hanaura

Címkék: karácsony

Nagyon szerencsés vagyok. Annyi jó embert megismertem az után, hogy elindult ez az oldal, hogy már csak azért is megérte a dolog. Természetesen nem "csak" erről van szó, nyilván volt egy cél, és az remélem sose fog változni, de egy biztos: valami elindult. Azok közül, akiket már egyébként is érdekelt a téma, sokan tudtak közelebb kerülni ehhez az Amazonasbeli gyógyítási lehetőséghez. Én senkit nem akartam rábeszélni, még azokat sem, akiknek ez nyilvánvalóan jót tenne. Nem látom értelmét. Amikor valaki akar valamit, és igazán akarja, akkor a minimum amit el tud érni, azt itt láthatjátok. Sok-sok  találkozás az ayahuascával, az igen csak foghíjas ismeretek tömködése (ami természetesen jelen pillanatban is történik, talán ez már így is marad), összeszervezgetése ennek az oldalnak és persze a fórumnak, rengeteg anyag átrágása, ismeretség rengeteg emberrel, és egyfajta "véráramba" való bekapcsolódás. Elindultak a fórumtalálkozók is, szép számban kaptam másoktól segítséget, én már nem akarom nevesíteni őket, és nem azért mert kevésbé lennék hálás nekik, mint korábban, de ezeket úgyis egymás közt éljük meg, aki "benne van" a dologban, az maga is tudja milyen sok múlik a segítségén.

Én azért remélem, hogy ez még csak az eleje, és még sokkal több olyan emberrel megismerkedhetek, akik hozzá tudnak ehhez az egészhez tenni valamit, mindannyiunk gazdagodására. Meglátjuk, biztosan lesznek még meglepetések!

Remélhetőleg az ünnepek mindenkinél a lehető legjobban alakulnak, mivel tényleg sokatokkal állok kapcsolatban, ezért csak itt, szerény keretek között kívánnék kellemes karácsonyi ünnepeket és boldog új évet!

 

Remélhetőleg a következő év is hasonlóan élménygazdag lesz! (Habár néha már azért szívesen "unatkoznék" is egy kicsit!:)

 

Valószínűleg nem az oldal böngészése lesz a legfontosabb dolog az azt egyébként olvasók körében, és ez így is van rendjén, de aki egy jó bejgli vagy töltöttkáposzta mellett olvasgatni szeretne, annak jó hír, hogy az ünnepek alatt is folyamatos lesz itt az élet.

A többiek nevében nem tudok nyilatkozni, de részemről nézegetem majd a fórumot is, szóval minden változatlan marad, még most is!:)

Írnék még sok dolgot, annyi mindenről szerettem volna beszélni ma, de az a helyzet, hogy nemsokára hazatér az, aki a világon a legfontosabb nekem, úgyhogy mára ennyi a jóból!:)

 

Még egyszer kellemes ünnepeket Nektek, és mindent köszönök!

Új a nap alatt

2009.12.23. 22:52 - hanaura

Címkék: naptánc

Biktop kommentelte ezt a gyönyörű dalszöveget. Remélem a kommentárokat is olvassátok ha már itt tartunk!:))  Számomra azokkal teljes minden olyan írás, ahol szerepelnek. És ahol nem? Most vagy ennyire nagy agy vagyok, hogy nincs mit hozzátenni vagy túl unalmas? Fene tudja....:)

Szóval én nem nagyon ismerem a VHK-t. Meneruwa (Ti Biktoppal barátok vagytok, ugye? Valahonnan rémlik...) egyszer küldött egy koncert felvételt, az nagyon tetszett. És Messalináról is akkor derült ki a számomra hogy szereti!:) Na szóval volt pár, többnyire máshonnan származó írás ama híres-neves indián naptáncról, amiről valamelyik nap szeretnék egy saját cikket írni, hogy egyértelmű legyen miért tettem be ennyi mindent erről. Nem mint ha önmagában nem lennének ezek érdekes dolgok, de a harcos-képzésen túl volt a naptáncnak egy nagyon spirituális oldala, ami pedig erősen összefügg az ayahuascával. Szóval remélem összehozom mihamarabb!

Addig is itt ez a csodálatos szöveg:

 

VHK: Naptánc

A Nap
Ha nem lenne
Hogyan élnénk?
De van! Él! Él!
Mindent beragyog!
Mégsem láthatod!
De lásd meg most!
 Milyen tündöklő
 Élo erő!

Hej hej hej haj hej hej hej haj
Hej naptánc, hej naptánc!
Forgok kacagok Nap hozzád!
Hej naptánc, hej naptánc!
Forgok felugrok Nap hozzád!
 sorsot rejtő élet Nap-madár
téged hívlak, jöjj ide hozzánk!
ünnepeljünk, élet-ragyogás!
 életünk szédítő villanás!
megszülettem
a Nap alatt tombolok
árdeli szép Hold
bársonyos éjszakán
hajnali égbolt
 tündöklő napsugár
hej Nap hej Hold
varázslatos szempár
hej Nap hej Hold
varázslatos szempár
Nap
Hé! Nap!
Hé! Ragyog!
Hé! Még! Hé!
Táncol!
Táncol! Hajtás!
Táncolj! Nap!
Ragyog! Ragyog!
Mindig ragyog!
Kívül - ragyog!
Belül - ragyog!
Nap! Nap! Napocska
Édes Napocska!
Élj!
Édes Nap! Nap!
 Égi tűz! Nap!
 Égi tűz!  

 

 

Még egyszer köszi Biktop!

Életem egyik legtisztább, de mindenképpen legspirituálisabb álma-ÚJRATÖLTVE

2009.12.23. 08:07 - hanaura

A lényegre térek, most ébresztett az az átkozott óra. Bassza meg! Mindig két időpontot írok be, a második fél órával később a kelési időm. Mindegy, ez az első volt. Korán. Nekem legalább is eléggé. És persze eltűnt az álom is. Hogy Mernyau ne ébredjen fel, átjöttem a géppel a dolgozó szobámba, a tegnap vásárolt és fogmosás közben megfőzözz pohár zöld teával. Valami sivatagos izé.

Szóval:

Két barátommal mentem az utcán. Nem, nem Budapest volt, de nem volt semmi igazán jelentős különbség más városok között. Meleg volt, nyár. Egy fiú és egy lány barátom amúgy, akik nem régen voltak nálam(előtte sokáig nem találkoztunk). Sétálunk-sétálunk, mire a srác gyújt egy hosszű spanglit. Aztán meg kínál vele. Tudni kell, hogy vagy 7éve nem szívok, nagyon rosszul végződött történet, minek óta nagyon félek a marihuánától. Na mindegy. Még csodálkoztam is, hogy elfogadtam, mondom nem szoktam ilyet, illetve nem szokok már sok éve. Csak lazán sétálgattunk az utcán, jól esett egyébként, szóval nem volt egy olyan mint amikor a sötét zárkából negyven év után kiengedik az embert, aki az utcára lépést követő harmadik másodpercben kiszabadítja a szellemet a palackból és megerőszakol egy rózsaszín női bicajt, mert már attól is kész van. Na mindegy.:)

Szóval gondolkodtam, hogy a barátom szarul csinálta meg, mondom én vagyok az aki nem szívok, de ettől jobbat készítenék. Nagyon vastag volt a vége, jól lehetett látni a parazsat és amikor szívtam akkor mint ha apró homok szemcsék zúgtak volna le a torkomon, mint amikor vihar van a sivatagban, pont úgy.

Az volt az érdekes, hogy nem éreztem sem az illatát, sem az ízét a fűnek, viszont a dohány íze egyre erősebb lett. Ez nem tudom véletlen-e.....

Sétáltunk az utcán, ekkor már világos volt, hogy valami érdekes helyen vagyunk, kicsit latin, kicsit indiai, de Pesttől sincs nagyon messze..és persze valami karnevál féleség volt, egy helyen ahol elsétáltunk rengeteg rendőrrel, motoros rendőrrel. Na mondom, a régi rutin él, feltűnés nélkül leengedtem a kezemet, és már bántam is, mert olyan érdekes volt nézni a parazsat. A spangli nem hatott rám, aminek akkor már örültem is, mert valahogy éreztem, hogy ez nem az én műfajom, de érdekes volt nézni a parazsat, a tüzet, és érezni azt a homokvihart minden egyes slukknál. Nem, nem száradt ki a torkom, ugyanolyan maradt, csak egy pici homokvihar volt a torkomban, amolyan sivatagi.

Ahogy vettünk egy jobb kanyart, hogy ne legyen gond, egy érdekes helyhez érkeztünk, asszem még ajtaja se volt, nagyon kicsi hely volt, egy teázó sarokkal, egy olyan nem is növénybolt, igazából talán két tucat növény volt ott. Eladók. Nagyon szép, nagy, erős növények, de erről később.

A sarokban pedig, először azt hittem valamiféle kandalló, de mondom igen meleg volt, nem lett volna rá szükség, aztán rájöttem, hogy amolyan oltárféleség, ahol két férfi, a "kandalló" párkányán egymássalszemben ült. Izzadtak, kicsit lefelé néztek, volt egy hangszerük is, azt sajnos nem láttam, hogy mi csak a hangját hallottam, de azon csak kicsit később kezdtek el játszani, az előtt beszélgettek. Amolyan kemény, "melós-gyerek" stílusban, szóval nem tüntek túl különlegesnek. A hölgy a növényekkel aki mögött egy ici-pici, talán taázó pult volt, szintén.

