ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Egy kis Amazonas...

2011.10.16. 11:02 - hanaura

Programajánló

2011.10.03. 23:54 - hanaura

Kiállítások


Amazónia
Utak az indiánokhoz
2011. július 15. - 2012. április 8.

Amazónia a Föld legnagyobb egybefüggő trópusi esőerdeje, amely gyakran szerepel a híradásokban, újságok címlapján. Hol páratlan természeti gazdagsága, hol ennek pusztulása, máskor meg rejtőzködve élő, "vad" lakói keltenek érdeklődést. Amazónia szimbólum is, az elveszett Paradicsomé, az emberiség hajdan volt gondtalan aranykoráé.

A terület évezredek óta lakott, és a közhiedelemmel ellentétben nem csupán - vagy inkább: főként nem - vándorló vadászok lakják, hanem apró földműves települések népesítik be. Egészen a 20. század közepéig nem kis számban éltek itt olyan csoportok, amelyek a hagyományos trópusi őserdei kultúra jegyeit viselték magukon, és a fehérekkel kevéssé vagy szinte egyáltalán nem kerültek szorosabb kapcsolatba. Az erdő mélyére való visszahúzódásnak gyakran a civilizáció előli menekülés volt az oka.

A század második felében ez egyre kevésbé lett lehetséges. Intenzív mozgás kezdődött már nem csak a nagyobb folyók mentén, hanem az őserdő belsejében is: útépítések, fakitermelés, nyersanyagok utáni kutatás okán. A széleken pedig az állattartók hasítanak ki egyre nagyobb területeket a legelők számára. Az erdőterület csökkenésével és az izoláció megszűnésével alapvetően megváltozott az ott élő indiánok élete is.

A második emelet hat termében látható, a Magyar Természettudományi Múzeum és a Greenpeace közreműködésével létrejött kiállítás tematikája három egységből tevődik össze. Az elsőben bepillantást nyerhetünk Amazónia természetrajzába, főként állatvilágának néhány érdekes példányán keresztül. A kiállítás gerincét az a néprajzi anyag adja, amely elsősorban Boglár Lajosnak, a múzeum munkatársának az 1960-70-es években tett kutatóútjairól származik, és amely a tradicionális őserdei életforma tárgyait vonultatja föl. Megpróbáljuk érzékeltetni azt a tényt, hogy az "édeni" környezetben csak jól alkalmazkodó, folyamatosan földet művelő, kis csoportok tudtak életben maradni.

Föld anya

2011.09.24. 19:23 - hanaura

Mapacho ayahuasca

2011.08.18. 03:07 - hanaura

Az ayahuasca terápiás potenciálja

2011.08.14. 02:22 - hanaura

Az ayahuasca és más vallások

2011.08.14. 01:25 - hanaura

Elég sok izgalmas fúzióról hallottam már a témában. A legszembetűnőbbek a Brazíliai szinkretikus egyházak, a Santo Daime, az UDV, és a Barquias. Ezek keresztény közösségek, ahogy talán sokan tudjátok, akik a rituáléik során ayahuascát isznak, és nem is csak ez, hanem a képeiket, oltáraikon Jézus mellett a lián, a kígyó is ugyanúgy megjelenik, egy nagyon fúziós helyzetben.
Láttam már videót ahogy egy rakás buddhista az Om mani padme hum-ot énekli miközben a sámán osztja ki az oltárnál az ayahuascát, hallottam Hare Krisnás ayahuasca dalt is, szóval elég változatos a világ arrafelé!:)
Nyilván van ami (legalább is nálam kimaradt), nem találkoztam iszlám, vagy zsidó vallásúakkal, akik szervezett körülmények között ayahuasca sámánokkal fúzionálnának, bár tény, hogy ezeket a vallásokat gyakorlók száma amúgy is elenyésző Dél-Amerikában.
Nemrég egy koreai zen buddhista mester könyvében olvastam az úgynevezett "különleges gyógyszerekről", és Seung Sahn mester azt mondta, hogy ezek nem jók és nem rosszak, a szándék az amitől valamerre elmozdulnak. Ez egy másik érdekes dolog amiről napokat lehetne írni.

Valamiért úgy tűnik béke honol Amazóniában a vallások között. Pedig nem volt ez mindig így, nem éppen barátságos keretek között kezdte a fehér ember minden erejével kiszipolyozni a "zöld poklot", ahogy anno nevezték Amazóniát. És mégis. Sőt. A legnagyobb egyházak amik szinkretizálnak az ayahuasca hagyományaival, pont keresztény egyhézak, pedig ha az a földrész valakiknek igazán sok rosszat köszönhet, azok pont a keresztények voltak. (Bár ők a törzsi kultúrákban szerte a világon óriási károkat okoztak, szóval Dél-Amerika nem egyedi eset.....).
És mégis, béke van.

Pedig a fenti összefonódások tényleg kölcsönösek, megmaradtak ezekben is a sámáni hagyományok, csak kiegészültek más vallások szertartásos elemeivel és szimbolikájával, de jelen van "mindkét oldal". Ami így már csak egy.

Hát, így is lehet.....
 

Jaguár ayahuasca

2011.08.09. 21:44 - hanaura

Hilario ayahuasca icaro

2011.08.09. 21:41 - hanaura

Reggae-huasca

2011.08.07. 11:47 - hanaura

Na ez zseniális, kötelező anyag!:))
 

Egy remek oldal, ayahuasca mozi és egyebek...

2011.08.07. 10:49 - hanaura

Nagyon örülök neki, hogy csendben, nem feltűnő módon, de azért szaporodnak az ayahuascával kapcsolatos cikkek, oldalak, ahol ezzel (is) foglalkoznak, filmek, most már magyarul is, és még sorolhatnám.

Amikor Sycorax barátommal anno megálmodtunk egy nagy hírportált, ami végül is másképp alakult, akkor sokat gondolkodtunk ezen, hogy mennyire jó a nyilvánosság. Mind a ketten idővel jutottunk el oda, hogy jobb csendben, nem feltűnően jelen lenni, viszont elérhetővé tenni a dolgokat. Ebben neki is elég sok munkája van (www.ayahuasca.hu ), és nekem is. És talán még elkészül az a közös, nagy hírportál is egyszer, ki tudja? Helyette most van két jó oldal is, szóval nagy veszteség nem érte a világot.

Íme a cikk, amire a facebook-on figyeltem fel:
mayabomlasztas.blogspot.com/2011/08/ayahuasca-mozi.html
Olvasgassatok, megéri, én úgy örülök, hogy vannak ilyenek is.
 

Ayahuasca szimbiózis egyénre szabottan

2011.08.04. 10:07 - hanaura

Találtam egy nagyon jó írást a www.ayahuasca.hu oldalon, egy részét kedvcsinálónak beteszem ide, a többit pedig majd ott.
Jó olvasást!

