ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Naptánc

2009.12.15. 01:48 - hanaura

Címkék: naptánc

A Naptánc eredete (Lakota legenda)

A szerzo (David Brown Eyes) megjegyzése: Sok történet részletezi a Naptánc
eredetét. Ezt a változatot egy közeli barátom - régi Naptáncos - Michael Two
Feathers mondta el nekem a Négy Nemzet Naptáncon, az oregoni Medfordban. Ez
a legkedvesebb változatom.

 

 

Sok-sok évvel ezelott egy nagyszámú sziú harci társaság indult a Varjú
Nemzet ellen. Hosszú utazás végén küzdelmes csatát vívtak egymással, míg
végül a lakotákat legyozték. Csak egyetlen fiatal lakota maradt életben.
Amint a Varjak elhagyták a csata színhelyét, az ifjú harcos felugrott és
megmutatta magát.
- Öljetek meg! - kiáltotta, mellkasát mutatva az ellenségnek.
A Varjak azonban elfordultak tole így szólván:
- Menj vissza a népedhez és mondd el nekik, ami itt történt.
A Varjú harcosok visszatértek a falujukba, magára hagyván a sebesült
lakotát.
A fiatal Lakota a tábora felé indult. Ahogy ment, minden lépésénél
imádkozott:
- Kérlek Tunkashila (Nagyapa), segíts nekem, hogy hazaérhessek népemhez.
Tunkashila hallotta a férfi imáját, és négy nap múlva az ifjú harcos
megpillanthatta falujának sátrait.
Ahelyett, hogy befutott, vagy besétált volna a táborba, megállt egy nyárfa
mellett. A fa magas volt és körülbelül a felénél elágazott.
- Wopila (köszönöm) Tunkashila! - kiáltotta.
Az ifjú táncolni kezdett a magányos nyárfa alatt.
Az emberek kijöttek a faluból, hogy megnézzék a fiatal embert.
- Orült! - mondták néhányan.
A Wicasa Wakan (Szent Ember) így szólt:
- Várjatok! Talán nem is olyan orült. Hagyjuk ot, és nézzük, mit csinál!
És az emberek figyelték. Senki sem érintette meg, és senki nem beszélt
hozzá. Csak nézték egész nap, ahogy a harcos táncolt.
A következo reggel a férfi még mindig ott táncolt a fa alatt, de énekelt is:
Wakan Tanka Nagy Szellem
unshimala ye Könyörülj rajtam
Wani kta cha Élni fogok
Lecha mu welo Ezért teszem ezt
Wanbli Gleska (Pöttyös Sas) repült kelet felol az égen és megpihent a
nyárfán. A sas nézte az ifjút és a lakoták figyelték ot. A sas vijjogott a
táncos minden lépésére.
Amikor a Nap a harmadik reggel megtörte a látóhatárt, a táncos és a sas még
mindig ott volt. A harcos családja aggódni kezdett.
- Még nem jött haza. Szüksége van vízre és ételre.
- Várjunk! - mondta erre a Szent Ember. - Majd jön, ha itt lesz az ideje.
Nem szabad zavarnunk.
A negyedik napon az ifjú abbahagyta a táncot. Besétált a faluba, sátrához.
Nem beszélt, és nem engedte, hogy hozzáérjenek. Az emberek követték.
Kilépett a tipibol kezében egy késsel és egy hosszú lószor kötéllel, majd
gyorsan visszatért a nyárfához.
Aztán fogta a kötél egyik végét, felmászott a fára, és az elágazáshoz közel
megkötötte. Az emberek meglepetésére a sas, mely még mindig ott volt, nem
röppent föl. A harcos visszaereszkedett a földre, és hátrasétált, amíg a
kötél engedte. Vette a kését, majd óvatosan két párhuzamos vágást ejtett
mindkét mellkasán, és átfuzte rajtuk a kötelet.
A táncos, immár saját húsával a fához kötve, újra táncolni és énekelni
kezdett. A sas még mindig vijjogott minden lépésére. Amint a Nap közeledett
a nyugati dombokhoz, addig húzta hátra magát, míg a hús utat engedett, s
megszabadult a fától. Nem esett el, csak megfordult, hogy lássa a népet és
családját, akik étellel és vízzel várták. S a negyedik nap után az ifjú
családja karjaiba sétált.
A Naptáncnak sok indítéka van, de a legutolsó e sorban az ego és a
férfiasság. Minden táncos indítéka a szenvedés. Néhányan Wopila-t mondanak,
ahogy a fiatal harcos tette. Más táncosok egészséget kérnek egy
családtagjuknak, és táncukkal segítenek megkapni ezt. Mint Naptáncosok,
megtagadjuk magunktól az ételt, vizet és a családot. Aztán felajánljuk az
egyetlen dolgot, ami igazán hozzánk tartozik - a húsunkat (testünket).
Remélem, minden táncos társam imája meghallgatásra és válaszra talál.

 

 

 

forrás:www.mommo.hu/media/A_Naptanc_eredete_Lakota_legenda

A bejegyzés trackback címe:

https://ayahuascareality.blog.hu/api/trackback/id/tr701593527

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.



süti beállítások módosítása