Na akkor megláttam ott valami fél métern él is nagyobb jósmentát. Először a szára szúrt szemet, sokái néztem, mint ha vitt volna valahova. Elbambultam. Aztán csak a hölgy arcáig vitt. Beszélgetni kezdtünk, kb 35-50körül lehetett( a férfiak 45-50-55), kedves, és kicsit nyers. Az a kellemesen falusi fajta(Én is az vagyok mielőtt bárki azt hinné, hogy...:). Elkezdtem mellébeszélni, hogy milyen szép az a növény, valami miatt tereltem, talán valami megszokott félelem, közben örültem, mert a kicsit szabálytalan, jó nagy agyagcserépben élő nagyon szép, egészséges, nagy jósmenta valami döbbenet olcsó volt. Olyan volt az érzésem, nem forint volt az ára, és nekem se az volt, mint ha kb 800 forintnyi ára lett volna. Akkor megláttam a "mosolygó telepet" is! Erről volt még egy álmom, egy rövid, azt ígértem is, hogy elmesélem, de nem most. Peyoték voltak, nagyon sok. És szintén potom áron. Aztán még odébb egy caapi növény. Szintén ugyanazon az áron. A hölgy persze mindről tudta, hogy micsoda, de nem nagyon izgatta. Már vettem volna elő a pénzt, és örültem hogy milyen jó vásárt csináltam....(Érdekes módon, egy másik helyen, egy másik síkon voltam, mondhatni, de az volt a fejemben hogy viszem haza ezeket a növényeket, valahog a haza valami olyasmi volt ahol most élünk Mernyauval, szóval ez a "sík". Na mindegy, nem ez a lényeg)....amikor elkezdtem figyelni a férfiakat. Izzadtak. Volt valami fura hangszerük, de nem igazán láttam mi, és valami érdekes hangot is adtak ki a szájukkal.Egymással szemben ültek a "kandalló" "padkáján", kicsit lehajtott fejjel, nem riasztóan de fokozódott az izzadságuk, akkor már mögöttem vagy fél tucat ember jött be a "boltba", és figyelték őket. Akkor már tudtam, hogy mind a hárman sámánok. A két férfi is és a nő is. Nem azok a fajta meztelen, tollas, kifestett benszülött félék, hanem városiak, de nagyon is sámánok. És akkor elkezdtem érezni valamiféle szelet. Fokozódott a hangulat, valahogy volt olyan érzésem, hogy azt kezdem érezni, amit azok ketten csinálnak. Még vissaznéztem a félrerakatott növényeimre, de bámultam a két férfit, és főleg a tüzet. Erősödött a szél. Ugyanazt éreztem, csak az egész testemen, mint előtte az elszívott ciginél, hogy sivatagi szél. Tudni kell, hogy én nagyon érzékeny vagyok a szélre, és az álombeli magam az teljesen én voltam, de akkor és ott nem zavart. Kicsapkodtak a lángok, de nem volt semmi hollywood-i trükk feeling, csak inkább nekem( és asszem mindenkinek ott9 volt egy érzésem, egy kapcsolatom a tűzzel amit fújt a szél.

Innentől felgyorsultak a dolgok. Annyira erős lett a szél, hogy elkezdett remegni a kis házikjó/viskó, és én egyre boldogabb lettem. Nem olyan volt mint amikor olyan transzcendens( vagy annak tűnő) élményem van, hogy adnak, táplálnak, tanítanak, hanem mint ha a szép behatolt volna a bőrömön, és elkezdett volna benn is fújni. Akkor már a hangszer, az ének hatására hallottam a két, teljesen leizzadt, transzba esett emberen kívül a többieket is, mint ha üvöltöttek volna, de nagyon jó volt. Helyesebben nem üvöltöttek csak mint ha szél beléjük is behatolt volna és ahogy a sok port csikorogva fújja ki, az valami üvöltéssé fajult, de kellemes, abszolút otthonos üvöltéssé. (Tegnap a fórumon megint szóba került, a DÁvidot faggattuk erről a gödörbe üvöltés nevű spirituális/meditációs gyakorlatról, lehet, hogy nem kellett volna ezen agyalni este?:))))). Igazából élveztem, de kicsit fékeztem, de addig fokozódott hogy elengedtem magam, mert rájöttem, hogy nemm engem fúj el az akkor már nagyo erős szél, hanem belőlem fúj ki valami felesleget, és ahogy súrlódik a por belül, nem fizikálisan pesze, az volt az az üvöltés. Amit akkor már tudtam még jobban "préselni" kifelé, nagyon boldog voltam, amióolyan eksztázis féleség volt, amolyan nagyon  természetes tisztulás, de akkor már remegett a viskó, és valahogy abbamaradt az "üvöltetés" is, de a szél tovább dolgozott. Az emberek megijedtek, mert úgy tűnt összeroskad a házikó a szél hatására, és elkedtek kiszaladni, akkor már kb 7-8an voltak, plusz a "virágos" hölgy és a két férfi, és akkor már nagyon ijedten, nagy félelemmmel a hangjában, túlkiabálva  szelet, a "virágos" hölgy mondta, hogy húzzak innen Pánikos volt  a helyzet, már senki nem játszott senki előtt. Ő tudta, hogy atnító növényeket keresek, akikkel együtt élhetek otthon. Tele szeretném rakni a lakásomat tanító növényekkel. Gondozni szeretném őket, nem "megenni", együtt élni velük, erről talán már írtam is.

Szóval ők is tudták mit keresek (amit részben félelemből/képmutatásból takargattam, részben mert nagyon tetszettek az áraik, hozzászoktam, hogy akik ezzel foglalkoznak, azok a fokozott igény szerint szabják azokat, kivéve egy-két embert), de már nem volt lényeg. És ő is pontosan tudta, hogy én tudom, hogy nagy erejű sámánok mindannyian. Kiabált, hogy menjek, össze fog a házikó dőlni. Nem mentem, vissazkiabáltam, hogy miért, és mondta, hogy a növények megmondták nekik, hogy a szent tűz el fogja emészteni a helyet, el fog pusztulni, és mindenki aki ott marad. Menjek már, üvöltötte, ő is szaladt. A két férfi, mély transzban, izzadtan, még inkább összekuporodva folytatta a rituálét, ők ott akartak maradni, kiabálta a nő, ők elfogadják, hogy ha a tűz elviszi a helyet, vigye őket is, beletörődnek a sorsukba.

Akkor kiabálva mondta, még erőteljesebben, hogy a növények megmondták, hogy így lesz, de nem hittek nekik. Tudtam, nem mondta, de TUDTAM, hogy ez a "nem hittek" dolog csak erre a jóslatra szólt. Döbbenetes kapcsolatuk volt velük. Gondoljatok bele: semmi ezoterikus dolog nem volt ott. Semmi. És "ez" jött ki. A szent tűz a  sivatagi szél erejével söpört végig rajtunk, de fel akarta emészteni a helyet. Éreztem, tudtam, hogy ez nem egy igazságtalan dolog "tőle", de nem is büntetés, csak egy tény, de akkor már rohantam én is. A bolt elől volt, mögötte volt egy akár mexikóinak akár pestinek is mondható ház, dörömböltem, hogy a növények!!! Emberek mentek be, senki nem jött ki, főleg a hölgy nem, aztán kijött. Egy melléképületben keresett egy kis bőröndöt, nagyon félt, pánikos volt, ott akart mindent hagyni, mert úgy tűnt a kunyhóra lokalizálódó dolog kezd átterjedni a méretes házra is. Valahogy egyébként meg mégse olyan volt "kinn" mint ott, ami a végén már inkább egy kunyhónak tűnt. Hja, elfelejettem, a végén már mindenki izzadt.

Szóval kijött a hölgy, nagyon be volt pánikoléva, kértem a növényeket, erre visszakiabál (ekkor már zúgó, nagy hang volt a háttérben), hogy vihetem, de nem félek, hogy az én otthonom is elpusztul. De mondom, el kell őket vinni, el kell őket vinni. Hja, előtte, mielőtt kijött, nézegettem, már az ablakban, a párkányon volt a peyote, pedig senki nem hozta ki, és tutira az volt, de nagyon nagyok és érdekes formájúak. Garantáltan peyoték, de mégis. A középsőben a telepen volt egy négyszögletes lyuk, olyan mint egy négyszögletes pici cserép helye mondjuk. Azon belül meg láttam egy kört.

 

 

...és az öra megszólalt. Sírni tudnék, mert belegondolni se merek, hogy még mi lett volna, de egyébként lehet, hogy véget is ért.

Talán csak az én szentimentális álmom nem tudom. Én hiszem, hogy nem, azon túl mindenki azt "kezd vele" amit akar. Fontosnak tartottam leírni, úgy éreztem valami fontosat tékozlok el, ha hagyom elfelejtődni. Ezért is keltem fel az első csörgésre, és nem, feküdtem vissza még a szokásos fél órámra, mert nem akartam ezt elveszíteni.