Sokat keresem ami óta az Ayahuascával megismerkedtem azt az univerzális formulát, amivel le tudnám írni egy Ayahuascával még nem találkozott embernek, mit is él át egy colibri élmény alatt, és mik azok az érzések amik maradnak ezután. Kísérleteim rendre kudarcba fulladtak, mert a saját élményeim alapján próbáltam meg tájékoztatni az illetőt. Az idő múlt, és ismerőseim megsokasodtak a témát illetően. Mindenkit lehetőségeimhez mérten megkérdeztem, mit is élt át ott és akkor? Mi volt az a katarzis, ami előtt az emberek nagy része fejet hajt? Nos a válaszok olyannyira eltérőek voltak, hogy meg kellett értsem, az élmény totálisan személyre szabott. Ahogy minden fontos hely a világban zárakkal védett, úgy az ember lelke is valami hasonló struktúrát követ. A legvédettebb helyek zárva maradnak mások előtt, és az oda illő kulcsot csak az képes használni, akit az ember be is enged a "szentek szentjébe". Mások vagyunk, ez talán az élményekben nyilvánul meg leginkább. "F" barátom gitáros élménye világított rá talán erre a dologra először. Elég vizuális típus vagyok, és a magam szervezetén azzal mérem le az élmény mélységét és hogy merre is járok, hogy a visualok szerkezetét felismerem. Pár szertartás után jött tehát "F", aki zenében élt és mozgott. Egy olyan ember, akit a zene kapcsol össze az univerzummal, és ezt át is képes adni. Élményünk egyre csak mélyült, és én pislogtam kifelé, hogy ez valami más világ. Ismeretlen, de még se félelmetes. A hangok szálakra, apró rezgés húrokra váltak, és azok is tovább és tovább, míg nem az egész valamiféle kaotikus, de mégis rendezett szférák zenéjévé állt össze. Olyan mély élmény formájában tette mindezt, hogy megértettem a kapcsolatot a világ és a zene közöt

Bővebben: www.ayahuasca.hu/index.php

Szepa-ráció

2011.07.31. 00:30 - hanaura

Hát ez sem lesz egy ultra-objektív, tudományos cikk....:)

Volt tavaly egy nagyon érdekes élményem egy spanyol ayahuasca szertartáson. A helyszínből adódóan ott helyben ismerkedett a csapat, így-kevesebb korábbról hozott személyes kontaktus híján még személyesebb, jó értelemben véve több egyedülléttel telt ceremónia élményem volt.
Na.
Elkezdtem rosszul lenni.

Itt egy érdekes dolgot figyeltem meg magamnál és másoknál is, hogy van egyfajta megküzdő mechanizmus az ember részéről, ahogy elkezd a tea hatni, és jönnek az első komolyabb fizikai nehézségek. Ezekre hülyeség és felesleges rádolgozni, de érdemes elfogadni, kutyaszorítóban elég sok dologól tud a mély mesélni.
 

Szóval kezdett a testem rettenetesen rosszul lenni, és mindenféle kétségek támadtak magammal kapcsolatban, hát tudjátok, a magam kis (vagy nem is olyan kis) belső küzdelmei. Valahogy visszakúszott a képbe a mondjuk úgy hogy hétköznapi tudatállapotom. A kinn hagyott őrszem jelzett, hogy az intenció imámmal kapcsolatban éppen kapom a nagy leckéket. Ez nem fog sikerülni, ez el fog romlani, ez nem lesz jó, ez nem a tied, ez rossz, rossz, rossz.....

Igen ám, de más dolgok is az eszembe jutottak, és ugyanez a veszteség érzés fogott el. Még újabb dolgok, és újabb veszteség érzések.

Hát én mindent így fogok bebukni? Na, mondom, most aztán igazán mondhatna valamit az ayahuasca szelleme, vagy bárki aki éppen ide téved.
 

És kezdett kicsit csökkenni a rosszullét, és ez a sötét, nyomasztó állapot átlépni valami gyógyítóba, és megérkezett a világosság is: várjunk csak, hiszen olyan dolgok is az eszembe jutottak, amik a múltban történtek. Azaz NEM romlottak el. És akkor már ez a kíváncsiskodó tudatom elkezdte kóstolgatni, tesztelni a helyzetet.

És jött a megváltás: ebben a sötét nyomasztó tudatállapotban mindent veszteségnek éltem meg. És amikor még jelen volt ez, de már kezdett valami építőbbe átkúszni akkor jöttem rá, hogy tökmindegy mit gondolok, ebben a szobában mindent úgy fogok érezni, mint egy vereséget. Azaz semmi köze az eseményekhez. A tanítás kicsit csavart egyet rajtam. A konklúzió az lett, hogy amikor ebben a negatív, destruktív tudatállapotban van az ember, lehetőleg ne akkor akarjon jövőt tervezni, építkezni, csak menjen bele, menjen keresztül rajta, mert tisztít, de egy értelemben nem a valóságot mutatja, azaz mégis, mert nagyon is valóságos ez a mindennapokból is, amikor lehangolt az ember és azt érzi, hogy minden ellene esküdött. És akkor talán jobb befelé figyelni, és nem külső folyamatokra, és ha majd túljut ezen a destruktivitáson, akkor tervezgethet, addig mindenre azt fogja hinni, hogy ellene van.

Hát, ezt is megkaptam......
 

Ayahuasca , mapacho

2011.07.30. 18:24 - hanaura

Címkék: indián dohány ayahuasca mapacho

Egy barátom írt ma, kérte, hogy írjak egy kicsit neki a dohányról, gondoltam ha már leírtam beteszem ide is. Nem egy különösebben strukturált írás, ahogy az eszembe jutott úgy írtam le, valamikor talán lesz egy rendszerezettebb ismertető az indián donányról (nicotina rustica ), hiszen egy nélkülözhetetlen jelenlét az öreg kontinens rituáléiban.
Nos, az írás:

Nicotina rustica az indián dohány neve, ez némiképpen különbözik a nicotina tabacum-tól, amit szerte a világon szívnak. Hogy ugyanaz az entitás lakik-e bennük, az például egy jó kérdés, ha lehetőségem lesz utána kutatok.
 



Az indián neve mapacho. Ez a dohánytípus 3-4szeres nikotintartalommal bír, nagyon erős, félig viccből azt mondják, hogy ez már pszichoaktív, olyan erős. Csak dohányból is készítenek orvosságot, hánytató hatása miatt ez nagyon erős, nehéz, inni szokták, de inkább csak sámánok.
Mindazonáltal nincs az amerikai kontinensen olyan ceremónia ahol nincs ott a dohány, ez az alap. Azt tartják róla, hogy minden növény nagyapja. Szóval ha van egy ayahuasca szertartás, ott azt tartják, hogy a sámán se tudja meghívni az ayahuasca szellemét, ami egy feminin, sőt még inkább anyai entitás (innen jön a la purga madre ayahausca kifejezés, az anya, aki tisztává tesz), hanem a dohányhoz fordul, mert a nagypapa nagyon kegyes, elnéző, és ő jön, s ha jelen van, akkor a dohány szelleme az ami/aki meghívja a többi erőnövény, vagy állat és egyéb szellemet jelen lenni a megtisztított erőkörben ahol a szertartás zajlik.

Mapachot leggyakrabban szivar formára tekerve szívnak, de Mexikóban és néhány más, délebbi területen kukoricacsuhéba tekerik, ami nagyon ízletes is, és vannak törzsek, ahol a kiáztatott, rettenetesen erős dohánylevet az orrba szippantják. Ez nagyon purgáló hatású, pillanatok alatt kitisztítja az egész arcüreget, segíti a légzést, amibe kapaszkodni lehet egy ceremónián, ha szorul a hurok valamivel kapcsolatban. (Ez tudomásom szerint leginkább Peruban és Ecuadorban elterjedt.)
Néha más medicinekhez is tesznek dohányt, például ayahuasca főzetek is léteznek, amiben van valamennyi mapacho a banisteriopsis caapi és a psychotria viridiis (vagy diplopterys cabrerana) mellett, ami az ayahuasca két fő komponense (számos hozzáadható növénnyel persze, mivel a világ pszichoaktív növényeinek a java Amazóniában terem. ).
Amikor dohánnyal imádkozik egy indián akkor a földön áll, vagy még inkább ül, ami szintén egyfajta anya (mármint a föld, Földanya), imádkozik az Ég Apához, és az égbe a dohány füstje viszi az imát, azzal száll az ősökig.
Nélkülözhetetlen az imádkozáshoz.
A leginkább észak amerikainak tekinthető látomáskeresésen, ahol az avatandó 4-5, vagy néhol sokkal több napot tölt egy felszentelt magányos helyen, és szárazböjtöl (azaz nem eszik és nem iszik, nem fogyaszt semmit), csak dohányt visznek magukkal, amivel naponta többször is imádkoznak a négy égtáj felé, az ősökhöz, és minden más szellemhez is, a védelemért, tanításért.

 


Videók

2011.07.28. 19:10 - hanaura

Tegnap próbálgattam az új gépem beépített kameráját, hát meglepődtem mert a korábbi méregdrága szarokhoz képest nagyon jó minőségben vesz.
Innen jött az ötlet.
Nem nagyon vannak magyar nyelven anyagok ayahuasca témában mondjuk a youtube-on....hát lehet készíteni, nem igaz?

Különlegesen óvatos emberként azonnal megkérdeztem magamtól: ember, biztos jó ötlet ez?

Hát abban maradtam magam első körben hogy igen, miért ne. Én egy kulturális ismeretterjesztő oldalt üzemeltetek, senkire nincs se rábeszélve, se lebeszélve semmi, főleg nem az ayahuasca. Több okból is.
Ellenben nagyon érdekel ez a kultúra, annak számos színes, érdekes aspektusával, amikre úgy tűnik van igény, érdeklődés a hazai netvilágban is. Miért is ne lenne? Annyi marhaságról lehet olvasni, hallani, hát csak van egy kis helye ennek is, nem?

A blog is így indult. Beszélgettünk fórumokon, hogy miért nincs erre szánva egy oldal, de hát a megoldás az lett, amit jómagam is csináltam: megcsináltam, és a mai napig vannak, nem is kevesen akik örülnek ennek. Saját célra azért ekkora energiát nem fektetnék, csak azért hogy megnézhessem magamat a világhálón. Lettek érdeklődők.
Illetve, nem is lettek, mert voltak addig is, nem én találtam ki a spanyolviaszt, de lett egy oldaluk, ezt próbálom üzemeltetni, megosztani amim van a témában.
És ahogy mondjuk egy zen buddhizmust bemutató oldalnak se ír senki, hogy de szemetek vagytok, hogy térítetek (hiszen csak bemutatják a témát), eddig én sem kaptam kritikát csak azért mert vagyok, és van az oldal is, továbbá, és nagyon nem utolsó sorban: vannak az olvasók, akik szívesen hallanak a témáról magyarul.

Nyilván átgondolom még a kérdést, azért ha valamihez az arcát adja az ember, az egy még komolyabb elköteleződés, de hát amióta a témával foglalkozom, azóta dolgozom ilyen vagy olyan formában azon, hogy mások is kaphassanak egy hiteles képet erről a világról.
 

A videó témára alszom még egyet, aztán meglátjuk. Bárki számára elérhető formában azért nem biztos, hogy ki akarom tenni a youtube-ra, de mondjuk itt egy regisztrációval, és egy kapott kóddal megnézhető kis ayahuascareality csatorna nem lenne hülyeség, igaz?
 

Sámánok árnyékában

2011.07.24. 23:41 - hanaura

Na ehhez mit szóltok?

 

 

La purga madre ayahuasca

2011.07.20. 10:00 - hanaura

Egy kedves barátom oldalán találtam ezt a nagyon jó kis cikket/fordítást (www.tlaltikpak.eoldal.hu/cikkek/samanizmus/adam-elenbaas--la-purga.html), érdemes belekukkantani!

Adam Elenbaas: La Purga

2011.04.22
 
Az írás a szerző Fishers of Men: The Gospel of an Ayahuasca Vision Quest (Emberek Halászai: Ayahuasca Látomások Evangéliuma) c. könyvéből származik.
 
A tisztulás az ayahuasca-ceremónia alatt nem hasonlít semmilyen normális testi funkció végrehajtására. A holisztikus gyógyászatban és a jóga közösségekben mindig hangsúlyozzák a test és az elme kapcsolatát. Azért meditálnak, hogy még inkább megéljék a jelent, hogy kevesebbet gondolkodjanak, hogy többet tapasztaljanak, és hogy megtisztítsák az elmét a mentális törmelékektől. Az Egyesült Államokban egyre népszerűbbé válnak a méregtelenítő forróságban gyakorló jóga csoportok. A Bikram jóga központjában a résztvevők például 90 percet dolgoznak, ami két 25 pózból álló gyakorlatsorból és 2 légző gyakorlatból áll, melyeket 100 fokos szobákban végeznek az elme és a test megtisztítása végett. Az emberek szaunázni mennek, hogy kiizzadják magukból a nyári züllést, miközben az extatikus tánc és a Pilates-torna felébresztik az elfojtott nőiséget. A metaforák és a gyakorlatok listáját, melyet a szellemi és testi megtisztulással hoznak kapcsolatba, még sokáig lehetne folytatni, de semmi, amit valaha tapasztaltam, a közelébe sem ért annak az érzésnek, amilyen az elme és a test megtisztítása és méregtelenítése egy ayahuasca-ceremónia során. Az ayahuasca általi megtisztulás teljesen más lapra tartozik.
 
Amikor egy ayahuasca-szertartás során tisztulok, akkor nem csak fizikailag adok ki mindent, és nem is csak érzelmileg, spirituálisan vagy szellemileg, hanem a fentiek fenomenális kombinációja sűrűsödik ilyenkor egy asztronómiai szempontból egyedülálló eseménnyé, mely a tisztulást életátformálóvá teszi. Egy üvöltés egy teljes élettörténet rendkívüli történetévé válik, kinyúlva az egyéni szabadság perifériájába egy díva melódiáit súrolva. Az üvöltés révén visszaállítasz valamit, ami már régen eltemetődött, darabokra hullott vagy elfelejtődött.
 
Egy hányás ilyenkor embertelenül groteszknek, fájdalmasnak, fontosnak, viccesnek és végül kétségbeesettnek hangzik, míg nem egyszer csak egy hegy összeomlik, és a szikladarabok esőcseppekként hullanak le az évszázados öregségű és rég eltemetődött szavakról, mint amilyen a „karma” vagy az „eredendő bűn”. A tested minden izma csak úgy kényszeríti ki a lelkedből a felhalmozott stresszt. És ez nem csak egyszerű hányás. Ekkor ki jön minden, amibe az elmúlt 6 év során kapaszkodtál.  Az ember lavinákat és forgószeleket ad ki ekkor magából.
 
Ugyanakkor nem az egész fájdalmas és ijesztő. A nevetés az ayahuasca-ceremónia során ezer elveszett gyermek újraegyesülése, s a nevetést gyakran könnyek és földrengető zokogás kíséri, míg már annyira nevet az ember, hogy újra jön a hányás, akár egy csillag születése. A tisztulás lélekformáló. Valóságod lemezszerkezete pontosan ilyen. A tisztulás nem ennek az elveszítésével jár. Az ember érzi létezése minden cseppjét; azt, hogy mit jelent embernek lenni, amíg csak fel nem robban, amit azonban mindenképpen túlél.
 
Emlékszem, hogyan kezdődött legelső ayahuascás tisztító élményem, milyen irányt vett azután, és hogyan ért végül véget az első éjszakám az El Puma Negro kunyhóban.
 
 
Szakadt az eső a mesán kívül. Villámok robbantak a fák csúcsai felett. Ágak törtek ketté és zuhantak le, menekülésre késztetve a dzsungel nagyobb őrszemeit, amelyek pedig felverték a madarakat, s az aljnövényzet szárnyak csattogásával telt meg.
 
A kistermetű kunyhóőrző kutya, Cucaracha, vonyított és ugatott. A tücskök ciripelése egyre hangosabbá vált, majd abbamaradt. Egymás után jöttek a csobbanások, ahogy a hüllők eltűntek a barna folyóban. Az eső hangja pedig gellert kapott a vízen.
 
Az icaro ütemet váltott. Ethan dallamai gyorsulni kezdtek. Mintha az icaro felkavarta volna egy nagy fortyogó üst alján a levest, s végül sikerült mindenkit a körben ugyanabba a látomásba vezetnie. Azokban a pillanatokban, amikor a dallam kísértetiesen halkká változott, éreztem, hogy egyre rosszabbul leszek.
 
Úgy láttam, mintha a mesa egy kenuban lenne leterítve, míg mi erőtlenül fekszünk rajta. Ugyanaz a kenu volt, mellyel családommal a tavakat jártuk gyermekkoromban. A víz sötét volt, s a zátonyokat fák árnyékai rejtették el. Vörös szemek figyeltek meredten minket az erdőből. Ethan életnagyságú aranyló lódarázzsá változott, s a kenunk felett lebegett. Transzlucens szárnyai a fény sebességével mozogtak. Elektronikus fehér és ezüst szikrák szökkentek ki végükről, miközben levezetett minket a folyón. Evezőjének minden csapása szinkronban volt az icaro melódiájának süllyedésével és emelkedésével. Továbbá minden csapása egyben chakapa levél-csörgőjének hangja is volt, s egyben homályos, mégis kitartó emlékeztetője annak, hogy ayahuascát fogyasztottam.
 
Ezt követően, ahogy az utazás lefelé a folyón minden egyes evezőcsapással egyre csak gyorsabbá és gyorsabbá vált, én úgy kezdtem egyre csak rosszabbul lenni, s végül arra eszméltem, hogy a mesán térdelek a tisztító-vödröm felett ingázva a sötétben. Gyomorsavtól fulladoztam, s állkapcsaim annyira kiakadtak, hogy azt hittem, a szemeim bármelyik pillanatban szétrobbanhatnak. Aztán egy hatalmas fekete kígyó kúszott ki a számból. Ahogy a gyomortartalmam a vödörbe csorgott, előre zuhantam.
 
- Szép gyógyulás, - mondta Ethan
 
Chakapáját a fejem teteje felett suhogtatta, s egy pillanatra megpillantottam szivarjának vörösen izzó végét az arcom mellett. Hirtelen körüllengett a mapacho füstje, és bár, jóllehet sötét volt, én mégis fehéren világító dicsfényként érzékeltem. Émelyítően édes volt. Közben a fekete kígyó pedig bekúszott a vödörbe, míg Ethan félig lódarázs, félig emberi arca előttem kavargott. Aranyszikrák ezrei táncoltak körülötte.
 
- Hogy érzed magad? - kérdezte ő.
 
- Nem tudom, - feleltem.
 
Lenéztem, s láttam, hogy a fekete kígyó eltűnt a vödörből. A helyén a fény szivárványszálai verődtek előre és hátra.
 
Addig az éjszakáig csak könyvekben és újságokban olvastam az ayahuasca-ceremóniákkal járó tisztulási folyamatokról. Tudtam, hogy a tisztulás élet-megváltoztató, erőszakos és szörnyű is lehet. Olvastam, hogy az emberek megszabadulhatnak általa függőségeiktől és egyéb régi „nyavajáiktól”, az élet-terhektől, melyeket mindannyian cipelünk egytől egyig, de erre semmi nem készíthetett fel.
 
Ahogy néztem kiakadó állkapcsaimat és a belőlük előkúszó fekete kígyót, a testemet, melyet mintha egy középkori csonttörő fogai közé szorítottak volna, és az ismeretlen anyagok gejzírjét, melyet a gyomrom lökött ki magából (mivel a ceremónia előtti napon böjtöltünk, fogalmam sem volt, mik lehetnek ezek), nem pusztán a főzet elfogyasztása miatti haláltól rettegtem, hanem egy olyan primitív haláltól, mely ráadásul még utolsó pillanataimban az arcomba is bombázza a végesség legidőtlenebb pillanatait. Hubble-szerű képeket láttam halott csillagokról, erdei emberekről, akik állatokat ejtettek el és itták meg vérüket, a bolygó ide-oda csúszkáló földalatti lemezeiről, rothadó tetemekről, melyek szemei kifejezéstelenül meredtek a semmibe; arról a ködösen kavargó fekete valamiről, mely nem fizikai létező, mégis mindig jelen van, arról az üres tárolóról, melyből minden élet származik s melybe minden élet megtér és a helyről, ahol ültem, s néztem magam, ahogy a hatalmas fekete kígyót tisztítom a legutolsó porcikájáig.
 
Aztán ráébredtem, milyen rövid idő telt még csak el mióta megittam az ayahuascát, és azon kezdtem rágódni, hogy végig tudom-e ezt egyáltalán csinálni. Ki fogom bírni reggelig anélkül, hogy elveszíteném az eszem? És ha mégis elveszítem, vissza kaphatom-e még valaha?
 
- Meg kell tanulnunk, hogyan mondjunk igent tapasztalásainkra.  Különösen akkor, ha összpontosítani akarunk egy ayahuasca-ülés alatt. 
 
Ethan újabb adag füstöt fújt az arcomba, s éreztem, ahogy chakapa-csörgőjének levelei az arcomat csiklandozzák, amikor hirtelen egy újabb testen kívüli élmény ragadott magával.
 
Lángok csaptak fel egy feketés-vöröses mocsár olajos szájából. Közben lent a testem a mesán veszettül izzadt. Testem minden figyelmeztetése, s minden izzadságcsepp lángokká transzformálta át magát, melyek a mocsárból csaptak fel. A mocsár mellett egy lépcső vezetett egy távoli fényforrásba. Minden egyes lépcsőfokot ezüst színű hieroglifák borítottak, amelyek nem hasonlítottak semmire, amit valaha láttam. Minden szó vagy jel egyre összefüggőbbé vált minden egyes megtett lépéssel, de a fény a mennyekben túl messzinek tűnt számomra.
 
- Ezt nem tudom végigcsinálni, - mondtam.
 
- Bízz magadban, - válaszolt Ethan.
 
- Ezt nem lehet elvárni valakitől, - vitatkoztam.
 
Nem érkezett válasz.
 
Egy helyiségben ébredtem, ami bizonyára a szertartási kunyhó lehetett. Különös csend honolt mindenhol. Az eső elállt, a dzsungel zajai elültek, az icarok sem szóltak már, s a kabócák is hallgattak. Sem Ethan, sem más személyek jelenlétét nem éreztem magam körül a mesán. Pár pillanatig minden üres volt, aztán meghallottam valakit, ahogy épp a tisztulás folyamatán megy keresztül. 
 
Megpróbáltam kideríteni, a csoport melyik tagja szenved éppen, de nem tudtam senkihez sem kötni a hangokat. Bárki is volt, hamarosan már az sem számított. Olyan erőteljes tisztuláson esett keresztül, hogy személyisége lényegtelenné vált. A nagyszerűség legarrogánsabb káprázatának karójába húzva, egy láthatatlan kéz mérgező hulladékot préselt ki belőle, mintha csak egy nedves szivacs lett volna a dzsungel aljnövényzetében.
 
Ahogy a férfi kűzködött, újra megláttam a sárkányt, mely most a mellkasára és torkára kúszott és csavarodott (most már láttam ugyan a férfi testét, de arcát még mindig nem tudtam kivenni). A szivárványszínű kígyó fekete masszákat tolt ki a férfi gyomrából tisztuló vödrébe. Láttam a férfi belső szerveit, melyek vörösek és rózsaszínek voltak. Vénái, artériái és idegszálai sugárzottak és remegtek. Minden alkalommal, amikor hányt, a kígyó egyre szorosabbra vonta ölelését körülötte, s a szemei egyre jobban dülledtek ki koponyájából. Még mindig nem tudtam beazonosítani a férfit, de a tisztulás hangjai olyan személytelenek voltak, hogy már majdnem gyönyörűnek tűntek, majdnem transzcendensnek. Megpróbáltam ellazulni a hangra, de ekkor legbelső lényemet valami rángatni kezdte, mintha egy szürke pocsolya lettem volna, mely alá van vetve a szél játékának.
 
Aztán kezeimet a füleimre tapasztottam, s egy pillanatra láttam magam, ahogy magzati pózba gömbölyödöm valahol elveszve s szökni vágyva. De pontosan mi elől? Nem az ayahuasca vagy a látomások elől, hanem valami mélyebb elől, mely ott visszhangzik legbensőmben: az elől a félelmetes érzés elől, hogy jelentéktelen vagyok, és hogy egyedül vagyok egy olyan univerzumban, mely messze túl nagy és hideg ahhoz, hogy feltérképezhessem. Ha az én kötelességem lenne rálelni a boldogságra, soha nem járnék sikerrel. De kinek sikerülne?
 
- Ezt nem vagyok képes végigcsinálni, - mondtam újból.
 
- De igen, képes vagy rá, - válaszolt Ethan hangja.
 
Mintha csak Ethan hangja utasított volna, megint a tisztuló vödör felett térdelve tértem magamhoz. Éreztem a testemet. A mesa fölött pedig villám csapkodott. Az eső olyan hevesen verte a kunyhó tetejét, hogy már alig hallottam kintről a Cucarachák kórusát. Emberek hánytak körülöttem. A gyógyénekek úgy hatoltak át a körön, mint golyók a dzsungel növényzetén. Piranhákat láttam, melyek a levegőben úsztak, s felfalták azokat a démoni entitásokat, melyek elhagyták az emberek testét. A szivárvány-kígyó a mesán körözött minket figyelve és ránk vigyázva. A védelmező szellemeket Ethan éneke irányította.
 
- Nem bírom végigcsinálni, - kiáltotta valaki.
 
- Lehetetlen, - harsant fel egy másik kiáltás is.
 
Ekkor megértettem, mintha egy fekete bársonyfüggöny gördült volna fel lassan előle, hogy a szenvedő ember a sötétben, akit nem láttam, valójában egyszerre volt mindannyiunk, mert mind pontosan ugyanazt szenvedtük el. Az ember, akit képtelen voltam beazonosítani, nem kifejezetten egy ember volt, hanem az egész mesa együtt. Feltárult az abszolút egyéniség illúziója. Az egzisztencialista filozófusok, akiktől olvastam, és akiket szerettem, hirtelen már nem különböztek tőlem, a szenvedés annak nyilvánult meg, ami valójában: a lét egy személytelen állapotának, melyet mind érzünk függetlenül történeteinktől és okainktól, nem pedig ezek miatt. 
 
- Mind képesek vagyunk kijutni a fényre, - mondta Ethan. - Lépésenként áthaladunk az éjszakán az elménk fókuszálása által, s az önmagunkban és az egymásban való bizalom által.
 
- Nem bízom magamban, - mondtam. A szavak fojtogattak, miután egy újabbat hánytam. - Bennetek sem bízom. Sajnálom. - Öklömmel a mesára csaptam. - Csak egy turista vagyok, beismerem. De kérlek, most állítsd ezt le!
 
- Ne túlozz! Az életed könnyebbé válik, ha már nem hazudsz önmagadnak. Bátorság kellett ahhoz, hogy igyál az ayahuascából, - mondta Ethan. - És éppen most vagy őszinte. Ne légy hát gyáva! Ez a te pillanatod! Éppen most válsz emberré. Ayahuascát akartál inni. Az ayahuasca-gyógyszer pedig erről szól. A valódivá válásról szól.
 
Megint hánytam. Láttam magamat a szemeim előtt átalakulni. Láttam magam felnőttként, nyugodtabbnak és töprengőbbnek. Különben is, mit tudtam eddig? Miután megtapasztaltam ezt az élményt, mely ennyire kívül esik a mindennapin, ennyire meghaladja hétköznapi határaimat, miről is állíthatnám teljes bizonyossággal, hogy tudom? Tudván, hogy soha többé nem leszek már ugyanaz, aki voltam, és tudván, hogy sosem leszek képes megragadni a mesán történtek mélységét, tudtam, hogy kedvesebb és alázatosabb emberré fogok válni. Nem azért leszek alázatosabb, mert az ayahuasca valamiféle morális leckében részesített, hanem sokkal inkább azért, mert nincs más választásom. Be kell ismernem, hogy ezután a leghalványabb fogalmam sem lesz semmiről. Egyetlen igazságom egyben a legegyszerűbb is lesz: Lélegzem, és a szívem is ver. Tehát életben vagyok.
 
Ethan kőborítású székén ült összeszedetten, nyíltan és a tudás birtokosaként. - Az utolsó icaro Domingoé volt, - mondta. - Őt pedig Arturo tanította meg rá. Aztán gyakornokságom ideje alatt engem is megtanítottak rá. Tekintsetek rá tehát hivatalos gyógyénekként, afféle üdvözlet képen a tanítóimtól. Remélik, ők is találkozhatnak veletek, amikor legközelebb eljöttök az El Puma Negroba.
 
- Legközelebb? - kérdezte egy nő.
 
- Természetesen, - viccelt Ethan. - Holnap délutánra már képesek lesztek újból végigcsinálni ezt az egészet.
 
A nő megint hányt, majd veszettül nevetni kezdett.
 
- Nem tudom, - mondtam én.
 
Abban a néhány tiszta pillanatba, ami tisztulásom első körét kísérte, ráébredtem, hogy milyen nehéz is lehet elmagyarázni az ayahuascát az empirikusan gondolkodó, „tudományos” embereknek. Elsősorban legjobb barátom jutott eszembe az Egyesült Államokban, aki tudományos fokozatot szerzett kémiából, ráadásul a NASA egyik bentlakós kutatója. Mielőtt eljöttem Peruba, figyelmeztetett: „Tudod, hogy az agyad sok lenyűgöző dolgot képes produkálni. Ez nem jelenti azonban azt, hogy a szellemvilágba fogsz belépni.”
 
Ahogy bevillant barátom képe, hirtelen elsöprő szeretetet éreztem iránta. Elképzeltem, hogy ott ül mellettem s elmondja tapasztalatait a mesán, és tudtam, hogy valószínűleg ebben a helyzetben már nem tudna empirikus „redukcionizmusára” támaszkodni. Még akkor is, ha csak az agyam tüzelt vaktában, és teremtette meg azt a szellemvilágot, melybe beléptem, még akkor is, ha mindezt le lehetne fokozni valamilyen „dologra”, vajon mennyi az előfordulási esélye annak, hogy a valóság olyan lényeket teremt, melyeket összezavar saját létezésük?
 
De minél többet elmélkedtem a mesán, annál elképzelhetőbbnek tartottam, hogy filozófiai kérdéseim és válaszaim nem többek általam kreált vírusoknál, s amely képletnek meg is felelt, amikor a mesán tépkedtem a hajam és öklöztem a padlót, amíg meg nem tisztultam egy gringo sámán és egy szivárványszínű kígyó segítségével.
 
- Egyáltalán nem értek semmit ebből az egészből, - mondtam.
 
- Persze, hogy nem, - válaszolt Ethan. - Nem tudhatsz valamit addig, amíg rá nem jössz.
 
- Te egy egész csészével ittál, igaz?
 
- Így van, - válaszolt ő.
 
- Hogy tanultad meg?
 
- Kiváló tanárok és rengeteg kemény munka segítségével, - felelte.
 
Közel öt éven keresztül Ethan a dzsungelben élt: a vacsorának valót az Amazonaszból fogta ki, együtt fürdött a bennszülöttekkel, magának gyűjtötte varázsnövényeit és gyógy-fűszereit, s a maestroitól sajátította el a gyógyítás ösvényét.
 
Szertartások százai és zord növényi diéták tucatjai után Ethan végre megszerezte a „praktizáló” címet épp egy hónappal azelőtt, hogy megérkeztem volna Amazóniába. Arturo és Domingo maximális felelőséggel ruházták fel a mesát illetően, és megbízták a szertartások egyedüli levezénylésével. Az első naptól kezdve, ahogy Ethan elkezdett tanulni, a helybéliek többször megkérdezték Arturot és Domingot, hogy miért tanítanak egy fehér embert. Ők rendszerint erre így válaszoltak: „Láttuk, hogy jó szíve van, és látomásaink során azt az üzenetet kaptuk, hogy képezzük ki őt. Az ayahuasca-gyógyszert először az erdő népének adta az, aki gondozza a kertet. A nép azért kapta, hogy segítségével orvosolja a betegségeket, s most ugyanígy tovább kell adni a világ többi részének. Aztán jöjjön, aminek jönnie kell. Mi mindenesetre ayahuasca-sámánná fogjuk képezni ezt az embert.”
 
A fentebb írtak csupán a középpontja voltak első ayahuascás élményemnek. Miközben az eső csillapodott, mind megpihenhettünk egy kicsit a közös nevetések hangjaitól ellazulva a szilárd földön. Ethan csöndben üldögélt székében előre-hátra ringatózva, s közben könnyeden fütyörészett misztikus mapacho-szivarját pöfékelve.

Mariri

2011.07.15. 16:35 - hanaura

Egy csodálatos dal:   www.youtube.com/watch

 

Hírek

2011.07.15. 16:33 - hanaura

Néhány hét kihagyás után úgy néz ki, hogy újra van gépem, a régit sajnos (vagy nem sajnos) nagyon sok más értékkel együtt ellopták, az oldalhoz kötődő több éves gyűjtőmunkával összeszedett dokumentumokat is, ezeket sajnos nem mentettem le, így most kicsit vissza kell pótolnom ami elveszett. Nem baj, ahogy ilyen fájdalmas módon lecserélődtek elmentek dolgok, úgy jöttek is.

Kicsit megritkultak a bejegyzések az oldalon, hát lehet hogy ez így is marad, vagy sűrül, ezt nem lehet tudni, ahogy kijön.

Most újra tervezgetek egy hírportált a témában, azzal is mozgolódnak a dolgok, nemrég volt egy előadásom az amerikai kontinens sámánvilágáról, ennek lesz folytatása szeptemberben és októberben, illetve szerencsésen összejött annyi pénzem, hogy több országban meg tudtam fordulni, vagy 6-7szertartáson. Élménybeszámolókat nem nagyon írtam, annyira személyesre sikerültek, hogy erről akkor lett volna értelme írjak, ha leírom mellé az adott élethelyzetet azt meg nem mindig akarja az ember. Azért nem kizárt hogy egy kis összefoglalót összehozok belőlük.

A napokban a hegyekben aludtam, szabadban, nagyon jól esett, mindenkinek ajánlom, a természet közelsége a legspirituálisabbb dolog amit csak valaha tapasztaltam....

Természet---------Közeli

2011.06.28. 14:08 - hanaura

 Úgy tűnik idézetes kedvemben vagyok, a mait a SámánBotanikai klub-ból mentettem át a facebook-ról, szerintem zseniális.

 

‎"A természetben ülök a tóparton.
A fehérek azt szeretnék,
hogy én is úgy dolgozzak, mint ők,
hogy úgy, mint ők sok pénzt keressek,
hogy úgy, mint ők egy autót vásároljak
és úgy, mint ők a természetben, egy tóparton,
nyaraljak és horgásszak.
Én már a természetben ülök, a tóparton..."

Kanadai indián

Szellemek világa, María Sabina, és az út.....

2011.06.28. 00:43 - hanaura

 „Van egy világ a miénken túl, egy távoli világ, közeli és láthatatlan. És ott él Isten, ott élnek a halottak, a szellemek és a szentek. Olyan világ, ahol már minden megtörtént, és ahol minden ismeretes. Az a világ beszélni tud. Saját nyelve van. Én elbeszélem azt, amit mond. A szent növény kézen fog, és elkísér engem abba a világba, ahol minden ismeretes. Ők azok, a szent növények, akik úgy beszélnek, hogy én értem, amit mondanak. Én kérdezem őket, és ők válaszolnak. Amikor visszatérek az utazásból amit velük együtt végigjártam, akkor elmondom, amit ők mondtak nekem, és amit ők mutattak nekem.”

 

(María Sabina)

 

 

 

Látomáskeltő dalok...

2011.06.24. 23:03 - hanaura

 Mostanában valahogy kevesebb írnivalóm van, egy ideig próbáltam erőltetni, de hát nem a munkahelyem az oldalam, hanem egy szerelemgyerek, minek erőltessem? Amikor lesz valamim amit szívesen közzé teszek, akkor majd leírom. Ma ezt a dalt találtam, engem nagyon megfogott:

Ismét Jose Campos

2011.06.17. 21:57 - hanaura

Az ayahuascát nem lehet meginni

2011.06.15. 16:46 - hanaura

 A fenti állítást részben szó szerint, de leginkább képletesen értettem. A leírásokban lehet olvasni azoktól akik vettek már  magukhoz ayahuascát, hogy rettenetes az íze. Mondjuk szerintem nem is olyan rossz, de ez más kérdés. Én a hányást is szeretem, a rosszullét meg egyszerűen velejáró. Nem gerjeszti az ember, de el se szalad, lehet hasznot lelni benne.

Amire én gondolok, hogy az ayahuasca nem egy matéria, amit ha megiszik az ember, akkor "ott van". A gond az, hogy amikor leírásokat olvas az ember, és főleg, ha mondjuk videókat lát, akkor valamiért a háttere nem mutatkozik úgy meg, a velejárók. 

Nos, Arutham sámánt egyszer megkérdezte valaki, nem is pont erről, de idevágott a válasza, miszerint az ayahuasca egy kultúra. És aki meg akarja ismerni az ayahuascát, az a kultúráján keresztül tudja azt megtenni, ahol sok más növény, állat, rítus jelen van, a tűz, az égtájak, a dohány szerepe, a szimbólumok, és mindazok a dolgok, amik segítenek tudatosítani az embert hogy ott van ahol éppen. Hogy ott a tűz, és az egy élőlény, valaki akivel nehezen de lehet kapcsolatot építeni, a nyugati égtáj egy személy, és azzal is van kapcsolat, és olyan sok helyen megjelenik. Szóval az olyan lecsupaszított, buddhista stílusú dolog talán való annak aki amúgy is tudatos ezekről a dolgokról, aki "jelen van", nekem nagyon hasznos, hogy vannak ezek a rituális elemek, mert ha nem is tanultam meg, de tanulgatom a jelenlevést, és ebben meg aztán főleg segítenek a fizikai velejárói az ayahuascának. 

S így az ember megismerkedhet a kopállal, a palo santoval, a san pedroval, a dohánnyal, a daturával, a különféle állatokkal....Amazóniával.

Így, egyben.

Mire való a csend?

2011.06.15. 16:38 - hanaura

 A magányosan élő szerzetes remetéhez egyszer emberek jöttek. Megkérdezték tőle: 
- Mire való, hogy életed nagy részét itt töltöd el csöndben és magányban? 
A remete éppen azzal foglalatoskodott, hogy vizet mert egy ciszternából, az esővíz összegyűjtésére szolgáló mély kútból. Fölfigyelt a kérdésre, s munka közben odaszólt a látogatóknak: 
- Nézzetek bele a ciszternába! Mit láttok? 
Az emberek kíváncsian körülvették a szerzetest, és próbáltak beletekinteni a mély kútba: 
Nem látunk semmit - mondták kisvártatva. 
A remete abbahagyta a vízmerítést, pár pillanatnyi csöndet tartott. A látogatók feszülten figyeltek rá, mozdulni sem mertek: 
- Most nézzetek bele a kútba egyenként, csöndesen. Mit láttok? 
A látogatók érdeklődéssel hajoltak egyenként a kút fölé, s felkiáltottak: 
- Saját arcunkat látjuk a kútban! 
- Bizony, amíg zavartam a vizet - mondta a remete -, nem láttatok semmit. De a csöndben és a nyugalomban megismeritek önmagatokat. 
A látogatók megértették a remete tanítását. 

/Erhart Kaestner: Mire való a csönd?/

Ismét a bizalom...

2011.06.09. 12:55 - hanaura

 

Ez nem egy annyira megfogható racionális téma, de szerintem elég fontos dolog. Így hát az utóbbi idők obektívebbnek szánt vonala mellé most beillesztek egy "szokásosan" Hanaurás, szubjektív elmélkedést.

Azért is említem ezt, mert ez kezdettől fogva fontos a számomra. Érzelmekről lehet egy ideig írni, és ezek is fontosak, nem véletlenül közlök élménybeszámolókat, és ehhez kötődő dolgokat, de nem akarok csak ilyen alapon működni-ebben sem.

Sok fontos dolog van, ami "komollyá" teszi ezt az egészet, eleve ott van, számomra legelső és legfontosabb elemként a sámáni kultúra az ayahuasca "mögé téve", aztán transzperszonális szempontok, lásd pl Terrence McKenna, biokémiai dolgok(hülyeségeket nem akarok írni, úgyhogy ez a része nem mostanában lesz fejtegetve:), farmakológia, szóval van bőven olyan eleme ennek az egésznek ami a földön tartja az egyébként könnyen álmodozásba fulladó sztorit.

A mai, cseppet sem objektív:) és körbe zárható téma ami az eszembe jutott, az a bizalom.

Mi történik például, amikor félni kezd az ember módosult tudatállapotban? Meginog a bizalma. És pont. Ez ilyen egyszerű. Aztán a gyakorlatban mégse. Ezért egy csoda az a kép amit asszem tegnap tettem be. Annak a bennszülöttnek bizalom van a szemébe, ehhez nem kell nagy pszichológusnak lenni.

Nagyon sok videó került fel a jútub és társai oldalakra, amik nagy arányban nem a besnnszülöttek rituáléját hivatottak bemutatni, hanem fehérek élményeit akik elmentek oda tanulni. Na mindegy, ez most nem olyan lényeges. Szóval látni nagy bazmegeket ezeken a felvételeken is, sikoltozó emberek, nagy rángások, stb, és ezt nem tanácsos alábecsülni, ezek nem őrültek, csak egyszerűen megijedtek egy ponton. Tök mindegy, hogy miért. És bennszülöttek leírásaiból is kitűnik akár az ayahuascával, akár más hasonló szakramentumokkal kapcsolatban, hogy nagyon szenvednek időnként. Nem mindig, néha könnyebb, és szebb is, de főleg az ayahuascánál nem ez a jellemző. És ezzel nincs is gond. Ha most nagyon idiótán akarok fogalmazni akkor azt mondom, hogy higgadtan is lehet szenvedni!:)

De tényleg.

A fizikai és mentális nehézségek szorosan a gyógyításhoz kapcsolódó dologk, ezt ne felejsük el! Nem KIZÁRÓLAGOSAN a kemény dologk azok, amik miatt működik a folyamat(más szóval nem törvényszerű szenvedni), de nehezen kerülhető el. Azt is többnyire akkor ha nem is akarja az ember elkerülni. Van ilyen is.

Ez egy másik téma, amiről talán még beszélünk: a gyógyulás "árakánt" mondható fizikai és pszichés nehézségekről, ami egy nagy rákfenéje ennek a gyógyításnak.

(Csak halkan mondom, tipikusan nyugati dolog, amikor ezeket a nehézségeket próbáljuk kikerülni, és boldogok vagyunk ha nem hányunk, vagy ha olyan felszabadult-félék vagyunk. Még halkabban kérdezem: akkor hol van a gyógyulás? A válasz olyan halk, hogy nem is hallani. De szerintem mindenki érti!:))

 

A bizalom számomra még csak nem is egy őrületmély, ultraspirituális dolog(ebbe a szférába a magunk nyugati eszközeivel egyébként is nagyon-nagyon ritkán tudunk besunnyogni), hanem mondhatni hétköznapi "pszichológia".

Olyan gyakran hallani akár az ayahuascával, akár más tanító entitásokkal kapcsolatban, hogy akkor kezdi rosszul érezni magát az ember, ha "ki akar jönni belőle". Ez a fajta kiszolgáltatottnak is mondható tudatállapot kontrollvesztéssel jár, ezért nehéz nekünk belemerülni. Erősek akarunk lenni. Ami egy normális dolog, ez szükséges az élethez. De ki fog tanítani bennünket, ha még mindig ott csahol az elménk a fülünkbe? És ha tanít is valaki, hogy fogom meghallani a saját hangomtól? És ha hallok valamit, hogy fogom normálisan értelmezni/értékelni?

 

Hát ennek van eg borzalmasan nehéz, és egyszer s mindenkor nagyon egyszerű módja:

Félretesszük magunkat.

És EZ az a dolog ami miatt ijesztő más állapotban feladni a kontrollt. Erről majd még beszélünk többet is, most csak egy beszélgetés jut eszembe Frecska Edével a legutóbbi fórumtalálkozón, ahol erről több szó is esett. Edét nem kell bemutassam senkinek. Egy zseni. És nem csak egy zseni, mert nem csak beszél dologkról, hanem éli is azokat. Ordít róla, mondhatni, pedig nem az a fajta önmagát futtató valaki. Egy barátom úgy jellemezte: félre tudja tenni az egóját.

Na ez a misztika!

Na és ezen a bizonyos beszélgetésen mondotta ő, hogy a félelem a kontrollvesztéstől, az egóhaláltól(amit azért házi körülmények között nem olyan egyszerű összetákolni), az mind-mind ebből a félreértésből adódnak, ugyanis az ember nem feladja az irányítást, hanem átadja. Nem véletlen, hogy az indiánok hamarabb mennek látomáskeresésre, mint sem hogy elkezdődne az intenzívebb ayahuasca kezelésük. (Pedig már a pár napos csecsemők is kapnak pár cseppet, de a víziókeresésig ez nem egy nagyon jelentős "vonal") Ők tudják mennyire fontos dolog megtalálni az erőállatukat, amit többnyire komoly aszkézissel visznek véghez. Azaz nem az van, hogy ayahuascát isznak és akkor majd csak megnyilvánul valami, és ami kép először beugrik az lesz az. Ennél azért nehezebb!:)

Szóval ebben a megváltozott, és sok szempontból kiszolgáltatott állapotban a gyógyulni vágyó átadja a kontrollt, jó esetben. Többé (legalább is a gyógyító szertartás ideje alatt) nem akar irányítani, nem akar erős lenni, nem akarja megvédeni magát, átadja a kontrollt. Az erőállatnak, védőszentnek, vagy pedig kultúránként változó megközelítés szerinti megnevezéssel illetett védő entitásnak, netán tulajodon szuperegójának, a szertartás vezetőjének....

 

...és akkor fel sem merül az, hogy félresiklik az ember. Néha szóba kerül, ez a bad trip téma, ami előfordul az ayahuasca esetében is, a fentebb említett okokból. Bizalmatlanság. Most a bad trip alatt(de ronda és félrevezető egy kifejezés) azt értem amikor fél, retteg az ember, és rosszul sül el a gyógyulásra szánt alkalom. Azért is írom, mert ha a bad trip alatt azt értjük, hogy nagyon szenved az ember az igazság súlya alatt, akkor valójában a bad trip a jó trip, és nem az amikor fenn  a hegytetőn az ember boldog. De ez megint egy más téma.

Szóval a felkészülés, mint -szerencsére- egyik leggyakrabban felmerülő téma, az szerintem, és hangsúlyozom: szerintem legfőképpen a bizalom kialakításából áll, ami nem fog úgy működni mint a sültgalamb, és nem is "Közben" szerzi meg az ember. Vagy van és úgy lát hozzá a maga gyógyulásához, vagy nincs és akkor pörög az oroszrulett. Bizalom aztán mindenkinek máshonnét jön, erről hülyeség lenne itt okoskodjak, vagy megpróbálni recepteket adni, úgyse menne.

Azt viszont elmondom, hogy nekem mi segített: először is amennyit tudtam, annyit olvastam a dolog után, mindent amit csak találtam, hogy egyáltalán tudjam hova tenni az egészet, mondhatni próbáljak valami "Kozmológia-hidat" barkácsolni, legalább alkalmilag. Átgondoltam mit is akarok, hogy működik, legalább a leírások szerint ez az egész, hogy biztonságban érezhessem magamat.

És hogy mindig így sikerül-e?

A fenéket. Én is "estem már bele" az egészbe, komoly de közel sem elegendő felkészüléssel, és előfordult, hogy nagyon harcoltam az egómért. Azért a dologért ami végül is az útba áll ilynekor. Sokszor féltem is, van amikor egyszerűen azért mert annyira kemény volt az egész, van amikor pedig megtesztelődött a bizalmam, ami a testi/lelki nehézségek hatására, ha csak kicsit is, de megingott. Szóval nem én vagyok Óz a nagy varázsló, de ha már pórul jártam dologkkal, nyertem-vesztettem dologkkal, akkor gondoltam közzéadom ezeket a dologkat is, hátha valaki hasznosnak vagy érdekesnek találja a maga útján.



süti beállítások módosítása