Piers Vitebsky szerint:

Sokan felteszik a kérdést, milyen egy sámán, mit csinál valójában? Hogyan befolyásolja a többieket? Piers Vitebsky szerint a sámán a közösség meghatározó egyénisége. Az elnevezése tunguz (szibériai) eredű. A „sámán” a világon nagyon elterjedt szó, akár mint a gyógyítóember, boszorkány, varázsló, vagy épp a gyógyítóboszorkány szinonimája. A sámán a törzs emlékezete, hosszú történeteket, mitoszokat és énekeket ismer. A sámán transzba esik, az egekbe repül a lelkek világába, vagy akár a föld alá is bekúszik, segítséget kap a szellemektől, vagy épp harcol velük, hogy megmentse a népét a betegségektől és az éhségtől, megölje az ellenségeit, jövőt jósol, helyreállítja az ember, és a lelki ill. a fizikai világ közti harmóniát, ugyanakkor éli hétköznapi életét, vadászik, főz, kertet művel, házimunkát végez, mint bárki más...
Az Amazonas medencében a vizek és az őserdő burjánzó növényzetének, gazdag biodiverzitásnak köszönhetően az amazóniai sámán sajátos jellegzetessége a halucinogén növények, ill. azok főzeteinek fogyasztása - viziókhoz illetve transzbaeséshez. Szintén az amazóniai sámánizmus jellegzetes vonása a sámán azonosulása a jaguárral...
Annak ellenére, hogy a Bering-szoros olyan messze van, a dél-amerikai sámánizmus jól észrevehető hasonlatosságot mutat a szibériaival, ahonnan is - az egyik elmélet szerint - az indiánok Amerikába vándoroltak az utolsó jégkorszak idején. A "shamanismus”szó jelentése: Ember-Isten-Gyógyászat, mely azt is magában foglalja, hogy kizárólag a sámán tudja használni a hatalmi növények jótékony hatását, illetve a szellemi erőket.