ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Mágikus tüskék nyomában

2009.12.30. 00:02 - hanaura

Korábban egy átvett cikk kapcsán felajánlotta BetulaPendula, hogy bármikor átvehetek dolgokat a blogjáról(betulapendulafa.blogspot.com/2009/10/magikus-tuskek.html), így most ismét élek vele. A link is közvetlenül a cikkre mutat, de annyira tetszik, hogy beteszem ide teljes életnagyságban. Egyébként ez egy olyan tulajdonságom amit néha nagyon tudok szeretni: olyan memóriám van, hogy gyakrolatilag bármikor képes vagyok "újra felfedezni". Mondom ezt azért mert asszem majd csak mindent elolvastam Betula blogján( szeretem na(Mármint a blogogt, persze nyilván Betulát is.)), mégis, amikor megtaláltam ezt a cikket ma reggel, úgy éreztem újabb kincsre leltem. Ami egyébként igaz is. Remélem Nektek is tetszeni fog!

Ím:

 

 

Mágikus tüskék

 
Ma rábukkantam egy olyan dologra a sámáni gyógyításon belül ami világszerte mindenhol megtalálható. Bár már olvastam ezekről régebben, érdekes módon akkor nem figyeltem föl erre a egységes dologra. Akkor leginkább az foglalkoztatott (ami azóta is), hogy mik is ezek a mágikus tüskék. Annyi biztos, hogy csak akkor tudnám meg igazán, hogy mi ez ha én is sámán lennék és használnám ezeket a mágikus tüskéket. Addig csak agyalok :)

Addig is jöjjön egy kis részlet, hogy miről is van szó:

"Az alábbiakban egy aprólékos beszámolót közlünk a hivaro (suar) sámánokról. Michael Harner különösen a mágikus tüskékre összpontosít, melyeket cencaknak nevez. Azt is bemutatja, hogy a gyógyító sámánok a boszorkány sámánok kiegészítői. Érdekes módon a mágikus tüskékben található anyag hasonló az ektoplazmához, ahhoz a nyúlós anyaghoz, melyet a viktoriánus kori jelentések szerint médiumok testéből vontak ki, és amely a lelkek manifesztációjának anyagát formázta."

"A hivaro indiánok az ecuadori Amazonasnál abban hisznek, hogy a betegségek és a nem erőszakos halálesetek többségét boszorkányos bűverő okozza. A normális ébrenléti állapot a hivarok szerint hazugság, vagy illúzió, miközben az igazi erő, mely a napi eseményeket mozgatja, természetfölötti, és csak hallucinogén drogok segítségével látható, illetve manipulálható. Ennek a világnak a megközelítése különösen nagy próbatétel elé állítja a specialistákat, akiknek be kell hatolniuk a természetfölötti világba, hogy az éber élet eseményeit befolyásolhassák, mi több meghatározhassák.
Ezek a specialisták, akiket az antropológusok sámánoknak neveznek, a hivarók szerint kétfélék lehetnek: bűvös sámánok vagy gyógyító sámánok. Mindkét típus alkalmaz hallucinogén italt, úgynevezett natemát, hogy a természetfölötti világba beléphessen. Ezt a főzetet általában jagénak vagy jajénak nevezik Kolumbiában, illetve ayahuascának Ecuadorban és Peruban és caapinak Brazíliában.
A hallucinogén natema ital használata a hivarók körében csaknem mindenki számára lehetővé teszi, hogy önkívületi állapotba kerüljön, ami a sámánizmus gyakorlásához lényeges feltétel. Bárki felnőtt, legyen az férfi vagy nő, aki ilyen gyakorlatot kíván folytatni, egész egyszerűen megajándékoz valamivel egy már gyakorló sámánt, aki ennek fejében előveszi a Banisteriopsis-italát, és a tanoncnak átad valamennyit természetfölötti erejéből. Ebből következően nem meglepő, hogy a hivarok közül nagyjából minden negyedik sámán. A segítő szellemek vagy a tüskék a fő természetfölötti erők, akik a hit szerint a mindennapi életben a betegség vagy halál okozói. A nem sámánok számára rendszerint láthatatlanok, és még a sámánok is csak a natema hatására pillanthatják meg őket.
Ezeket a segítőszellemeket a sámánok küldik az áldozat testébe, hogy beteggé tegyék, vagy megöljék őket. Más esetekben ők azok, aki az ellenséges sámánok küldötte szellemeket, a boszorkányos erővel keletkeztetett betegségeket törzsi társaik testéből kiszívják. A segítőszellemek védőernyőt is képeznek, hogy mestersámánjukat a támadásoktól megvédjék. A következő beszámoló maguknak az indiánoknak a nézőpontjából mutatja be a hivaro boszorkányság ideológiáját.



A cencakot a gyakorló sámán olyan módon szolgáltatja, hogy felöklendezi az anyagot, amely - azoknak, akik fogyasztottak a natemából - valami briliáns szubsztanciának tűnik, melyben a segítőszellemek lakoznak. A sámán késsel az anyagot földarabolja, és átadja az újoncnak, hogy nyelje le. Az, miután lenyelte, fájdalmat érez a gyomrában, és tíz napig ágyban marad, miközben újból natemát iszik. A hivarók úgy hiszik, hogy korlátlanul tarthatnak mágikus tüskéket a gyomrukban, és amikor csak akarják, felöklendezhetik azt. A sámán úgy adja be a cencakot, hogy megdörzsöli az újonc testét, nyilvánvalóan azért, hogy növelje az átruházás erejét.
Az újoncnak tétlennek kell maradnia, és legalább három hónapig tartózkodnia kell a szexuális élettől. Ha nincs elég önfegyelme, ami némelyeknél előfordul, akkor nem lesz belőle sikeres sámán. Az első hónap végén egy cencak bukkan elő a szájából. Ennek a mágikus tüskének a birtokában a sámán borzasztó erős vágyat érez a varázslásra. Ha elhajítja a cencakot, hogy kívánságának eleget tegyen, akkor varázsló sámán lesz belőle. Ha viszont kontrollálni tudja ösztöneit, és az első cencakot újra lenyeli, akkor gyógyító sámán lesz belőle...
A bűverő kiváltotta betegség foka függ az áldozat testébe lövellt cencak erejétől és magának a mágikus tüskének a jellegétől. Ha a cencak keresztül-kasul átjárja az áldozat testét, akkor a gyógyító sámánnak nincs mit kiszívnia, és az áldozat meghal. Ha a mágikus tüske megköt az áldozat testében, akkor kiszívással elvileg lehetséges a gyógyítás. De a tényleges gyakorlat a kiszívás nem mindig vezet eredményre.
Ha a gyógyító sámánt beteghez hívják, az első feladata, hogy megbizonyosodjék vajon a betegség bűvös eredetű-e. A szokásos diagnózis és kezelés azzal kezdődik, hogy a gyógyító sámán natemát iszik, dohánylevelet és prirípirit fogyaszt késő délután és kora este. Ezek a drogok lehetővé teszik számára, hogy belelásson a páciens testébe, mintha az üvegből volna.
A sámán a mágikus tüskéket éjszaka szívja ki a beteg testéből, méghozzá a ház egy sötét szegletében, mivel csakis sötétben jelenk meg előtte a drog által keltett látomás, amely a természetfölötti valóságot tükrözi. Naplementekor a gyógyító dal fütyülésével riasztja a cencakját, majd mintegy negyedóra elteltével énekelni kezd.
Amikor a szívást befejezte, a sámán a torkába és a szájába öklendez két cencakot. Ezek azonosak azzal, amelyeket a páciens testében látott. Az egyiket a szája elülső részében tartja, míg a másikat hátul. A sámán ajkához közelebb lévő cencak a kiszívott cencak esszenciáját testesíti meg. Ha azonban ez a természetfölötti esszencia át akarna hatolni, úgy a második mágikus tüske a szájüreg hátsó részében megakadályozza, hogy az anyag a sámán testébe jusson. Abban az esetben ha a két cencak nem tartalmazná a természetfölötti anyagot, akkor a cencak lejut a sámán gyomrába és megöli őt. A szájüregben csapdába ejtett cencak hamarosan egyesül a gyógyító sámán cencakjával, majd a sámán kihányja az anyagot, és megmutatja a betegnek és családjának, mondván: "Íme, kiszívtam. Látjátok"
A sámán szívóképessége a saját cencakjai mennyiségétől és erejétől függ. Ilyen cencakból egy sámán akár több százzal is rendelkezhet. Mágikus tüskéi természetfölötti képességeit jelzik, segítőszellemekként működnek közre, mialatt a sámán a natema hatása alatt áll, és állati alakokat öltenek, lebegnek fölötte, vállára ülnek, kiállnak a bőréből, és segítenek a betegtestét kiszívni. A sámánnak csaknem minden órában dohánylevet kell innia, hogy "táplálja őket" mert így nem hagyják el őt. A sámánok folyamatosan isszák a dohánylevet, éjjel-nappal, a nap minden órájában. Jóllehet a dohánylé nem igazán hallucinogén anyag, bizonyos narkotikus állapotot előidéz, amiről úgy vélik, hogy szükséges cencak készenlétben tartásához, illetve a többi mágikus tüske elűzéséhez. A sámán még sétálni se merészel elmenni a zöld dohánylevelek nélkül, melyekből a levet készíti, hogy segítőszellemét ébren tartsa. A natemát nem túl gyakran, de rendszeresen kell innia, hogy kapcsolatban maradjon a természetfölötti valósággal."

Ilyen mágikus tüskék, vagy máshol "nyílvesszők" a világon rengeteg sámáni kultúrában megtalálhatóak. Nagyon sok antropológus írt hasonló tüskékről, Nepáltól kezdve Japánon át Ausztráliáig szinte mindenhol. Ami érdekes, hogy a szibériaiaknál meg a magyar sámánizmusban eddig nem olvastam hasonlókról.

 

 

Még egyszer, és utólagosan:) köszi Betula!

A bejegyzés trackback címe:

https://ayahuascareality.blog.hu/api/trackback/id/tr591625651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takasuri 2009.12.30. 07:36:07

Én meg kristályokról olvastam Eliade könyvében. De nem tom pontosan, akkor azok mik. Tudja vki?

hanaura 2009.12.30. 12:44:01

Erről nem tudok túl sokat, de szerintem hasonló lehet a funkció, szóval talán valami spirituális "hordozó anyag".
Takasuri!
Nem tudok túl sokat egyébként a kristályokról, mert annyira megijesztenek az ezzel kapcsolatos kacsák, hogy jajj. Én magam is igazán különleges dolgoknak tartom őket, de ezekben a new age körökben már olyan dolgok pörögnek ezekről a kövekről hogy az eszem megáll:)

BetulaPendula 2009.12.30. 13:00:15

Megvan Eliade könyve, majd megkeresem benne a témával kapcsolatos részt, de valszeg ugyanaz a dolog lehet a lényeg csak itt kristályokkal. Egyébként azt hiszem az ausztrál sámánok foglalkoztak ilyen jellegű mágikus kristályokkal.

BetulaPendula 2009.12.30. 13:05:58

Hanaura!

Tudom mire gondolsz ez alatt nyúédzses pörgés alatt, de akárki akármit mond én imádom a kristályokat :). Nekem tökmindegy, hogy melyik horószkóphoz milyen kell meg melyiknek nem egyeznek a töltései (vagy mi), én akkor is beszereztem egy párat.
Egyébként az igaz, hogy a rezgésük nem hasonlítható semmihez sem.

hanaura 2009.12.30. 13:12:13

Betula!
Szívemből beszélsz!
Én magam is nagyin szeretem és különlegesnek tartom a kristályokat, köveket, ásványokat. Van is egy pár!:))

És az indiai védikus asztrológia is úgy tartja hogy vannak kövek amiknek különféle valóban tetten érhető hatása van, és én hiszek nekik.

De tény, hogy ez a modern kotyvalék könnyedén sírva fakasztja az embert......:))


süti beállítások módosítása