Újabb tánc a napnak

2009.12.23. 00:45 - hanaura

Címkék: naptánc

Ezt ma este találtam 8-10óra népművészkedés után. A naptáncnak megvan az ayahuascához nagyon is kötődő apektusa, ha lesz rá erőm, holnap eről is írok, máskülönben később!:)

Akinek van valami információja a témában szívesen várom! (Meneruwa! Nálad?:)

A cikk:

Harcosavató szertartás

A NAPTÁNC

Észak-Amerikának kalandregényekből, filmekből
jól ismert ősi népei, a dakoták, a lakoták (más néven sziúk),
a feketelábok, az északi és déli cheyennek, az arapahok,
a mandanok, a comancheek és a kiswak törzsek
körében az egyik legnagyobb esemény még a XIX. század
második felében is a naptánc volt,
az ifjakat harcossá avató kegyetlen szertartás.


Alighogy felengedett a fagyos föld és melegebben kezdett sütni a nap a vadászó törzsek nemzetségekre, néhány családból álló csoportokra szakadtak és szétrajzottak. Folyók, patakok árnyas partjain, vízmosásokban, források közelében vertek tanyát. Követték a kószáló bölények nyomait, megkergették a kecses antilopokat, és nyilaikkal elejtettek egyet-egyet a fürge állatokból. Csapdát vetettek a hódoknak és a rókáknak, s ha arra támadt kedvük, elkötötték egymás lovait.


Indián asszony gyermekével és a lóhoz kötött csúszkával a századforduló idején

Időtanács
A békésebb napok labdajátékkal és más ügyességi versenyekkel teltek. Május végén, a „rózsás hold” napjaiban, amikor a dombok oldalán már virágba borultak a vadrózsabokrok, időtanácsra gyülekeztek a nemzetségek főnökei és idősebb harcosai, hogy megkezdjék az előkészületeket a tizennyolc tavaszt megért ifjak harcossá avatására. A törzsek életében oly fontos szertartást mindig a „mennydörgő hold” (egy hold egy hónapot jelentett naptárukban) napjaiban, augusztus első felében tartották, amikor a nap a legerősebben sütött.
A síksági vadászok nemzetségeinek időtanácsaiban összegyűlt főnökök és harcosok „időpálcikáik” rovásairól olvasták le, melyik hold melyik napján kell tábort bontani, hogy időben elérjék a szent helyet a törzs közös naptánctáborát..
Az indulás napján jóval pirkadat előtt a varázsló sátrában megszólaltak a dobok. Sátrat bontottak, s nagy, kerek kötegekbe kötözték a sátorlapokat, a takarókat és minden egyéb holmit. Mivel az indiánok nem ismerték a kereket, sátorrúdjaik elülső végét összekötve hosszú, keskeny, V alakú csúszkát készítettek. Ezt összekötözött végével keresztbe vetették a ló vagy a kutya nyakán, a másik végét pedig a földre eresztették. A csúszka szétnyíló szárain, a ló farka mögötti szíjakból rakodóteret fontak, amelyre aztán felkötötték batyuikat. A francia eredetű szóval travois-nak nevezett csúszkákon a málhák tetejére ültették az apróbb gyerekeket, s itt csináltak helyet a betegeknek és a járni már nem tudó öregeknek is.
Mire a hajnal felderengett, indulásra készen állt a tábor. A varázsló vagy másképpen szólva az orvosságos ember rejtekhelyéről elővette és meggyújtotta a szent pipát. A négy égtáj felé fújta a füstöt, majd körbeadta a szent kalumetet. Minden harcos szívott egyet belőle és ugyanúgy cselekedett, mint a varázsló. Az ünnepélyes, közös imádságnak is felfogható szertartás után ismét elrejtették a béke jelképét. Végül lebontották a varázsló sátrát, s a nemzetség elindult a nagy naptánctáborba, a „törzs abroncsához”.
A vándorlók meg-megálltak néhány napra. A férfiak vadásztak, s magukkal vitték az avatásra váró ifjakat is. Az asszonyok és a gyerekek vadrépát, vadgyümölcsöket szedtek. Tábortüzeik füstje már messziről látszott, s a prérire kimerészkedő „sápadtarcúak”, a ponyvás szekereiken vonuló pionírok a kanyargó füstoszlopokról tudták, hogy az indiánok földjén járnak.


A törzsa szertartás
színhelyére vonul

Tábornyi utak
Egy mormon család feljegyzéseiben ez olvasható: „A dombok peremén időről időre feltűnik egy-egy lovas, kisebb csoport indián... Ilyenkor mindig feszültek, várakozással, egy kis félelemmel és imádsággal telnek az órák... Hogy ki fél jobban, az indiánok mitőlünk, vagy mi az indiánoktól, az soha nem tudható. Van amikor órákon, napokon át követjük egymást tisztes távolból... Aztán hirtelen nyomuk vész. Még a letaposott fű sem árulja el merre tért le, merre vonult a vándorló csapat.”
A távolságokat az indiánok táborokban mérték. Egy tábornyi távolság megközelítően 30 mérföld, nagyjából egynapi járóföld. Ha veszély fenyegette a vándorokat akár kéttábornyi utat is megtettek egyfolytában.
„Néhanapján, amint keresztülvágtunk a síkságon, másik szembejövő törzset pillantottunk meg. Óvatosan közeledtek felénk, majd megálltak, és jelbeszéddel tudtunkra adták, hogy értekezni óhajtanak velünk. Az első jel mindig azt tudakolta, hogy miféle törzshöz tartozunk. Főnökünk erre a feketelábokat jelentő kézjellel válaszolt, majd arrafelé mutatott, ahol a fő törzsünk szokott tanyázni. E jel után mindig magasra emelte a jobb kezét, nyitott tenyerét az idegenek felé fordítva. Ez az ősi jelkép békés szándékot fejezett ki, s azt mutatta, hogy nincs fegyver a harcos jobbjában.
Erre a két főnök leszállt a lóról és egy-más felé indult, hogy félúton találkozzék. Dohánnyal ajándékozták meg egymást, mindegyikük odakínálta égő pipáját a másiknak, aztán ki-ki visszatért a maga törzséhez és mindkét csapat folytatta útját...” – így írta le Hosszú Lándzsa kanadai újságíró, a régi indián élet egyik utolsó tanúja a prérin vándorló törzsek találkozását. Négy-öt hét is beletelt, mire összegyűltek a nagy naptánctábor helyszínén.
A prérik indiánjai táboraikat „katonai pontossággal” építették. Különösen szép látványt nyújtott ünnepi naptánctáboruk.. A főnökök először mindig a tábor bejáratát jelölték ki, amely kelet felé, a felkelő nap irányába nézett. Majd a nemzetségek egymást követően, az óramutató járásával ellenkező irányban verték fel sátraikat. Végül a tábor nagy kört formált egy nyílt tér körül, s a kör közepén csupasz gerendákból ácsolva állt a naptáncsátor váza.

A törzs abroncsa
A naptánctábor a törzs abroncsa volt. Az összetartozást jelképezte. A nemzetségek ott vették számba egymást, a rokonok találkoztak. Amíg előkészítették fiaikat a kemény próbát jelentő táncra, a varázsló és a törzs öregjei egyéb fontos szertartásokat is elvégeztek.
A naptánc az ifjak bátorságának próbatétele volt. G. Catlin, aki a Felső-Missouri vidékén járva látta a szertartást, így írta le: „Négy nap, négy éjjel virrasztanak és böjtölnek az ifjak. A negyedik napon délidőben az előző évben avatott harcosok vágtatnak be a táborba, zöld lombokat húzva maguk után, amikkel a varázsló jelére a naptánc sátorát fogják beborítani. Valamivel később két, ünnepi díszbe öltözött lány nyargal a tábor közepére. Egy sasfészket hoznak, amelyet a naptáncoszlop tetejére erősítenek. Közben a harcosok sípokkal, csörgőkkel és dobokkal, vad lövöldözéssel csapnak irtózatos zenebonát.
Megjelenik a naptánc asszonya, és helyet foglal a varázsló oldalán...Az ifjak, akik ezen a napon vetik magukat alá a naptánc szertartásának, sorra az asszony elé járulnak, és hozzáhajolnak, hogy fekete festékkel kenje be arcukat és csuklójukat. Ekkor a varázsló hirtelen felugrik, felkapja a sasfészket, odamegy a naptáncoszlophoz és tenyerével fekete karikákat fest rá. Amikor az oszlop hegyéhez ér, takaróját a fejérehúzza és az oszlopra erősíti a sasfészket. Öt idősebb harcos siet elő, megragadják a földön heverő oszlopot, és az előre elkészített lyukba állítják. A varázsló néhány másodpercig fenn csüng a hatalmas oszlop tetején, majd takaróját széjjeltárva valósággal lerepül a földre.
A dobok elhallgatnak, néma csendben várakozik a tömeg. Hosszú, éles kés villan a varázsló kezében. Többször beletartja a kis varázstűzbe, az ifjak pedig sorra elébe járulnak. A fiatalok mukkanás nélkül tűrik, amint a varázsló és segédei (néhány idősebb harcos) két ujjal felcsípik mellükön a bőrt, két vágást ejtenek rajta, és hosszú bölénybőr szíjat fűznek át a felvágott mellizmokon. A szíj végét pedig a naptánc oszlopához kötözik.
Az ifjak kezdetben lassú, majd egyre gyorsuló ütemben elkezdik táncukat! Dobok morajló dübörgése kíséri a naptáncéneket. Most már az egész törzs együtt énekel. Mindenki táncol, miközben az oszlophoz kötözött csikó harcosok nagyokat rántanak a szíjon, hogy az minél előbb kiszakadjon mellükből.
Sokszor előfordul, hogy órák telnek el így, s ha az ifjú meghal, vagyis elájul, leoldják, de próbája még korántsem ért véget. Amint magához tér, az utolsó futás szertartásában lobogó sörényű musztanghoz erősítik, és egy idősebb harcos addig nyargal vele körbe-körbe, míg a bölényszíj ki nem szakad a melléből. A varázsló gyorsan gyógyfüvet tesz a vérző sebre, s a fájdalomtól meggyötört ifjú apja és anyja karjaiban támolyog haza családja tipijébe. Harcossá avatta a véres próba!”
A naptánc kegyetlen, de szükséges erőpróba volt, hogy a harcossá fogadott ifjú bátran nézzen szembe a prérin leselkedő veszedelmekkel. Legyen állhatatos és kitartó! Vadászatokon viselje el a nélkülözést, a harci ösvényen járva pedig legyen elszánt! Ne ismerjen félelmet, bátran állja a kínokat és minden szenvedést!
Ma már nincs véres erőpróba, de minden nyár végén megérkeznek az indián családok a törzs abroncsához. Felállítják az ősi tipiket, tüzeket gyújtanak az éjszakában és eltáncolják régi táncaikat. Hatalmas, több napon át tartó, látványos, sok embert érintő megnyilvánulásai ezek a találkozók az utóbbi évtizedekben újra erősödő indián önazonosságnak.

 

Tisztaság, szentség

2009.12.20. 13:52 - hanaura

Címkék: tisztulás

Az ayahuascával ismerkedők leggyakoribb kérdései, legalább is amikkel szintén ismerkedőként jómagam is találkoztam: hogy lehet megfőzni, mi a helyzet a sokat hallott rosszulléttel, ezen belül is kiemelt helyen a hányással, hol lehet hozzájutni a növényekhez, miben más ez a hasonlónak vélt dolgoktól. És a többi.

Mindre nem fogok most válaszolni, hely és idő hiányában, ma úgy gondoltam egy kicsit beszélek a rosszulléttől. Nem sokat, mert nem vagyok egy megmondó/guru, viszont sokszor sikerült rosszul lennem:)

A fizikai rosszulléttől általában rossz érzéseink vannak, a hányás meg egyenesen egy undorító dolognak hat. Jó, persze, a sokat emlegetett keleten ez is más. Indiában az öngyógyításnak egy olyan evidenciája az alkalmankénti hánytatás, amiről nem is beszélnek. (Ennek nyilván meg van a tudományosan igazolt megfelelő módja és gyakorlata, szóval nem kannásborral tolják a helyi köpködőben:). Mondjuk ha már itt tartunk: ha benn van az miért kevésbé gusztustalan? Azért is kérdezem mert a hányással kapcsolatban nagyrészt pszichikai gátak vannak. Mert ez taszító dolog. És ha mondjuk látsz egy szép lányt/jóképű fiút? Benne nincs ugyanaz belül? Én nem azt mondom, hogy legyünk torz, beteg állatok, félre értés ne essék. Csak szerintem ez a fajta tisztulás nem egy taszító dolog. Én például szeretem!

Visszatérve az ayahuascára: A legtöbb beszémolóban erős rosszullétről olvasni/hallani, és többnyire hányásról(innen a téma).

Ennek van egy komoly spirituális gyökere is: az indiánok azt tartják, hogy az emberből ezen a fájdalmas módon az élete során magába tömött hazugságok távoznak.

Igaz ez?

Nem tudom. Én hiszek benne, hogy az, de nem vagyok mindenható, szóval fogalmam sincs. De mélyen hiszek ebben a dologban. Ezért is szeretek ilyen módon tisztulni. Persze, hogy nehéz, persze, hogy fájdalmas, de akkor is egy jó dolog az életemben. Mert ha ez az indián okosság csak egy kicsit is igaz, hát, van mit kihányni, mit mondjak...

Aztán meg is fordíthatjuk a dolgot, mert a legtöbben ez ellen védekeznek(hányás/rosszllét): ha a fenti dolog igaz, akkor mi történik az ilyen védekezéskor?

Szerintem: Az igazi mély bizalom teljes hiányának és a még erősen fejlesztésre váró szándéknak a biztos  jele, miszerint tényleg meg akarunk gyógyulni. Ami nem hiba, ha felismeri az ember és igyekszik erősíteni ezt az oldalt. Gyakran említjük a őszinteség szót, főleg ebben a témában. Szerintem, ha valaki kijelenti, hogy egy őszinte ember, mondjuk a jelenlétemben, akkor én vagy azt gondolom, hogy ritka kincsre bukkantam, mert találtam egy igazi szent embert, akikből oly' kevés van manapság, vagy pedig kiröhögöm, mert tutira kamuzik az illető. Lehet, hogy van harmadik, én nem találkoztam vele. Ami szerény véleményem szerint reális és előremutató az az, hogy most egy bizonyos helyzetben vagyok, ezekkel a dolgokkal felszerelve, és szeretnék haladni, fejlődni, javulni, hogy mást ne mondjak: gyógyulni. Nem?

A tanulás afelismeréssel kezdődik, hogy mennyi mindent nem tudok. Vagy másképpen megfogalmazva: mennyi mindenre van szükségem, igényem. Aki azt gondolja, nincs erre szüksége, az sose fog tanulni.

Sokszor hivatkozok a számomra oly' kedve shindu kultúra bölcsességeire, ők azt tartják, hogy a tudás első szimptómája az alázat. Ezen én sokat gondolkodom, mert másokhoz azt hiszem hasonlóan hajlamos vagyok állati okosnak gondolni magamat. Ez ellen a bennem gyakran felmerülő érzés ellen mostanában a valóban okos emberek írásait tanulmányozgatva szoktam védekezni. Reméljük eredménnyel!;)

Ezzel kapcsolatban egy érdekes kitérő: Az idiánoknál, ha valami betegség merült fel, akkor azt mondták, hogy ők nem csak azzal a betegséggel foglalkoznak. Ezért voltak hatékonyabbak, mint a gyakran felszínes nyugati ember: ők nem csak a betegséget gyógyították olyankor, hanem jobbként, többként jöttek ki, mert egy csomó más dolgot is elrendeztek. Jó, mi?:)

Szóval ez egy jól kitalált nagyon tudományos rendszer. A  tudományos szó alatt azt értem, hogy komolyan megalapozott, alátámasztott. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy az Amazonasnál mittudomén kvantumpszichológia iskolák voltak. Mer' nem voltak. Ők tényleg a szellemektől tanultak. Kérdezték is az ayahuascát először "felfedező" nyugatiak, hogy ez hogy is jött. Már csak azért is mert annyi növény van azon a vidéken, hogy pár ezer évig főzögethettek volna. Az őslakosok nemes egyszerűséggel annyit mondtak, hogy maga a növény tanította meg őket.   Az ayahuasca: a caapi.

Így könnyű...:))))

Visszatérve a tisztulásra, ez több síkor is működő dolog: Spirituális szinten is. AMiről mi kurvára keveset tudunk. Jó, persze, egy-egy jól sierült alkalom után én biztos voltam benne, hogy a látomásaim egyenesen az iksz dimenzióból jöttek, és elég sok alkalom kellett, hogy felfogjam: nem onnan jöttek. Szóval ebből a számunkra azt hiszem marha nehezen hozzáférhető szférából is érkezik valami. Az, hogy mint emberek, jobban jövünk ki, mondjuk úgy személyiségileg, egy-egy találkozásból az ayahuascából, az is egy markáns dolog. Én azt vettem észre, hogy ez az oldal a legjellemzőbb, ami megnyilvánul. És ez így van rendjén. Meg könnyű látni is: jobb lett-e valami az életemben ettől a dologtó? (A zsűri természetesen nem mi vagyunk, hanem a környezetünk.)

És ami nem annyira nyilvánvaló: az ayahuasca fizikálisan is gyógyszer. Jót tesz a testnek. Az eredeti főzetet az analógokkal összehasonlító, remélhetőleg minél hamarabb(és jó régóta igérgetett) cikkemben majd erre jobban kitérek, most csak annyit: az analógok nem mérgek, nem mérgezik meg a testet, de megviselik. Az eredeti recept szerinti főzet, ami caapibó áll (vagy esetleg még chakrunából), nos az gyógyszer a testnek is.

Asszem Feldmár említette valamelyik írásában, hogy közvélemény kutatások szerint az ayahuascával élő törzsek egészségesebbek voltak az azzal nem élőkhöz képest. Ami azért elég komoly igazolás!

