Egy nagyon érdekes dolgon gondolkodtam ayahuasca témában egy jó ideje, illetve főképpen a főzetek kapcsán, ami nem egy hangsúlyos téma manapság. Írhatnék, de nem akarok, és többször is leírtam miért. Szóval most se a főzőcske jutott eszembe, hanem maga az ayahausca összetétele.
Tradícionális formában ez ugye áll a liánból(Banisteriopsis Caapi), és valamilyen DMT tartalmú növényből, főleg chakrunából(Psychortia Viridiis), vagy pedig chalipongából(Diplopteris Cabrarena), ezek mindig adottak. Amihez nyilván a helyi szokésoknak megfelelően kismillió egyéb növény kerül, a különböző hatások erősítésére, illetve az éppen aktuális gyógyító kör közös szándékának megfelelően. Mert ők ezekről is nagyon sokat tudnak. HÁT EZ AZ, amihez sámánnak kell lenni, mi ehhez képest nagyon az elején járunk, és gyanítom ott is maradunk:)
Namost mi is ez a két elem?
Azt szokás mondani, és én magam is ezt vallom, hogy a lián adja a spiritet, a tanítást, a dmt növény pedig a víziókat, a látomásokat.
És ez az a dolog ami az eglsz világot megosztja, és nem ilyenfajta szubjektív vallási, hanem nagyon is praktikus alapon, azaz, hogy akkor most a lián a fontosabb, és a lián az ayahuasca, vagy pedig "csak" farmakológiai jelentősége van, aktívvá teszi a testben a tobozmirigy által is termelt dimetil triptamin orális aktivizálódását.
Nem lesz a cikk végén egyértelmű válasz, ennyit elárulok!:) Ez tényleg egy olyan kérdés ami meglehetősen megosztja a "családot"...:)
A helyzetet tovább "súlyosbítják" a különböző elnevezési kérdések.
Jim DeKorne írja a Pszichedélikus Sámánizmus című mára eredeti példányban beszerezhetetlen alapművében:
"Az ayahuasca szó helyesen a pszichoaktív
keverékre utal, amelynek erőssége változhat az elkészítő ügyessége szerint.
Azaz az ayahuasca kifejezés technikai értelemben nem egy növényt takar, haenm a kész főzetet. Igen ám, de több dél-amerikai országban a helyiek magát a liánt nevezik ayahauscának, illetve a liánt is és a kész italt is. Peruban egy ismerős hallottam, ahogy a kész főzetet, hangsúlyozom, a KÉSZ főzetet valaki chakrunitának (Azaz így tükörbe lefordítva: chakrunácska(Cuki elnevezés:)).
Úgyhogy ha akadémikus értelemben egyértelmű is, a helyi szlengeket is figyelembe véve még az sem világos, hogy kizárólag a főzetnek ayahausca a neve, vagy pedig a liánnak is. (Nem mernék rá megesküdni, de azt hiszem Brazíliában (is) nevezik így a liánt is.)
Na mindegy, ez a kis kitérő csak azt hivatott tisztázni, hogy még maga az ayahuasca kifejezés sem teljesen tiszta.Persze, amolyan antropológiai szempontból igen, de én az antropológiát ebben az esetben (is) magas ívből leszarom. Csodálatos kutatásokat végeztek antropológusok, de egy-egy tollvonással olyan megalázóan le tudják degradálni ezt a kultúrát, hogy sírni tudnék. Arról nem is beszélve hogy elvi kérdésekben nem értenek egyet az ezekkel a folyamatokkal mindössze pár ezer éve foglalkozó sámánokkal. Szóval az akadémikus értelmezés, amiről DeKorne is ír, nem igazán befolyásoló a témában.
Ami szintén tény, hogy technikai értelemben a DMT növény(Azaz a psychotria, a diplopteris vagy a kismillió kevésbé ismert növény:) inaktív orálisan fogyasztva. Erre (is) való a lián úgynevezett MAO gátló hatása, ami konyhanyelven annyit jelent, hogy kikapcsolja ideiglenesen a szervezetnek azt a védelmi rendszerét, ami a gyomorban lebontaná a DMT-t.
Szóval a két növény közül az egyik nem tud meglenni a másik nélkül. Érdekes módon noha hallani több helyről olyan főzetről ami kizárólag liánból áll, és nincs hozzákeverve látomáskeltő növény, mégsem találtam konkrétumokat. Ez amúgy egy olyan dolog, amit magam is ki fogok próbálni.
De ami a leglényegesebb szerintem, hogy amennyire tudjuk az elmúlt pár ezer évben az ayahauscához mind a két növényt alkalmazzák/alkalmazták. Azaz egyik se marad ki, és ez szigorú értelemben le is zárja a kérdést.
Innentől amiről lehet még beszélni az az egyes területeken a hangsúly eltolódása. De még ez sem csap át kizárólagosságba egyik oldal irányába sem. Első pillantásra úgy tűnhet mintha a tudoményos oldalt inkább érdekelné a DMT kutatása, az indiánokat meg a lián, és esetenként ebben is lehet igazság, de nem teljes, az biztos.
A Liánból nemk tudom tudtátok-e, de kapható már ilyen homeopátiás készítmény...ez azért laza, nem?:)
A másik oldalnak pedig ott van az a megszámlálhatatlanul sok, csak DMT-t tartalmazó orvosság, amivel a bennszülöttek dolgoznak, elég csak megemlíteni az általunk azt hiszem két legismertebbet, a yopót, illetve a Bufo Alvarius béka mérgét( aki a hátán többek között 5-MeO-DMT-t termel...:), amik mivel nem orálisan fogyasztottak, így nincs is mellettük a MAOgátlásért(és természetesen sok más dologért felelős) lián, vagy más, azt helyettesítő növényi hozzávaló(mint teszem azt az analóg főzeteknél népszerű Peganum Harmala). Összességében tehét a kérdés nem dönthető el feketén-fehéren, főleg, hogy azt a tényezőt elég ritkán látom hangsúlyozni írásokban, mindengy honnan és kitől jön, hogy mi van ha ténylegesen egy nászról van szó, azaz nem csak farmakológiai kérdés hogy ez a két növény így együtt van, hanem a legnyilvánvalóbb, amiről amúgy az indiánok is beszélnek, azaz, hogy együttesen felel a két növény a hatásért, spirituális szempontból is!
Ugyanis a bennszülöttek magasról szarnak a farmakológiára.
Van olyan kép is, sajnálom, hogy mostanra nem sikerült megtalálni, egy festmény, asszem itt is volt már, ahol egy szép cserépben ott volt a két növény, a lián meg a chakruna, egymás mellett, két gyönyörű növény, a férfi és a női minőséggel. Azt hiszem erre a fajta szemléletre világos, akár csak spirituális szempontból objektív alátámasztást, vagy bővebb kifejtést alig ha kapunk, mindenesetre, gy magánemberként, csak a magam véleményével kvázi hangosan gondolkodva, úgy tűnik, még ez a legéletképesebben hangzú irányvonal a két növény kapcsolatát illetően. És ez természetesen már ki is zárja azt a fajta rangsorolást, amibe ideig-óráig mindenki belecsúszik. Én se vagyok, voltam kivétel, de hát változik az ember, ahogy öregszik lassan (jó esetben) leszokik arról hogy kategorikusan kizárjon dolgokat, vagy viztos legyen benne, hogy az ő ajkai közül fogja a langyos levegő kiszállítani az abszolút igazságot a világ üdvére.
Ami bizonyos, hogy a DMT ott van a természetben számtalan módon, és a testben is (a tobozmirigy felelős a termeléséért), és az is teljesen világos, hogy a lián olyan mélységekbe húzza bele az embert, ahol egy másfajta tapasztalása van a valódi életnek. Ami megfelelő gyakorlattal igen csak össze csúsztatható a hétköznapi értelemben vett, közösen egyeztetett valóságunkkal.
Szóval együtt a csapat, erős tanítás, erős víziókkal.