ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Gyógyító hangok

2009.12.03. 18:54 - hanaura

Címkék: gyógyító hangok

 

Az Amerika-szerte híressé vált don Juan Matus is olyan varázsló volt, aki a mágia útján gyógyított. Elképzelése szerint amit mi külvilágnak hiszünk, csupán a létező számos világok egyike. Ahhoz, hogy valaki érzékelését a megszokottól a nem szokványos valóság felé irányítsa, egy felejtési folyamatnak kell végbemennie. Ehhez azonban feltétlenül kell hallucinogén szereket segítségül hívni. Elegendő hozzá a sámándob pergő ritmusa, a csörgő gondolatokat űző hangja, az ének vagy a tánc...

Évtizedekkel ezelőtt egy Vietnamban katonaként szolgált férfi csak út tudta tompítani emlékezetében a háborúban átélt borzalmakat, hogy drogos lett. Amikor már azt hitte, semmi nem számít az életében, találkozott egy lánnyal. Szerelmes lett és tudta, ha nem szabadul meg a narkótól, mindent elveszít. De bármennyire próbált leszokni a kábítószerről, nem sikerült neki. Szerencséjére azonban megismerkedett az indián varázslóval. Az öreg végighallgatta és azt mondta: a sok szenvedéstől lyukas lett a lelked. Ezekbe a lyukakba beköltöztek a rossz szellemek. Befoltozom a lelkedet, és meggyógyulsz. Így is lett. A férfi soha többé nem nyúlt kábítószerhez.

A sámánista gyógymódok az indiánok körében és az ázsiai népeknél napjainkig fennmaradtak. A magyar népi gyógyászatból a civilizáció ugyan igyekezett kiirtani, de azért a nyomai itt-ott fellelhetők. Az erdélyi asszonyok például még a közelmúltban is alkalmazták az ősi gyógyító technikákat: keresztet vetettek, aztán sámánista szertartásba kezdtek.

Ma viszont úgy tűnik, a lélekgyógyászok rehabilitálják az ősi gyógyító rítusokat. Jeles pszichiátriai konferenciákon egy-egy szaktekintély tart bemutatót a sámánok által alkalmazott módszerekből. A szakemberek ugyanis arra az álláspontra jutottak: az ősi gyógyító technika - a lélekgyógyászat nyelvére lefordítva - a pszichiátriai rendelőkben nagyszerűen alkalmazható. Állítják: a modern kultúra nagy vesztesége, hogy kiirtotta a természeti népeknél mindennaposnak számító rítusokat, amelyek segítenek a tudatalattiból felhozni a testet-lelket károsító élményeket.

Sámándobbal a rendelőben

A tapasztalatok azt mutatják, hogy szigorú feltételek mellett a sámánok több évezredes gyógymódja sokat segít a pszichés betegségek kezelésében, sőt, a drogról leszokni vágyók körében is eredménnyel alkalmazható.

A dobnak a sámánizmusban különleges szerep jut: ez az a "jármű", amely a sámánt a másik világba "szállítja". Ezért is azonosítják gyakran lóval vagy másfajta állattal... - állítja Nevill Drury, a téma amerikai szaktekintélye. - A dob tehát egyfajta közlekedési eszköz: monoton ritmusára "lovagol be" a sámán a felső és alsó világokba. A dob hangja az összpontosítás eszközéül szolgál. A koncentráció és az elszántság légkörét teremti meg, lehetővé téve, hogy mély eksztázisba essen, amint figyelmét a belső lélekutazásra irányítja.

 Magyarországon Czaga Orsolya és Elekes Gábor pszichológus indított sámánrítusokat használó doboló-csoportot a skizofrén, depressziós és szenvedélybetegek számára. A dobolással ugyanis könnyen elérhető a megváltozott tudatállapot.