Hilario azt is mondta, hogy a plusz gyógynövényeket azért teszik hozzá a főzethez, mert azok specifikusan valamit tisztítanak. Az egyik vértisztító, a másik más dolgot tesz...kb 5-6féle gyógynövényt használ, de természetesen csak a caapinak is meg van ez a hatása, a plusz dolgok inkább csak rásegítenek. Amikor az ayahuasca elkezd dolgozni a testben, akkor -ahogy mesélte- elkezdi összegyűjteni a mérgeket a vérből, a csontokból, az izmokból, stb, és amikor összegyűjtötte akkor löki ki magát a testből.

Eszerint mi történik ha nem akarunk hányni?:))))      (Még egyszer nem írom le!;)

Ez egy jelentős különbség az analógokhoz képest, ahol ez az aspektus nincs jelen, és ezért praktikus a terhünktől megszabadulni. A caapit nem érdemes "kidobni" ha még dolgozik. Nekünk, értünk teszi!

Hja, és még egy érdekes dolog így ennek a nem éppen összeszedett cikknek a végére: Az indián hagyományok szerint a szertartás előtt ásnak egy megszentelt(!) hányógödröt. Vagy oda megy a tisztulni vágyó elrendezni a dolgát, vagy később oda transzportálják a végterméket. És az egy nagyon szent dolog.

Mert ha valaki egy kicsit is komoly, és legalább fél napot böjtöl, ami nagyon kevés, de valaki, akkor mi lesz a hasában a szertartás alatt: az ayahuasca.

Akkor mi lesz az ami nagy valószínűséggel kijön belőle?

Az ayahuasca.

 

 

 

És az egy szent dolog.

Újabb dal

2009.12.20. 00:43 - hanaura

Címkék: icaro

A nap dala

2009.12.19. 10:32 - hanaura

Címkék: icaro

A mai nap dala:

Hey Ah - Sanalee

 

Jó révülést!

 

 

 

(forrás: ayahuasca-wasi.com)

Fórumtalkozók

2009.12.19. 10:29 - hanaura

Címkék: fórumtalálkozók

Éppen a napokban gondolkodtam azon, hogy szeretnék valamit kitalálni az egy éves bog születésnapra, iyen szülinapi bulit, amikor rájöttem, hogy nem is tudom mikor lesz az. Valami tavaszra emékeztem, de aztán mondta Mernyau, hogy később vot az. Na most megnéztem (Hogy néha miért a legegyszerűbb dolgok a legnehezebbek:)))), és ledöbbentem.

Most, december kilencedikén volt fél éves az ayahuascareality blog!!!

Na ezen rendesen ledöbbentem! Annyira hosszú időnek tűnik, annyi minden történt, mintha ezer évről beszélnénk. És akkor a matematika szelleme a fülembe súgja: fél ééév. Szóval az egy éves szülinapi buli még kicsit odébb van...:))))

Legalább lesz idő kigondolni, hogy mit és hogy. Meg hát, jó nyilván klassz lesz ez a dolog, de elsősorban azért a "hagyományos" találkozókban" gondolkodok, aki ott volt akár az igen jól sikerült elsőn vagy a még sokkal-sokkal klasszabb másodikon is(igen, volt néhány ember!:), az tudja miért vagyok felvillanyozva ennyire. 

Gondolkodtam is, hogy ha megcímkézni kellene (Hja, Gén, látod, ez a mániám, igazad volt!:))), akkor bajban lennék. Az ayahuascáról volt szó meg nem is, sámánizmusról meg nem is, transzcendenciáról is meg nem is, indiánokról is meg nem is....szóval rászben a mgszokás, részben a jobb ötlet hiánya tartja itt ezt a blog címet! Jó mondjuk én meg szerettem közben, de ahogy a fórumtal beszélgetéseiből lejött, igen csak tágra lehet azokat a bizonyos kapukat nyitni, és nagyon jó dolgok jöhetnek azon be!

 

Reméljük fognak is.

 

Addig is, a napokban megfejtjük a következő fórumtalálkozó időpontját, hogy időben tudjunk készülni rá!

 

 

Nagyon-nagyon szép napot mindenkinek!

Izgalmas képek

2009.12.19. 01:11 - hanaura

Címkék: video

Nem tudom mennyire lehet, vagy mennyire kell az alábbi videót komolyan venni, minden esetre érdekesség gyanánt beteszem ide.

Ím:

 

 

Dalok a túlvilágról

2009.12.19. 00:41 - hanaura

Címkék: icaro

A lélek útja

2009.12.18. 00:39 - hanaura

Egy magar rock zenekar egyik dala adta a cikk címét. Ennél találóbbat magam se találhattam volna ki.

 

 

Sámán beavatás

2009.12.17. 21:51 - hanaura

Találtam eg nagyon jó írást a sámáni beavatásról, tegnap kezdtem el olvasni, ma már majdnem a végén vagyok, nagyon érdekes, hogy a szokásos "pongyolán" megfogalmazott "ahogy mi nyugatiak látjuk a sámánizmus"  helyett valami teljesen jót kaptam. Nem kevés motívum köszön vissza abból amit én össze tudtam szedni a konkrét ayahuasca sámánokkal kapcsolatban. Sőt.

A látomáskeresés egy nagyszerű példa erre, hogy a sámánok akár ayahuascával dolgozók, akár másmilyenek, milyen rövidre tudták zárni a dolgokat. Egy ultra-ezo/new age arc ismerősöm említett valami módszert, amit majd megmutat és akkor elmondása szerint "nem kell majd semmilyen szer". Mintha az ayahuasca egy szer lenne. Az erőállat megkeresése és a sámáni beavatás során használt módszerhez például semmi nem kell. Ezt több törzs használta, kicsit másféle kontextusban, de lényegi szinten azonos dolgok miatt.

Mi is történt?

A beavatandó/látomáskereső/erőállat kereső elment egy magányos helyre meditálni. Vitte mondjuk max a pipáját, mert ahogyan arról már beszéltünk, az indiánok számára a dohány egy szent és nagyon spirituális dolog, és nem egy évi sok ezer tüdőrákot okozó valami. SZóval legfeljebb ez van ott. Az időtartam eltérő, de ilyenkor jön az, hogy vagy 4-5napig az illető nem eszik és nem iszik semmit. Hja, és ai a poén, hogy nem hogy nem halnak megm de bajuk is esik. A nyugati orvostudomány már halottnak nyilvánítana ilyenkor egy embert. Ami tény, hogy sokkos állapotba kerül, hiszen ha nem eszik és nem iszik, akkor nem sokára aludni se tud, és a hihetetlen súlyos helyzet hatására az agya annyi endogén ópiátot és DMTt termel(ami ugye az ayahuasca főzet egyik eleme), hogy spontán összeköttetésbe kerül a szellemvilággal. Nem hogy semmilyen "anyag" nem kell hozzá, hanem egyáltalán semmi. (Majd megkérdezem az Axismundirát, mert ő jobban tudja, de ami biztos: az emberi test is tartalmaz nem kevés DMTt, ami sokk hatására megsokszorozódhat.)

Szóval ilyenek.

Fogok erről sokkal többet is írni, és készül a különböző ayahuasca főzetek összehasonlító cikkje is, de ma sem volt túl sok időm, de ami késik....:)

A túloldalon

2009.12.17. 00:37 - hanaura

A nyírfa útja:)

2009.12.16. 23:50 - hanaura

Betula blogján(betulapendulafa.blogspot.com/2009/12/sziv-utja.html) olvastam ma ezt az írást, egy rövid kedvcsinálót beteszek ide, is a többit nála! (betulapendulafa.blogspot.com)


"...Egy nap talán magad is megtanulsz látni, és akkor tudni fogod, számítanak-e a dolgok vagy sem. Nekem semmi nem számít, neked talán minden fontos lesz. Tudnod kell, hogy a tudós ember élete a cselekvés, nem pedig a cselekvésen való gondolkozás, és nem is az azon való gondolkozás, vajon mit fog gondolni, miután véghezvitte a cselekvést. A tudós ember szívvel teli ösvényt választ, és kitartóan követi azt.; azután néz, örvendezik és nevet; azután meg lát és tud. Tudja, hogy élete amúgy is túl hamar véget ér; tudja, hogy sem õ, sem a többi ember nem tart sehová; mivel lát, tudja, hogy semmi sem fontosabb, mint bármi más. A tudós embernek tehát nincs sem becsülete, sem méltósága, se családja, se hazája - egyesegyedül élni való élete van. Uralt bolondságán kívül nincs semmi, ami a többi emberhez kötné.

Jó olvasást mindenkinek a teljes cikkhez! Én úgy hiszem nagyon érdekes gondolatok szerepelnek itt!

A caapi és a Mimosa

2009.12.16. 23:44 - hanaura

Sokan kérdeztétek, hogy mi a különbség a psychotria/caapi és a mimosa/harmala ayahuasca analóg között. Ez a két fő módszer/összetétel van arra az esetre, hogy ha valaki ayahuascát szeretne főzni. A téma nem egy túl rövid kitárgyalású dolog, de holnap erről szeretnék többet írni. Van némi tapasztalatom is, olvastam is sokat, meséltek is, szóval ha tudományos disszertációt nem is igérhetek, remélem össze tudok hozni egy érdekes cikket a témában!

Esőerdő expedíció

2009.12.16. 00:30 - hanaura

Címkék: videó

Egy kis nézni való:

 

 

Forródrót

2009.12.15. 18:20 - hanaura

Címkék: koncert

A cikket egy az egyben Meneruwától vettem át, remélem nem későn!

 

 

 

 

Tatyana Kalmykova orosz sámán-trance énekesnő a Cöxpónban december 19-én.

Author: Richard | Filed under: Cikkek - Hírek, Koncert, Program ajánló


Helyszín: Cöxpón Ambiant Cafe
Dátum: 2009, december 19 – 21:00

Tatyana Kalmykova az új orosz folkénekes generáció kiemelkedő alakja, de a sajátossága abban rejlik, ahogyan feldolgozza az orosz népdalokat. Elektronikus alapokra komponált ősi rítusok zenéjét énekli, az orosz folklór eddig ismeretlen oldalát mutatva.

A leghíresebb orosz népzene kutató, Dmitriy Pokrovszkiy volt a tanára, számtalan néprajzi expedícióban vett részt, amelyek során főleg a szibériai népek sámáni énekeit kutatta.

Trance fesztiválok gyakori fellépője, ugyanakkor a “tiszta” népművészet körében is komoly elismerésnek örvend. Egyhónapos amerikai turné után most Magyarországra látogat.

Tania vendégként szerepelt két számban Korai Öröm 2009-es albumán. Most a Korai Öröm ex-billentyűsének új projektjével, Second Face-el lép fel együtt.

Interjú Tatyanával: https://www.dalok.hu/eloado/id/1359/hir/534#box
A zenéje letölthető: https://www.dalok.hu/tatyanakalmykovaswa

Infó:
www.myspace.com/kalmykova
www.myspace.com/2dface
www.cokxponambient.hu

Bp. Soroksári út 8-10. (Boráros tér)

Naptánc

2009.12.15. 01:48 - hanaura

Címkék: naptánc

A Naptánc eredete (Lakota legenda)

A szerzo (David Brown Eyes) megjegyzése: Sok történet részletezi a Naptánc
eredetét. Ezt a változatot egy közeli barátom - régi Naptáncos - Michael Two
Feathers mondta el nekem a Négy Nemzet Naptáncon, az oregoni Medfordban. Ez
a legkedvesebb változatom.

 

 

Sok-sok évvel ezelott egy nagyszámú sziú harci társaság indult a Varjú
Nemzet ellen. Hosszú utazás végén küzdelmes csatát vívtak egymással, míg
végül a lakotákat legyozték. Csak egyetlen fiatal lakota maradt életben.
Amint a Varjak elhagyták a csata színhelyét, az ifjú harcos felugrott és
megmutatta magát.
- Öljetek meg! - kiáltotta, mellkasát mutatva az ellenségnek.
A Varjak azonban elfordultak tole így szólván:
- Menj vissza a népedhez és mondd el nekik, ami itt történt.
A Varjú harcosok visszatértek a falujukba, magára hagyván a sebesült
lakotát.
A fiatal Lakota a tábora felé indult. Ahogy ment, minden lépésénél
imádkozott:
- Kérlek Tunkashila (Nagyapa), segíts nekem, hogy hazaérhessek népemhez.
Tunkashila hallotta a férfi imáját, és négy nap múlva az ifjú harcos
megpillanthatta falujának sátrait.
Ahelyett, hogy befutott, vagy besétált volna a táborba, megállt egy nyárfa
mellett. A fa magas volt és körülbelül a felénél elágazott.
- Wopila (köszönöm) Tunkashila! - kiáltotta.
Az ifjú táncolni kezdett a magányos nyárfa alatt.
Az emberek kijöttek a faluból, hogy megnézzék a fiatal embert.
- Orült! - mondták néhányan.
A Wicasa Wakan (Szent Ember) így szólt:
- Várjatok! Talán nem is olyan orült. Hagyjuk ot, és nézzük, mit csinál!
És az emberek figyelték. Senki sem érintette meg, és senki nem beszélt
hozzá. Csak nézték egész nap, ahogy a harcos táncolt.
A következo reggel a férfi még mindig ott táncolt a fa alatt, de énekelt is:
Wakan Tanka Nagy Szellem
unshimala ye Könyörülj rajtam
Wani kta cha Élni fogok
Lecha mu welo Ezért teszem ezt
Wanbli Gleska (Pöttyös Sas) repült kelet felol az égen és megpihent a
nyárfán. A sas nézte az ifjút és a lakoták figyelték ot. A sas vijjogott a
táncos minden lépésére.
Amikor a Nap a harmadik reggel megtörte a látóhatárt, a táncos és a sas még
mindig ott volt. A harcos családja aggódni kezdett.
- Még nem jött haza. Szüksége van vízre és ételre.
- Várjunk! - mondta erre a Szent Ember. - Majd jön, ha itt lesz az ideje.
Nem szabad zavarnunk.
A negyedik napon az ifjú abbahagyta a táncot. Besétált a faluba, sátrához.
Nem beszélt, és nem engedte, hogy hozzáérjenek. Az emberek követték.
Kilépett a tipibol kezében egy késsel és egy hosszú lószor kötéllel, majd
gyorsan visszatért a nyárfához.
Aztán fogta a kötél egyik végét, felmászott a fára, és az elágazáshoz közel
megkötötte. Az emberek meglepetésére a sas, mely még mindig ott volt, nem
röppent föl. A harcos visszaereszkedett a földre, és hátrasétált, amíg a
kötél engedte. Vette a kését, majd óvatosan két párhuzamos vágást ejtett
mindkét mellkasán, és átfuzte rajtuk a kötelet.
A táncos, immár saját húsával a fához kötve, újra táncolni és énekelni
kezdett. A sas még mindig vijjogott minden lépésére. Amint a Nap közeledett
a nyugati dombokhoz, addig húzta hátra magát, míg a hús utat engedett, s
megszabadult a fától. Nem esett el, csak megfordult, hogy lássa a népet és
családját, akik étellel és vízzel várták. S a negyedik nap után az ifjú
családja karjaiba sétált.
A Naptáncnak sok indítéka van, de a legutolsó e sorban az ego és a
férfiasság. Minden táncos indítéka a szenvedés. Néhányan Wopila-t mondanak,
ahogy a fiatal harcos tette. Más táncosok egészséget kérnek egy
családtagjuknak, és táncukkal segítenek megkapni ezt. Mint Naptáncosok,
megtagadjuk magunktól az ételt, vizet és a családot. Aztán felajánljuk az
egyetlen dolgot, ami igazán hozzánk tartozik - a húsunkat (testünket).
Remélem, minden táncos társam imája meghallgatásra és válaszra talál.

 

 

 

forrás:www.mommo.hu/media/A_Naptanc_eredete_Lakota_legenda

Egy jogos dolog

2009.12.14. 21:19 - hanaura

Címkék: köszönet

Szinte a könnyekig meghatódtam ma, amikor eszembe jutott a találkozó, annyira lelkesítő volt, minden szempontból, szóval csak azt akartam mondani, hogy mindenkinek nagyon hálás vagyok aki ott tudott lenni, nagyon-nagyon jó volt! Reméljük ha másutt nem is, de legalább mondjuk a fórumon tudjuk folytatni, ameddig lesz következő alkalom. Ez nagyjából egy hónap múlva lesz, valamikor január elején, de nem sokára ki is írom, hogy tudjon mindenki készülni, aki szeretne jönni.

Természetesen az lenne a legjobb ha kialakulna egy mag, egy alapcsapat, amibe nyilván várunk mindenki mást is, aki jönne. Akik most nem tudtak jönni, de voltak az elsőn, remélhetőleg tudnak jönni legközelebb, ahogan azok is, akik szeretnének de eddig nem volt rá lehetőségük.

Még egyszer nagyon-nagyon köszönöm mindenkinek, igazán szerencsésnek érzem magamat, tudjátok?

Vers-ismét

2009.12.14. 21:08 - hanaura

Címkék: vers

Dorothy küldte ennek a versnek ezt a változatát. Amit én ismertem azt betettem pár napja, de ez még annál is jobban tetszett! (Nagyon jó volt ám, hogy jöttetek a talira!)

 Szóval a vers:


Nem érdekel, hogy mibõl élsz.
Azt akarom tudni, hogy mire vágysz,
és hogy mersz-e találkozni szíved vágyakozásával,
Nem érdekel, hogy hány éves vagy.
Azt akarom tudni, megkockáztatod-e,
hogy hülyének néznek a szerelmed miatt,
az álmaidért vagy azért a kalandért, hogy igazán élj.

Nem érdekel, hogy milyen bolygóid állnak együtt a holddal.
Azt akarom tudni, hogy megérintetted-e szomorúságod
középpontját,
hogy sebet ejtett-e már valaha rajtad árulás az életben,
és hogy további fájdalmaktól való félelmedben
visszahúzódtál-e már.
Azt akarom tudni, hogy együtt tudsz-e lenni fájdalommal,
az enyémmel vagy a tiéddel,
Hogy vadul tudsz-e táncolni, és hagyni, hogy az eksztázis
megtöltsön az ujjad hegyéig anélkül, hogy óvatosságra
intenél,
vagy arra, hogy legyünk realisták, vagy emlékezzünk
az emberi lét korlátaira.

Nem érdekel, hogy a történet, amit mesélsz igaz-e.
Azt akarom tudni, hogy tudsz-e csalódást okozni valakinek,
hogy igaz legyél önmagadhoz, hogy el tudod-e viselni
az árulás vádját azért, hogy ne áruld el a saját lelkedet.
Azt akarom tudni, hogy látod-e a szépet, még akkor is,
ha az nem mindennap szép, és hogy isten jelenlétébõl
ered-e az életed.
Azt akarom tudni, hogy együtt tudsz-e élni a kudarccal,
az enyémmel vagy a tiéddel, és mégis megállni a tó partján
és azt kiáltani az ezüst holdnak, hogy "Igen"!

Nem érdekel, hogy hol élsz, vagy hogy mennyit keresel.
Azt akarom tudni, hogy fel tudsz-e kelni
egy szomorúsággal és kétségbeeséssel teli éjszaka után,
fáradtan és csontjaidig összetörten és ellátni a gyerekeket?

Nem érdekel, hogy ki vagy, és hogy jutottál ide. .
Azt akarom tudni, hogy állsz-e velem a tûz középpontjában
anélkül, hogy visszariadnál.
Nem érdekel, hogy hol, mit és kivel tanultál.
Azt akarom tudni, hogy mi tart meg belülrõl,
amikor minden egyéb már összeomlott.
Azt akarom tudni, hogy tudsz-e egyedül lenni saját magaddal,
és hogy igazán szeretsz-e magaddal lenni az üres
pillanatokban....

 

 

 

Ez annyira igaz! Még egyszer köszi érte!

Forródrót:)

2009.12.14. 17:11 - hanaura

Címkék: forródrót

Ezt most olvastam a daath-on, illetve kaptam róla egy kör e-mail-t is, gondotam beteszem ide is, nagyon lelkesítő ez a rövid kis hír!:)

 

Márciusban az Oregon állambeli Santo Daime egyház javára döntött a szövetségi kerületi bíróság az ayahuasca-használat vallásszabadsági ügyében. Az ítélet most jogeröre emelkedett, mivel a pervesztes (az USA Igazságügyi Minisztériuma) nem kíván fellebbezni az ítélet ellen. A Santo Daime oregoni tagjai tehát törvényesen gyakorolhatják vallásukat a szakramentális ayahuasca-fogyasztással.

 

Ámen.

Páncélos hadosztály

2009.12.14. 01:29 - hanaura

 

            Hogyan ment el a teknősbéka harcolni?

 

 

A teknősbékák táborától nem messze emberek éltek. A teknősbéka elküldte a pipáját az összes baráti törzshöz.           Mindannyian elszívták, azt majd összegyűltek a teknősök táborában a szitakötők, a békák, a kígyók, a pillangók és a nyulak törzsének összes fiatal harcosa előtt. A teknősök vezetője így szolt az összegyűltekhez: Lépjünk rá együtt a harci ösvényre. Nem messze innen nagy indián tábort találtam. Induljunk harcba és öljük meg a főnököket. Mindannyian egyet értettek , a szöcskék , a békák , a pillangók , és a nyulak is elégedettek voltak .Keletre néző körben állították fel sátraikat és mielőtt elindultak volna a harci vállalkozásra , belűről , majd kívülről végigjárták a táborkört .Néhányuk harci fejdíszt viselt , éppen olyant, mint amilyen az indiánoknak van. Egész éjjel úton voltak. Még sötét volt, mikor hajnal felé elérték az indiántábort. A teknősbéka egyből a főnök sátrába ment, megragadta az indián főnök torkát, fojtogatni kezdte, majd miután az megfulladt, levágta a haját. Minden harcos más és más kunyhóba ment be. Mikor kivilágosodott a teknősbéka bemászott az ágy alá és egész nap ott maradt. Reggel megtalálták a halott indiánfőnököt. Az öreg kikiáltó körbejárta a tábort és kihirdette a történteket. Utasította a harcosokat, hogy keressék meg a tábor körül ólálkodó ellenséget. Az összes fiatal harcos elindult, hogy körül nézzen és megkeresse őket. A nők úgy tettek mintha megnémulnának. Miután a fiatal harcosok elmentek, a főnök felesége lebontotta a kunyhót azzal a szándékkal, hogy egy másik helyre viszi a főnök holttestét. Miközben vitték át a kunyhót, észrevették az ágy alatt a földben bujkáló teknősbékát. Mivel nem temette be teljesen magát, valaki meglátta a frissen kiásott földet. Ekkor leszúrtak egy botot és megtalálták. Nemsokára arra is rájöttek, hogy a teknősbéka ölte meg a főnököt. Másik főnököt választottak és arra kérték, mondja, meg mit tegyenek a fogollyal. A főnök így válaszolt:

  Nézzük, milyen módon ölhetnénk meg. Egyike ő azoknak, akik meggyilkolták a főnökünket. Néhányan az indiánok közül azt javasolták, vessék a tűzbe. Egy másik harcos így szolt: Nem, nem égethetjük meg, mivel a páncélja túl kemény, vágjuk le a fejét. Valaki ezt tanácsolta: - Ne így végezzünk vele, kössük ki inkább. Egy negyedik harcos azt ajánlotta – fojtsuk inkább vízbe. Mivel mindannyiik számára ez tűnt a legjobb megoldásnak, elhatározták, hogy vízbe fojtják a teknőst. A következő délután levitték a teknőst a vízhez, emberek nagy tömege követte őket mindannyian látni, akarták a halálát. A harcos, akinek a feladta lett a teknősbéka vízbefojtása, kifestette magát, és bevitte a foglyot a tó közepére. A teknősbéka úgy tett mintha nagyon megrémülne. Mikor a harcos a vízbe akarta nyomni, hirtelen visszafordította e fejét és megharapta. Az indián megijedt és áldozatával együtt elmerült. A parton állók pedig megrémültek és egyikük, sem mert bemenni a tóba segíteni az elsüllyedt társának. Miután a teknősbéka főnök vízbe fojtotta a harcost, leharapta a haját és várt. Amikor eljött az éj, kimászott oda ahol a főnök kunyhója állt és megkereste a főnök skalpját. Azon az éjjelen  a teknős összes barátja abban a hiszemben indult el a saját tábora felé, hogy főnöküket megölték. Elindult azonban ő is hazafelé, és boldog volt mivel az összes tettet egyedül szerezte meg. Már világos volt, mikor haza ért. Fölkötötte a két skalpot egy botra és körbetáncolta azokat. Barátai nem követhették öt. Hosszú ideig táncolva és vidáman énekelve körbejárták a tábort és továbbra is ő maradt a teknősök főnöke.

Forrás:www.indian.gportal.hu/gindex.php

Fórumtalálkozó

2009.12.13. 21:53 - hanaura

Címkék: fórumtalálkozó

Mit is mondhatnék?

Fantasztikusan sikerült! Pedig volt bennem aggodalom, mert vagy 5-6 embernek jött közbe védhetetlen dolga, akikkel nagyon szerettem volna együtt lenni. Na de majd legközelebb. Felnőtt emberek vagyunk, sajnos az élet nem mindig úgy hozza a dolgokat, ahogy szeretnénk. Ellenben jöttek olyanok, akik legutóbb nem. Teljes létszámmal tizenhatan voltunk. A végére körülbelül a fele maradt a csapatnak, de az se volt kevesebb, csak más. Egyenként sorolhatnám, hogy kinek miért örültem, de azt hiszem ez nem szükséges. Akit külön kiemelnék: megtisztelve éreztem magam, és ezt azt gondolom mondhatom az egész csapat nevében, hogy eljött dr. Frecska Ede is, nagyon sok dologról mesélt, jókat beszélhettünk. AMi persze mindenkire igaz!

Voltak "először élőben" találkozások is, pl. Axismundirával, és én csak döbbentem, hogy mennyi mindent hasonlóan látunk, pedig vele mondjuk kimondottan más oldalról közelítünk meg dolgokat (vagy lehet, hogy pont ez a jó:)). Egy igazi őrült professzor!:))) Nagyon megkedveltem, ez az igazság, pedig élőben az első pár óránkat töltöttük együtt.

A botanikai találkozó téma most nem annyira került elő... :)))

Kb. 4-kor keztük egyébként (én kicsit késtem is, nesze neked úgynevezett "szervező"..:))), és valamivel 10 óra után (10:50-kor megj. mernyau) mentünk el, tovább maradtunk, mint gondoltuk. Az asztalok nagy részétől megszabadulva, mindenki mindenkivel vegyülhetett, másrészt az első találkozóhoz hasonlóan volt "kerekasztalos" beszélgetés is, amibe ki-ki a magáét beledobta, és mondhatom nagyon izgalmas volt! 

Témákat illetően nehéz nyilatkozni, sok dologról beszéltünk, ahogyan írtam fentebb, ki-ki a maga stílusával téve hozzá az egészhez valami jót. A konkrét ayahuasca témák mellett sok sámános dolog is szóba került, ez az úgynevezett entheogén világ, a különféle kultúrák, aztán kvantumpszichológia, és egyebek. 

Ede sokat mesélt, fantasztikus dologkról (amellett, hogy világbajnok a humora!:)), de ezeket is "együtt raktuk össze". Nehezen írok bármi konkrétat is: számomra egy hihetetlen élmény volt elejétől a végéig. 

Zsanettéknak külön köszönet, hogy ott voltak!

 

Január elején folytatjuk!

Vers mindenkinek

2009.12.13. 01:23 - hanaura

Címkék: vers

Oké, tudom ezt mindenki ismeri. Ha mégsem akkor valami kis jót ma is tettem!:)

 

 

 Oriah Hegyi Álmodó indián törzsfőnök verse    

 

„Nem érdekel, miből élsz.
Azt akarom tudni, mire vágysz, és hogy szembe mersz-e nézni a vágyaiddal.
Nem érdekel, hány éves vagy.
Azt akarom tudni, megkockáztatod-e, hogy őrültnek tűnj szerelmeidért, álmaidért, és azért a kalandért, hogy életben vagy.
Nem érdekel, milyen bolygók köröznek holdad körül.
Azt akarom tudni, elérted-e már fájdalmaid középpontját, hogy megnyitottak-e már az élet csalódásai, hogy összezsugorodtál és bezárkóztál-e már a félelemtől, hogy érhet-e még fájdalom.
Azt akarom tudni, hogy elfogadod-e fájdalmamat és fájdalmadat anélkül, hogy elrejtenéd, vagy mindenképp megváltoztatni akarnád.
Azt akarom tudni, hogy tudsz-e örülni nekem és önmagadnak, hogy tudsz-e vadul táncolni, az eksztázistól megrészegedve anélkül, hogy figyelmeztetnél bennünket, legyünk óvatosak, reálisak, és emlékezzünk emberi mivoltunk korlátaira.
Nem érdekel, hogy igazat beszélsz-e.
Azt akarom tudni, hogy mersz-e másnak csalódást okozni, hogy hű maradhass önmagadhoz. Hogy elviseled-e a csalás vádját anélkül, hogy megcsalnád saját lelkedet.
Azt akarom tudni, hogy hűséges vagy-e, s ezáltal megbízható.
Azt akarom tudni, hogy látod-e a szépséget akkor is, ha nem mindennap pompázik, és hogy tudod-e Isten jelenlétéből meríteni életed.
Azt akarom tudni, hogy tudsz-e kudarcaimmal és kudarcaiddal együtt élni, és a tóparton állva mégis az ezüst Hold felé kiáltani: Igen!
Nem érdekel, hol élsz, és mennyi pénzed van.
Azt akarom tudni, fel tudsz-e állni a kétségbeesés és a fájdalom éjszakája után, megviselten, sajgó sebekkel, hogy gyermekeidnek megadd mindazt, amire szükségük van.
Nem érdekel, ki vagy, és hogy kerültél ide.
Azt akarom tudni, hogy állsz-e velem a tűz közepébe, és nem hátrálsz-e meg.
Nem érdekel, hol, mit és kitől tanultál.
Azt akarom tudni, mi ad neked erőt belülről, amikor kint már minden másnak vége van.
Azt akarom tudni, hogy tudsz-e egyedül lenni önmagaddal, és hogy igazán szereted-e azt a társaságot, melyet üres óráidra magad mellé választottál."


1994. május

507448_bald_eagle

Széttört zene

2009.12.12. 00:43 - hanaura

Címkék: széttört zene

Az első, aki megmondja miért tettem be ezt a cikket, kérhet tőlem valamit!:) Különösebben nem új dolog, többször is meséltek erről és egyszer el is olvasom. Ma nagyon szerencsés voltam, mert Kicsi megemlítette ezt a könyvet, illetve az ide illő vonatkozását, így erőt véve magamon betettem ide. (Köszönet az emlékeztetőért!)

 


Nem mondhatjuk, hogy zenészéletrajzokkal Dunát lehet rekeszteni nálunk. Annál örvendetesebb, hogy mostanában mintha kezdenének észbe kapni könyvkiadóink és egyre több ilyen kiadvány kerül az üzletek polcaira. S ki lenne illetékesebb egy híres muzsikus pályájának megrajzolására, mint ő maga. Sting is így gondolkodhatott, amikor Széttört zene címmel papírra vetette gyermekkorának és zenei eszmélésének történetét.
 
Felemás munka ez, épp azért, mert a sztárlét örömeit és keserveit már nem osztja meg velünk örökbecsű szerzőnk, ugyanakkor persze érdekes végigkövetni az odáig vezető utat. A könyv az eseményeket időrendben elmesélő önéletrajz előtt egy 1987-es epizóddal indul. Ekkor próbálta ki Sting második feleségével, Trudie-val Rio de Janeiroban az ayahuasca nevű hallucinogén italt, amelynek hatására soha nem képzelt mélységben és intenzitással jelentkező képek bukkantak fel agya rejtett rekeszeiből. Az akkor átélt négyórás „utazás” megvilágosító jelleggel bírt, nem kis mértékben ennek köszönhető ez a mű is. Szembenézés a múlttal, akkor is, ha ez néha kellemetlen - ez az alapgondolat inspirálhatta a Széttört zene létrejöttét.
 
Kellemes meglepetés, hogy hősünk nemcsak hangszerével, hanem a nyelvvel is jól bánik. Nem olvastam az angol eredetit, nem tudom, mennyit tett ahhoz hozzá a két fordító (M. Nagy Miklós és Gy. Horváth László), de a határozott, gördülékeny stílus egy olvasmányos, nehezen letehető könyvet eredményezett.
 
Sting tökéletes pontossággal és aprólékosan írja le közvetlen környezetét, szüleivel való ambivalens viszonyától kezdve diákpajtásain át, a számára kedves tanárokig. Az egyszerű tejesember fia már kamaszkorától kezdve belekóstolt a mindennapi fizikai munka ’örömeibe’, amikor apjával hajnalban tejkihordó körútra indult. Szerinte ennek az alapnak köszönheti későbbi kitartását, munkabírását. Sting nem a szenvelgő, szenvedélyek által irányított rocksztár prototípusa, a könyvet olvasva kiviláglik, hogyan alakította évről-évre egyre tudatosabban karrierjét.
 
Mint annyian, kezdetben ő is a Beatles lemezein csiszolgatta zenei tudását, frissen kapott hangszerével órákon át gyakorolta az akkordokat. Alapjaiban fertőzte meg egy jóval bonyolultabb műfaj, a dzsessz is, meghökkenve hallgatta Thelonious Monk, Miles Davis vagy John Coltrane formabontó kísérleteit. Az, hogy mennyire beoltódott ezzel a stílussal, igazából csak szólókorszakának elején derült ki.
 
Annak ellenére, hogy tanári diplomát szerzett, sőt egy ideig tanított is egy apácák vezette középiskolában, mindig zenészként képzelte el a jövőjét. S miközben lányok jönnek és mennek életében, egyik bandából, egyik produkcióból a másikba ugrik. Kipróbálja, milyen a színpadi árokban muzsikálni, műkedvelő musical előadásokon penget a kísérőzenekarban, játszik kissé kopott sztenderdeket a Big Band nevű formációban és létrehoz egy saját csapatot Last Exit néven. Itt kezd el foglalkozni dalírással, próbálkozásai során belekap sokféle stílusba, s lassú aprólékos munkával profi zenésszé érik. A Last Exit már-már befut, de tagjai túlságosan kényelmesek, nem akaródzik nekik feladni civil állásaikat és a siker érdekében Londonba költözni. Sting - egy kitartó feleséggel és egy kisgyerekkel - hajlandó erre, s az idő, később őt igazolja. Így utólag olyan az egész, mint egy giccses hollywoodi sikerfilm, kíváncsi vagyok melyik stúdió kaparintotta meg a sztori megfilmesítési jogát.
 
Sting Londonban futott össze Stewart Copeland dobossal, akivel aztán megalapította a Police-t. (Mint írja, a név Copeland ötlete volt, s ő maga mindig is utálta. ) Úgy tűnik, utólag igyekszik kissé tompítani a banda érdemeit, mintegy ujjgyakorlatnak, felkészülésnek titulálva közös munkásságukat szólópályája beindulása előtt. Lehet, hogy Sting önálló számai kidolgozottabbak, zeneileg profibbak, de azt az elementáris, az embert mellbelökő hangzást soha nem tudta produkálni többé, ami a Police sajátja volt.
 
A könyv végetér, amikor hősünk - célját elérve - kezd végre igazi sztárrá válni. Az már egy másik történet, a büdös, sörtől és cigifüsttől bűzlő klubok után a hatalmas koncertarénák, a biztosan hízó bankszámla és a vidéki birtokok világa. Mindenesetre az már valami, hogy a jelek szerint Gordon Sumner nem felejtette el, honnan indult.
 
(Sting: Széttört zene, Európa Könyvkiadó, 2004 )

 



süti beállítások módosítása
Mobil