ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Sámánok, világok összekötői

2010.03.26. 00:57 - hanaura

 Sámánok, világok összekötõi 
 
A Világmindenség része vagyunk. Minden mindennel összefügg és állandó kölcsönhatásban létezik. A kölcsönös függést sokféleképpen éljük meg és dolgozzuk fel. A sámánok hiedelemvilága szerint minden lélekkel bír: nemcsak az állatok és a növények, de a szél, a sziklák, az esõ is. (Gyermeteg feldolgozásban lásd: Pocahontas) Ebben a gondolatrendszerben a dolgok szelleme a lényeget jelenti. Vagyis semmi sem önmagában való: a mögöttes tartalom teszi azzá, ami. Minden teremtmény lehet tudatos, a szerszámok, a kõsziklák is. S mert léteznek, hatást gyakorolhatnak az emberre, beleszólhatnak életébe. Ezeknek a szellemeknek is vannak szükségleteik, tulajdonságaik. Nem árt figyelni rájuk. Sõt egyenesen szükségszerû, az életben maradás feltétele Ez az érzékenység több évezredes tapasztalat eredménye, melynek nyomán kialakult a sámánizmus gyakorlata, a környezõ világ befolyásolásának lehetõsége és módozatai. E világkép alapja, hogy a lélek képes elhagyni a testet. A halál után mindenkivel ez történik, de az álomélmények is arról tanúskodnak, hogy a lélek ilyenkor külön utakon jár.
Beavatás, révülés, megváltozott tudatállapot, sámándob = sámánok?
Pereg a dob – remegés, borzongás, ájulás, vonaglás, habzó száj, arcrángás, üveges tekintet. Íme, a sámán révülés alatti tudatállapotának jellemzõi. A kívülálló legalábbis ennyit lát.
 
 

 
 

„Takujumaqama – Azért jöttem hozzád, mert látni szeretnék” – így kérleli a sámánt az alaszkai inuit (eszkimó) nép fia, aki tanítványává szeretne szegõdni.
A sámánkultúrában elterjedt az a hit, hogy a bölcsességgel együtt jár egyfajta belsõ látás, aminek sokszor még akadálya is a normális, fizikális látás, hiszen a szellemek világába vezetõ út nem hétköznapi képességeket kíván.
A sámánok mindig is társadalmi kereteken belül mûködtek és mûködnek: minden ismert formája állandóan változott a törzsi háborúk, a birodalmak növekedése és összeomlása vagy a gyarmatosítás hatására. Tény, hogy az egymástól térben és idõben távol élõ népek sámán-megnyilvánulásai sokkal kevésbé különböztek egymástól, mint az adott népre jellemzõ kultúra bármely más jellemzõi. Az Északi-Jeges-tenger partvidékétõl az Amazonas-menti dzsungelekig, Szibériától Kamcsatkáig meglepõ hasonlóság mutatkozik az ott élõk sámánhite és annak gyakorlása között, ott is, ahol elképzelhetetlen volt bármiféle történelmi kapcsolat a távoli vidékekkel.
A vadászat az elsõ közös elem, ahol a sámánok szerepe vitathatatlan, a samanizmus tehát a világ legrégebbi vallása, szellemi rendszere és gyógyító gyakorlata, bár az állatok elejtése mint élelemforrás és így a túlélés egyetlen módja, valószínûleg minden más szempontot megelõzött.
A „sámán” szó a szibériai evenkik vadászó, állattenyésztõ népcsoport nyelvébõl származik. Szibéria és Mongólia a sámánok földjének is nevezhetõ. E hatalmas területek név nélküli vallásai közös világképpel rendelkeznek: a világ rétegekre oszlik, amelyeket egy fa, egy oszlop, esetleg egy hegy kapcsol össze. A lélek elhagyhatja a testet, a sámán lelke pedig varázslatos repülésre képes. Helyi eltérések természetesen fellelhetõk, de a samanizmusra jellemzõ két alapirányzat itt is elkülöníthetõ. Az egyik szerint a sámán a világ õsi erejét befolyásolja, legyen az emberi, állati vagy elemi erõ. A másik irányzat a család fennmaradását helyezi középpontba, követõi az eget és a hegyeket tisztelik, inkább imádkoznak, és áldozatokat mutatnak be. Mongólia vidékein e két irányzat megfelel a fekete és fehér sámán tevékenységi körének. A fekete sámán révületbe esik, majd az alvilág és betegség szellemeivel teremt kapcsolatot.
A fehér sámán nem kerül transzba: õ a felsõ világ isteneitõl kér áldást az emberekre és az állatokra. (Más vallások papjaihoz hasonlóan.)
Ki lehet sámán?