A korabeli sámánt általában a közösség, vagy egy-egy beteg kérte fel az "utazásra", a pszichológus által vezetett csoportban viszont a tagok saját problémájuk megoldását, testi-lelki-szellemi egészségük megőrzését, fejlesztését célozzák meg a megváltozott tudatállapotban tett "utazás" révén - foglalja össze röviden a módszer lényegét a két pszichológus. Eksztázisba esni és ebben a tudatállapotban járni-kelni fantasztikus élmény - állítják, akik részt vettek már ilyesfajta foglalkozáson. - A belső utazás során nem az ismerős tárgyak, emberek, események láthatók más szemmel, hanem az éber tudat eddig sosem látott tájakra viszi el az "utazni vágyót". Tehát repülhet az ember narkotikumok nélkül is. Ráadásul nemhogy rongálná a szervezetét, inkább segíti a lelki harmónia kialakítását, a tudatalatti és a tudatos gondolkodás egyensúlyba hozását.

A dobolás fiziológiája

A megváltozott tudatállapot iránti érdeklődés irányította a tudósok figyelmét a dobolás neurofiziológiai hatásának vizsgálatára. A kísérletek arra engednek következtetni - írja Piers Vitebsky A sámán című könyvében -, hogy a dobolás az agy idegtevékenységét a hangok vibrációs gyakoriságával egyensúlyban tartja. A percenkénti kétszázas pulzus még az ilyen tapasztalatokkal nem rendelkezőket is igen gyorsan úgynevezett megváltozott tudatállapotba hozza.

Az ősök hite

A tudományos világot régóta foglalkoztatja a pogány magyarok hitvilága, az egykori világkép és a táltoshoz kapcsolódó hiedelemkör. Kiderült, hogy rengeteg rokon vonással kapcsolódik az ausztráliai, az amerikai és az ázsiai sámánok tevékenységéhez és hiedelemvilágához. A honfoglalás korára visszanyúló emlékeink közé tartozik a holdas-napos égigérő fa, a kigyók-békák-gyíkok országa, a világfa körüli lelkek, az életlélek és a szabad lélek, vagyis a több lélekben való hit. A táltos kezében egyfenekű csörgődobot tart, bagolytollas és agancsos fejfedőt visel. A révülés idején állat alakban viaskodik és indulatszavakkal idézi a szellemeket. Az évezredes tiltás következtében már csak maradványokban lelhetők fel a magyar sámánhit emlékei. Egyes népszokásokban, népmesékben és gyermekdalokban még megtalálhatók. A gólya-gilicét síppal-dobbal gyógyítják, a kisze-járók, regölők, villőzők énekében a hagyomány megőrizte a sámánének elemeit. A mesebeli paripa hatlábú, parazsat eszik és úgy röpíti gaz

Zsebben hordható mennyország

- Kevesen jönnek ki a drogozásból élve. Nekem sikerült. A dob hangja segített - meséli G., aki már hét éve "tiszta". A kábítószerezésbe a kíváncsiság vitte a lányt: új élményekre vágyott. Mákteával kezdte. A hatása hasonló a marihuanáéhoz, de sokkal intenzívebb, és már néhány nap alatt kialakulhat a függőség. Sokan már egyetlen alkalom után belehalnak, ha nem jutnak ismét a szerhez, mert a légzésük, a keringésük megbénul. A mákteától szinte egyenes út vezetett az ópiumon keresztül a heroinhoz. G. szerint a legnagyobb baj az, hogy ugyanaz a díler árulja a heroint és a füvet is. A kábítószer-kereskedők célja az, hogy a lehető legrövidebb úton eljusson a beetetett balek a legdrágább szerhez. Egyre szemetebb anyagokat dobnak piacra - mondja -, ezért akár egyetlen éjszaka alatt drogossá válhat bárki. Én is kipróbáltam mindent, amihez hozzáfértem. Az LSD megszeretteti magát, de ez az egyik legszemetebb anyag. Olyan állapotba kerül tőle az ember, mintha horrorfilm főszereplője lenne, az
- Még békát is nyaltam! De komolyan! Van egydél-amerikai faj, amelyik izgalmi állapotban hallucinogén anyagot termel. Megrángattuk a lábánál fogva, aztán megnyaltuk a hátát és vártuk a hatást. A legszörnyűbb a calípso nevű anyag volt. Ezt állatkísérleteknél használják. Úgy fél órára teljesen küti az embert, a tudat és az egész test megszűnik erre az időre. Ilyenkor megéltem a saját halálomat. Rettenetes állapotba kerültem tőle, többé nem is próbáltam.

- Az utolsó pillanatban szálltam ki. A lökést az adta, amikor mákteától kábultan végignéztem, ahogyan a barátnőm háromnegyed órán keresztül keresi a testén a helyet, ahová beadhatná magának a heroint.

Zokogva, őrjöngve próbálta megszúrni magát. A kezén-lábán található ereken már tűszúrásnyi ép hely sem maradt, ezért a nyaki ütőerét célozta meg, majd a nyelve alatt is megpróbálta, de nem sikerült beszúrnia a tűt. Néztem révülten, és tudtam, hogy napokon belül én is ilyen leszek.

G-nek az utolsó pillanatban sikerült kiszállnia. De úgy érezte, hogy valami kell a szer helyett. Valami, aminek a segítségével pótolhatja a hiányt, újra repülhet, ismét megváltozott tudatállapotba kerülhet és utazhat, immár narkó nélkül. Ekkor került a sámáncsoportba.

Mi a sámán dolga?

"Ha megtanítod az embereket egyensúlyt teremteni önmagukban, erőssé válni, teljesebb életet élni és biztos léptekkel járni a Földanya hátán, akkor ez gyógyítás. Megszünteted a kisebb fájdalmakat, amikor önállóságra neveled az embereket. Miután az emberek összeszedték magukat, tudják, hogy erőt meríthetnek a mindenségből" - hangzik az amerikai csippevé törzsbeli varázsló, Sun Bear tanítása. Sun Bear egy rezervátumban született a század elején és varázslóként a földanya oltalmazójának és a Föld szellemei megtestesülésének hiszi magát. Mialatt látomáskeresőkkel dolgozik, a célja az, hogy megtanítsa őket imák és szertartások végzésére, hogy kapcsolatot teremtsenek a természet erőivel, ezáltal megtanulják visszaállítani a saját erejüket.

A lélek utazása

Az indián gyógyító körül általában csónak alakban állnak a dobolók, és a sámánt ez a "hajó" repíti az alvilágba vagy a felsőbb régiókba, hogy segítséget hozzon a betegnek, vagy ahogy ő mondja: "megtalálja az elveszett lelkét".

A Czaga Orsolya és Elekes Gábor által vezetett foglalkozás is ehhez hasonlóan zajlik. A doboló-csoport körben áll, a résztvevők egymás kezét fogják. Az érintés a megkapaszkodás biztonságát adja, önmaguk, a csoport, a környezet és az univerzum egységének érzését teremti meg. Ezt követi a csörgőzés, ami a zavaró gondolatokat és érzelmeket űzi el. Így készítik elő a fantázia szabad útját, amin végigmenve a beteg az úgynevezett segítőkkel találkozik. Van, aki saját csörgőt készít, hogy a többiektől jól elkülöníthető, egyedi ritmussal szabadíthassa fel a mély érzéseket a lelkében. Nagyon fontos az egyre fokozódó ritmus. Ezen a ponton a tudat a magzati állapothoz hasonló. Akik már próbáltak valamilyen drogot, azt állítják, hogy a dob ritmusára tett utazás legalább olyan érdekes, színes, izgalmas, esetleg félelmetes, mint amit hallucinációjuk közben átéltek. A dobpergés, a csörgők ütemes hangja a képzeletet ébreszti, a tudatalattit szabadítja fel, és a segítőket, az "erőállatokat"

Az utazásról dobszó hívja vissza a résztvevőket. Ekkor az élményeiket írásban rögzítik, később le is rajzolják, meg is festik. A pszichológus, a csoport vezetője pedig segít értelmezni a rajzokat. Ha nem sikerül megfejteni az utazás alatti élményeket, akkor a pszichológus is "utazást tesz", hogy választ kapjon betege kérdéseire.

B.T

Forrás: Astronet

A bejegyzés trackback címe:

https://ayahuascareality.blog.hu/api/trackback/id/tr411571883

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása