ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Beavatás történetek IV. rész

2010.08.03. 02:10 - Takasuri

Az elhívás útja

 

       A brooklyni huszonegy éves Joel kanadában dolgozott egy horgász táborban. Itt találkozott Adamie-vel, az öreg dogrib indián sámánnal. Megkereste, kérvén, tanítsa őt, miután egy, a sámánnál tett látogatás során transzba esett, amit ő és a körülötte lévők mind mind elhívásként értékeltek.

 

Joel első transzát követően az egyik indián, Eddie így szólt: „Szegény Joe, szegény fehér ember! Ott az a sok jó indián, és egyedül téged hívnak. Néha azon tűnődöm, tisztában vannak-e ezek a szellemek azzal, mit csinálnak. Nem is tudsz semmit az egészről.”

 

Eredetileg a kíváncsiság vitte a szertartásnak helyt adó házhoz, ám a látogatását követő feltartóztathatatlan események teljesen megváltoztatták életét.

 

A szertartást követő napokban különösen érezte magát mind testi mind szellemi értelemben. Egy pipát kezdett különös gonddal faragni. Mikor elkészült, a pipával s némi dohánnyal ismét felkereste Adamie-t.

 

„Adamie felnézett rám, s az arca életre kelt hiányos fogsorú nagyapa mosolyától. Többször összecsapta a kezét és nevetni kezdett.

     - Hogy van az a nő? - tört ki belőlem.

     - Jól – felelte Adamie, s szelíden nevetett tovább. A nevetése rajzszög volt a talpamban, csiklandozott és fájt.

     - Ezt … ezt hoztam neked – mondtam, s nyújtottam felé a pipát.

     - Miért jöttél? - érdeklődött

     - Tanulni – bukott ki belőlem az akaratlan válasz.

A pipát az asztalra tettem, hogy valamivel elfoglaljam magam a törékeny csöndben. Féltem, hogy valami rettenetes azonnal szétzúzza ezt a szótlan világot.

 

      - Most mire gondolsz? - Törtek át Adamie szavai a lámpák sustorgásán.

      - Hogy te egy öreg, ronda indián vagy, és hogy mi a fenétől félek annyira. - letaglózott a saját őszinteségem.

 

     Adamie elmosolyodott. Intett, üljek le a széke mellett a földre. Ő is felállt és mellém ült.Hosszasan beszélgettünk, legalábbis én beszéltem. Adamie sorra tette fel nekem a kérdéseket. … Addig beszéltetett, míg ki nem ürült belőlem minden, ami az identitásomat adja.

      - Oly sokfelé jártál, oly sok mindent láttál. Mit gondolsz, mit mutathatnék én neked? - kérdezte

      - Kezdetnek megtaníthatnál a tavon horgászni, és talán... hét.. hogy hogyan gyógyítottad meg azt a nőt.

      - Ezért hoztad az ajándékot?

      - Nem tudom pontosan – Túlságosan el voltam szállva ahhoz, hogy kérése elképesszen.”

 

Adamie ragaszkodott tehát ahhoz, hogy a tanulás tényleges megkezdése előtt megvizsgálja Joel lelkét – látni akarta, hogy a tanítvány jelölt kész-e és méltó-e a rá váró megpróbáltatásokra. Joel ismét mély transzba esett, és erről így számolt be később:

 

„Akármit is művelt, a kezébe kaparintott. Nem volt önálló akaratom, nem volt saját erőm. Nem ettem, nem aludtam, nem gondolkodtam – nem voltam többé a testemben. Adamie kezében voltam. Megnézte a lelkem összes repedését, látta mindazt, ami tetszett neki és ami nem.”

 

Joel két napot töltött el ebben a mély transzállapotban.

 

Ajándékának elfogadásával jelezte Adamie, hogy elfogadja Joelt tanítványának.

 

„A beavatás megpróbáltatásokból állt. Felkészített arra, mi rám várt később. Az volt az alapelv, hogy ha valami felépített rend volt a fejemben, azt a valóságot le kell rombolni, el kell venni a meglévő rendet, míg semmi sem marad.

Megfürdetett jeges vízben, megkorbácsolt, folyamatosan gyötört fizikailag és lelkileg egyaránt és mindvégig tanított – a szellemekről, arról, hogy mennyire más a világ rendje, mint amit elképzeltem.

A lerombolás és átrendezés folyamata ismétlődött meg újra és újra.

 

Úgy éreztem, többre kényszerít, mint amennyit elbírok. … Egy hang azt kérdezte belül: „Miért tűröd mindezt?” De nem múlt el az érzés, hogy folytatnom kell.”

 

Joel végül engedélyt kapott a szent gomba megtapasztalására. A látomást hozó növénnyel tartott első szeánszán féktelen erőszakot és káoszt, szörnyűséges feldarabolást, széttépést, szétszaggatást, lemészárlást élt meg.

 

    „Mintha nadragulyát ettem volna. Nincs kiút, mert jönnek azok a nagyfogú dolgok. Minden zűrzavaros volt, és összevissza. Nem voltam még kész, nem tudtam még eleget, nem tudtam összerakni a dolgokat.

     Fizikailag rosszul lettem, fizikailag elborzadtam, közel a halálhoz, irányítás nélkül. Maga volt a pokol, végtelen, értelmetlen, zűrzavaros harc. Fokozatosan jöttem ki belőle, a testem még élt, de ez volt minden. Megmaradtam a küzdelem egy szintjén, ami végül abba maradt.

     Utána Adamie megkérdezte, mi történt, és én elmondtam, mit éltem át. Egyenként sorra vett minden félelmet, minden érzést, és elmagyarázta, azt melyik szellem irányítja. Szellemneveket mondott, és hogy azok miket csinálnak.

 

Az első alkalom előtt azt gondoltam: „Most majd nem gyötörnek többet.”A második előtt már nem akartam leállítani. Az első alkalommal valahogy éreztem, hogy elbaszom. A lényem, az, amihez ragaszkodtam, egyszerűen nem volt valóságos. Abba kellett hagynom a ragaszkodást ahhoz az identitásomhoz, le kellett metszeni. Nem volt lényegi, nem volt erős.

     Nem akartam, hogy a látomás, az álom elvigyen, kivigyen abból, ami vagyok. Ezt ki kellett verni belőlem, össze kellett engem zavarni, hogy megszabaduljak tőle. És eljött a pillanat.

Ez után a pillanat után jött el a tanulás ideje. Melyek ezek az erők, amik széttépik az embert? Adjunk nekik nevet és lássuk, mihez kezdjünk velük.”

 

A második Amanita-szeánszán ismét találkozott az állatszellemekkel, akik szétszaggatták, ám ezúttal erősen, frissen tért vissza a kínszenvedésből. Egyik versében így énekelt erről:

 

                                              Megtisztulva, látomásra éretten

                                              Emelekedem,

                                              Szétpattanó maggolyó az űrben

                                              Énekeltem a rendet szétzúzó hangot,

                                              És a káoszt szétzúzó hangot

                                              és véreztem

                                              Jártam a holtaknál és bemerészkedtem a labirintusba

 

Végül Joelnek el kellett hagynia Adamie-t, és vissza kellett térnie saját kultúrájába. Nem volt dogrib, túl sok volt neki a táj kopársága és a sámán furcsa, magányos élete. Mérlegre tette belső énekét és elméje épségét – korábban átszúrta a nyelvét a szélnek. És végül csak a saját világába való visszatérést választhatta.

 

„úgy éreztem, vissza kell térnem a magam kultúrájába tisztázni a dolgokat. Azt a kveset, amit tanultam, vissza kellett valahogy vinnem a saját kultúrámba, és ott működtetni. Itt nincs számomra fogódzót jelentő mitológia, nincs az emberi vezető erős fizikai jelenléte, de az ének megmarad. Az ének mindig velem van.”

 

Joel

Észak-Amerika

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ayahuascareality.blog.hu/api/trackback/id/tr172194757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hanaura 2010.08.04. 16:15:06

Nemár Takasuri!!!!!
ez az egyik kedvenc a témával kapcsolatos történetem!
És egyébként párját ritkító egy történet...nagyon köszi!!

Takasuri 2010.08.06. 00:50:25

Igen! Ez egy nagyon, nagyon különleges történet. Egy fiú, aki egyszerűen csak kíváncsi..... hall egy sámánról, keresi, kutatja... odalép hozzá a sámán: itt vagyok, hallom, keresel.

És a fiú egyszer csak meglátogatja, pont egy szertartás folyik és a fiú spontán transzba esik

És végig csinál annyi mindent....

És végül hazatér a saját kultúrájába és így szól: de az ének megmarad. Az ének mindig velem van

Ez ... annyira... nem is tudom, mint egy ... hősi rege, ballada egy hősi elbeszélés... különlegesen szép történet, nagyon megérintett, mert sok van ami miatt közösséget érezhetünk...

És mikor arról beszél: nincs kivel megosszam ami velem történt... ki értené?

Szóval, szép, no :)

Takasuri 2010.08.06. 00:58:25

Most eszembe jutott még valami.

Azt mondta a Müller Péter bácsi, hogy minden IGAZI dolognak zenéje van.

És igen, ez az! Ezeknek a történeteknek gyönyörű dallamai vannak.

Más más dallam, íz, hangulat, képi világ... de mind nagyon finom, szép, csodálatos... :)

Mindben ott van a szépség, az elragadtatottság, a csoda, a világ, a Mindenség csodálatos csodája, a megélt extázis, a felragyogás, és a igen, a fájdalom is. A választás nehézsége, a hiány,a kín, az áldozat. A bejárt út terhe...

mert: "A sámán munkája nagyon-nagyon fárasztó, sokkal nehezebb, mint fát vágni, de ezen nem lehet segíteni."

:)))

Szeretem ezt az egyszerű, szép, elfogadó, helyes értelemben belenyugvó mondatot :)

Mert igaz :)

hanaura 2010.08.07. 01:21:28

Igen, maximálisan!
Másrészről ez a történet már csak azért is tanulságos lehet, mert aki teszem azt kedveli ezt az oldalt, annak legalább egyszer tuti megfordult a fejében(önmagamat is beleértve), hogy de jó lenne elmenni, és valami fű, vagy háncs ágyékkötőben leélni az életét indiánok között.
És ez a történet részben erről is szól....biztos van aki ott marad....de akad olyan is aki nem.
Ettől függetlenül a dal ottmaradhat, ahogy a történet is szól...


süti beállítások módosítása