ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Shipibo-konibo

2010.10.19. 22:07 - hanaura

Ígértem egy ideje, hogy írok a shipibó indiánok ayahuasca ihletettségű művészetéről. Pár dolgot magam is összeszedtem, illetve nagy segítség volt a Luis Eduardo Lunával való beszélgetésem. Annak egy részéről hangfelvétel is készült, amit vagy én begépelek, remélem belátható időn belül, vagy pedig valaki más.

(Habár van Mernyaunál egy riport a Magyarországon is felbukkant Hilario Chiriap sámánnal is egy interjú, amit szintén jómagam készítettem, majd rákérdezek, hátha már meg van, és akkor azt is felteszem ide.)

Természetesen magyar nyelven semmit nem találtam a shipibo indiánokról, legfeljebb azt a keveset amit itt írtam. Alkalom adtán ha lesz valaki fordítani, akkor lesz cikk bővebben is erről.

 

A leggyakrabban előkerülő ayahuasca ihletettségű kézműves termékek shipibo indiánok által készített kerámiák, festmények, szőttesek. Ezek népművészeti termékek a shipibóknál, mégis áthatják őket az ayahuasca okozta víziók.

Számtalan antropológiai értelmezés született ezekről a sok-sok geometriai elemet hordozó motívumokról, azonban ami a fontosabb: az indiánok számára van egy lényegesen fontosabb értelmezés, erről beszélt nekem Luis Eduardo Luna is.

Mert hogy közben találtam képeket, amikor az indiánok a bőrükre is festenek ezekkel a mintákkal.

Továbbá  megtaláltam ezeket a mintákat hangszereken, ruhákon, és más használati tárgyakon. Luis elmesélte, hogy ez a fajta ábrázolás valaha mindenre kiterjedt, és a házak, a csónakok, a munkaeszközők is mind be voltak így festve, továbbá az emberek is, tetőtől talpig.

Beszélgetés Luis Eduardo Lunával a shipibo művészetről:

Ahogy Lui mesélte, ezek olyanféle két dimenziósan ábrázolt (valójában három dimenziós) erővonalak, amik minden élőt, és élettelent behálóznak. Kérdeztem, hogy ennek az aurához vagy más egyéb ilyen energiamező ábrázolásokhoz köthető-e, azt válaszolta, hogy nem igazán. Több ayahuascával is foglalkozó tudós egyébként is szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy az aurafotókon stb-ken valóban az aura van-e, mert gyakori vélekedések szerint az aura nem jeleníthető meg semmilyen eszközzel, mivel az egy másik tudatsíkon válik láthatóvá. Lui mesélt arról, hogy a sámén érzékei ezeket az erővonalakat, amik csaknem teljesen szimmetrikusak, és valójában konkrét gyógyítás esetén ez az az erőmező amit vizsgálnak, és ahol ez a rácsozat sérült, vagy disszonáns, ott keresendő a betegség. Ahogy említettem három dimenzióban látják eredetileg, és Luis elmondása szerint nem csak szervi problémákat látnak meg ilyen módon.

Ami nagyon érdekes, hogy ezeket a festéseket, szövéseket többnyire nők végzik.

Rituálé:

Ennek az okára nem kérdeztem rá, viszont arra igen, hogy mi alapján festenek. Lui elmondta, hogy van egy külön rituálé arra, hogy ezek a nők megkapják ezt a látást a sámántól, hogy aztán elkészíthessék ezeket a munkákat.

Személyre szabott alkotások:

További érdekesség, hogy azok a ruhák, amiket viselnek mind sajátok, a tradíció szerint maguk készítik, ma pedig amikor alkalmanként mások, akkor is személyre szabottak a tárgyak, azaz spirituális szempontból nem vásárolható saját minta, vagy személyre szabott minta enélkül a folyamat nélkül. Lui megadott egy német kutató hölgy nevét, aki írt egy komolyabb könyvet ezeknek a motívumoknak a fontosságáról, jelentőségéről, és egy keveset a jelentéséről. Ezutóbbi tudás idővel, ahogy Lui mesél, elveszett, azaz ma már "csak" látják és megfestik, de valaha ennek konkrétan kiolvasható nagyon gazdag jelentéstartalma volt (mármint az egyes motívumoknak egy adott kompozíción belül).

Az alábbi videóban belepillanthatunk a készítés folyamatába is:

 

 

Itt pedig néhány shipibo kézműves tárgyról láthatunk felvételeket:

 

Vissaztérve a rituáléra, amikor az asszonyok megkapják az erővonalak látását:

Adott egy gyógyító kör, amit a sámán vezet. Lui beszámolója alapján előfordul, hogy a körben elhelyezkedő hölgyek is vesznek magukhoz ayahuascát, de ez legtöbbször nem történik meg. És itt érkezünk vissza ahhoz amiről már olyan sokat írtam, az icarók, azaz a sámánok varázs-dalai

Shipibo icaro:

Ahogy azt olvashatjuk, a varázs-dalokat, azaz icarókat a sámán a növények szellemétől, vagy pedig közvetlenül az ayahuasca szellemétől kapja, azaz nem tanulja, hanem spirituális úton kapja, legalább is ez a tradíció. Ettől függetlenül el tudom képzelni- bár ez már csak a saját véleményem- hogy pl családon belül taníthat az apa a fiának saját dalokat, illetve, hogy vannak hagyományozódó dalok, nem tudom, de ami bizonyos, hogy ez mind a növények szellemétől jön.

Ezért jó dolog ayahuasca folyasztáskor, a hatása alatt ezeket a dalokat hallgatni, mert lehet terápiás szempontból nagyon jó egy zene, de ezt, amit az icarók "tudnak", nem tudja más zene. Erre jó megoldás lehet akár keverni is ezeket, a különböző gyógyzenéket az icarókkal, és akkor van ez is meg az is. (Ez szintén csak privát vélemény.)

Na szóval Lui beszámolt arról, hogy a sámán elkezd kántálni, a  lányok körben állnak, és táncolnak, és néha kapnak ayahuascát (azaz többnyire nem), és az icarók, a mágikus dalok hatására látják meg ezeket az erővonalakat! Ilyen fontosságuk van ezeknek a daloknak. A kérdésemre, hogy hogyan tudom a saját mintámat megtudni, "megkapni", Lui azt válaszolta, hogy egy ilyen szertartás lehetőséget ad erre. Nem kérdeztem rá külön, de feltételezhető, hogy férfiak is részt vehetnek ebben. Ezt támasztja alá, hogy ha nem is gyakran, de látni férfi kézműveseket dolgozni. Habár, magát a festést, ha jobban belegondolok, nem is tudom hogy láttam-e férfiaktól.

Ez után kezdenek neki az alkotásoknak. A fenti kép csak illusztráció, itt már megvannak a hölgyek ruhái. Ezeket mind az ayahuasca hatása alatt éneklő sámán dalainak a hatására látják meg, és készítik el.

Több, sámánimussal foglalkozó oldalba belenéztem, és gyakran említik meg, hogy az Amazonas irányát, kanyargásait követik ezek a vonalak, sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom, mindent eldöntő információ hiányában, de a shipibóknál nagy jelentősége van ezeknek a szombólum összecsengéseknek, mesélt Luis a nagy fáról, az anakondáról, az ayahuascáról, és a születésről, de ez már egy másik cikk lesz!:)

Az alábbi felvételen egy indián lány mesél a motívumokról, sajnos spanyol tudás hiányában erről nem tudok mesélni, ha valaki tud spanyolul, akkor kérem jelentkezzen, értékes információkhoz juthatunk a témában!

 

 

Itt szintén spanyolul látható egy érdekes magyarázat:

 

Szintén egy gyönyörű felvétel shipibo tárgyakról:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ayahuascareality.blog.hu/api/trackback/id/tr442384768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

refil 2010.10.20. 21:34:02

Lehet tudni annak a német kutatónőnek a nevét aki említve vagyon? Milyen nyelven folyt az interjú? mert én szívesen segítenék legépelni.. bár most belegondolva elég kicsi rá az esély hogy magyarul társalogtatok..:D

bufo 2010.10.20. 22:52:49

nemet forditasban esetleg segithetek..

hanaura 2010.10.21. 23:54:10

Bufo!
Ez egy nagy segítség lehet, szerintem élni fogunk/fogok vele!

Refil!
Felírta nekem Lui egy darab papírra, előkeresem, mert első körben ugyan rátaláltam, de nem volt túl sok időm a mélyebb utánajárásnak, amit meg úgyis terveztem, úgyhogy holnap körülnézek!

hana 2010.10.25. 14:31:43

hova lett a kommentem?

hanaura 2010.10.25. 21:31:28

Hana!
Nem tudom mi történt, utána nézek!

hanaura 2010.10.26. 00:55:05

De ha gondolod, írd be újra, itt úgy tűnik minden rendben!

hanaura 2010.10.27. 22:27:31

Egyszer nekem is eltűnt egy egész hosszú komment, talán valami blogponthu-s gépház hiba, nem tudom, ha felidézhető, akkor írd be újra!:)

refil 2011.10.19. 21:58:02

Azt hiszem megtaláltam a régebben beszélt német kutatónőt, illetve a könyvét:)

Angelika Gebhart-Sayer : Cosmos Encoiled: Indian Art of the Peruvian Amazon

Megpróbálom valahogy megszerezni a könyvet, de ha valaki netán letudja varázsolni valahonnan az internetről az nagyon jó lenne, mert első körben nekem nem sikerült.


süti beállítások módosítása