 
  
 A szellemhívás nem mindennapi, fáradságos feladat: különös fizikai és/vagy lelki erõ kell hozzá. A szibériai kultúrákban például még az is elõfordul, hogy aki elveszíti a fogait, nem lehet sámán, de a szorák között egy taknyos gyerek is képes lehet szellemet látni. Az Amazonas környékén a férfilakosság nagy része sámán, bár nem egyforma erõvel rendelkeznek. Kétféle erõnyerést különítenek el: a születéskor örökölt erõnek jelei vannak, míg másokat kijelölnek a sámánságra, s az erõt meg kell szereznie hozzá. A jövendõbeli sámánt elõször megkörnyékezik a szellemek, majd egy ideig utasításokkal látják el. Betegségeket bocsátanak rá, mely a tanulás és megértés folyamatának része, s melynek során a jövendõ sámán megismeri a segítõ szellemeket, ellátogat a birodalmukba, ahol majdan eredményesen kell tevékenykednie. Õk azok, akik felhívják figyelmét a lehetséges veszélyekre és ellenségekre, megmutatják neki a betegségek és szerencsétlenségek igazi természetét, amelyekkel a késõbbiekben meg kell küzdenie. Szibériában és Mongóliában a szellemek oly vadul rohanják le a jelöltek, hogy annak személyisége teljesen megsemmisül, hogy azután újraépülhessen egy új belsõ világ kitárulkozása nyomán. (Újraszületés-motívumok.) Észak-Amerikában sokkal szelídebben zajlik a beavatás. Az élet sorsfordulói alkalmával a fiúk elvonulnak: néhány napig böjtölnek és imádkoznak, hogy így nyerjék el õrzõ szellemüket. A sámánná válás folyamata akár egy életen át is eltarthat.
A sámánt a szellemek megtanítják, hogyan kerüljön transzba, hogyan repüljön lelke magasabb világokba, vagy hogyan teremtsen kapcsolatot az alsóbb régiókkal. A poklok poklát kell kiállnia, új életre kell születnie, hogy felvértezõdjön a szellemekkel szemben, gyógyíthasson és megmentse népét az éhínségtõl és a járványoktól. Ez világszerte a sámánvallás leglényegesebb közös eleme. Amúgy a sámán is a közösség része, aki ugyanúgy végzi a napi teendõket, mint bárki más. Ez nagyon is természetes, hiszen a sámánok által emlegetett „többi világ” – hitük szerint – nem a látható világtól elkülönülve létezik, nagyon is részesei életünknek, minthogy a dolgok igazi természetét s így a világ eseményeinek valós okait rejtik.
A sámán tevékenysége azon a hiten alapul, hogy léteznek olyan valóságszintek, ahová csak különleges utazással lehet eljutni. S hogy miért kell ezeket a hosszú utakat megtenni? A sámánvilágkép szerint ezekben a mienktõl különbözõ dimenziókban élõ szellemek befolyással bírnak egészségi állapotunkra, táplálkozásunkra, vágyainkra. El kell menni hozzájuk, és meggyõzni õket, hogy indulataikat jó irányban fejtsék ki.
A távolság persze nem földrajzi eredetû. A tér egy és ugyanaz, mégis kevesen és õk is csak ritkán érhetik el ezeket a különálló szellemi dimenziókat, hiszen az odajutáshoz nagy erõfeszítés, erõ és ügyesség szükséges. A sámán utazása mindenesetre bizonyíték arra nézvést, hogy az összeköttetés nem lehetetlen. De éppen ez a bizonyíthatóság, ez a megtehetõ, de sokak számára elérhetetlennek tûnõ táv tükrözi az emberi faj erkölcsi elesettségének mértékét is: Istent nélkülözõ, korlátok közé szorított nyomorúságos létét. Ennek fényében a sámán utazása nagyon hasonlatossá válik a más vallási rendszerekben meglévõ keresés-motívumhoz, mint amilyen például az Arthur király mondakörben fellelhetõ Szent Grál kutatása.
 
  
 A sámántevékenység nagyon is logikus vázlata szerint az elsõ lépés ezen az úton a probléma körülírása, megnevezése. (A személy beteg; a termés elpusztul; a közösség éhezik stb.) A sámán a szellemekhez fordul, mint a történések okozóihoz a Világmindenség színpadán. A sámán, mint a gyógyítással megbízott személy, megidézi a segítõ és legyõzi az ellenséges szellemeket. Transzállapotban meghal és újjászületik.
(A sámán ereje tehát igazából szellemektõl származik és tárgyakon, dalokon, cselekedeteken keresztül nyilvánul meg. Az egyik legjellegzetesebb eszköz a sámándob.
„Fejét mélyen lehajtva, a dob belsejébe dugva a sámán csendesen kezd énekelni. Lassan és fájdalmasan dünnyög. Különbözõ helyeken veri a dobját, csendesen, az ütések között szüneteket tartva. A kívülállónak az az érzése, hogy hív valakit, összegyûjti segítõit, nagy távolból megidézi õket. Néha megüti a dobját és néhány szót mormol. Ez azt jelenti, hogy megérkezett egyik segítõje. Lassanként az éneklés hangosabb lesz, és a dobverõ gyakrabban sújt le. Ez azt jelenti, hogy a szellemek meghallották a mester hívását és csapatostul közelednek. Végül már olyan erõsen veri a dobot, hogy majdnem szétesik. A sámán már nem a dobba néz, hanem magas hangon énekel. Most már minden szellem összegyûlt.” Egy szibériai sámán munkaleírása)
Emberfeletti tudása, ereje és a révülés technikájának segítségével utazást tesz a Világmindenségbe, a szellemek szférájába. A szertartás csúcspontja és egyben fordulópontja a sámán és a beteget vagy az egész közösséget hatalmában tartó szellem közötti összecsapás. Ez lejátszódhat fizikai csata képében, a vadász és az állat közötti ügyes csalogatásként, vagy akár üzleti tárgyalás formájában. A sámánnak gyõzedelmeskednie kell, ha meg akarja oldani a problémát: az ellenséges szellemet visszaküldi oda, ahonnan jött, vagy jól bezárja egy edénybe, arra kényszerítve, hogy megállapodást kössenek. A szembenállás akár irodalmi párbeszéd formáját is öltheti. Ez a szertartás legkifejezõbb, mondhatni leglátványosabb része. Katarzis is lehetséges, ha az emberek nyilvános gyónás során megtisztulnak, s jóra fordítják elmérgesedett társadalmi kapcsolataikat. Ez pedig nem csak szimbolikus változást jelent az egyes ember vagy a közösség életében, hanem nagyon is kézzelfoghatót: az emberi kapcsolatok jobbra fordulását.
A sámán világkép szöges ellentétben áll a tudományos gondolkodás ok-okozat alapú racionális világlátásával, tehát az ipari társadalom alappillérével. És ez a pillér mostanság igencsak inogni látszik. A sámánizmus olyan világképet ajánl, amelyben az emberek nemcsak kényszeresen uralkodnak környezetükön, hanem mélységesen tiszteletben tartják és ezt kifejezésre is juttatják.
Civilizált világunkban, ahol az emberek élete egyre elviselhetetlenebbé válik, a sámán világképbe való bepillantás fontos felismerésekkel járhat: megmutatja azt a csak a kis közösségekre jellemzõ intim emberi kapcsolatot, amely a látszat szerint már teljesen kiveszõben van.

 

 

forrás: www.kepesujsag.hu/2_18/anyag/samanok/samanok.htm

A bejegyzés trackback címe:

https://ayahuascareality.blog.hu/api/trackback/id/tr451866551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása