ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Hogy mit szeretek Betulában?

2010.01.24. 12:32 - hanaura

Címkék: luiluna

Hát több dolgot, de most az jutott az eszembe, hogy miylen jól egy rugóra jár az eszünk...:)))

Be akartam gépelni egy könyv részletet, ami rémlett, hogy már megjelent nála, elmében már a bemelegítésnél jártam, ami a gépelést illeti, de a biztonság kedvéért azért csak meglestem, és lám, jól emlékeztem!:)

Szóval köszönet Betulának, ez most nagy könnyebbség, és szerencse is, mert egy ritka jó cikkel tudjuk gazdagítani az eddigieket.

Ím:

 

"Luis Eduardo Luna kolumbiai antropológus a "tanító növények"-ről ír, melyeket a mesztic sámánok használnak az Amazonas vidékén. Luna rámutat, mennyi mindent meg lehet tanulni, ha meghallgatunk embereket, és odafigyelünk rájuk. Ez egyszer az antropológusnak és a sámánnak ugyanaz az anyanyelve: a spanyol"

Iquitos városában és a környékén mind a mai napig gazdag hagyománya van a népi orvoslásnak. Gyakorlóik, akik között sok a sámán, sokat tesznek a lakosság pszichoszomatikus egészségéért. Közöttük működnek az úgynevezett vegetalisták (növényszakértők), akik növényeket használnak, amiket doktoroknak vagy tantó növényeknek neveznek. Úgy hiszik, hogy ha bizonyos sámánisztikus szertatásokat és speciális diétát tartanak, akkor ezek a növények megtanítják őket arra, hogyan ismerjék fel és gyógyítsák a különböző betegségeket, és hogyan végezzenek el egyéb sámáni feladatokat, amilyenek a varázsénekek (icaros), és hogyan használják a növényeket.
Négy sámánt kérdeztem ezeknek a varázs növényeknek a tulajdonságairól és eredetéről, hogy milyen diétás előírásokat kell követni, hogyan zajlik a sámán elrévülése, és a segítőszellemről meg a varázsénekek, vagyis icarosok hasznáról, amit a tanító növények adnak át nekik. A sámán tevékenység szempontjából sarkalatos fontosságú a hit, hogy sok növénynek ha nem is mindegyiknek, megvan a saját "anyja" vagy szelleme. Egyes növények - ezeket nevezem én tanító növényeknek - szellemének segítségével szerzi meg a sámán emberfölötti erejét.
Amikor négy adatközlőmtől tudományuk forrása felől kérdezősködtem, valamennyien azt válaszolták: La purga misma te ensena (maga a tisztító ital tanít), ezzel az ayahuascára utalva. Más növényeket is említettek, amelyeket, mint megtudtam adalékanyagként tettek az ayahuascához. Mivel sejtettem, hogy legalább egyikük másikuk pszichoaktív, nekiálltam listát írni és összegyűjteni az összes olyan növényt, amely "gyógyítani tanít". A sámánok beszámolóiból kiderült, hogy a doktoroknak nevezett és a vegetales que enseman (tanító növények) közé sorolt növények
1.: önmagukban fogyasztva hallucinácót okoznak,
2.: módosítják az ayahuasca hatásait
3.: szédítő hatásúak
4.: erős hánytatók és/illetve hashajtók
5.: különösen élénk álmokat idéznek elő.
Igen sok növény valamennyi tulajdonsággal rendelkezik, de van amelyik csak egy-kettővel. Fejtörést okozott, hogyan kell helyesen föltennem adatközlőimnek a tanító növényekre vonatkozó kérdéseimet. Ha a marear (szédülést okozni) spanyol igét használom, például: Don Celso, okoz-e szédülést ez a növény? mondatban, ilyen válaszokat kapok: "Hogyne, ez nagyon jó orvosság"; "Persze álmodban megjelenik neked a növény szelleme"; "Igen mindent kiokádsz tőle"; "igen tanít téged"; "Hogyne csodálatos dolgokat láttat" vagy "Igen, ha ayahuascával együtt iszod". Hasonló válaszokat adtak akkor is ha másként tettem föl a kérdést, például: "Tanító növény ez, Don Emilio?"; vagy "van anyja ennek a növénynek, Don Alejandro?" Ez a képzet társítás felettébb érdekfeszítő. Már Rodrigez és Cavin (1982) is felhívták a figyelmet a pszichoaktív növények és hánytatók, illetve a féreghajók társítására. Az álmok és a hallucinációk összekapcsolása pedig a sámáizmusról szóló irodalom ismert témája. Amennyire meg tudom ítélni, minden pszichoaktív növényben lehetséges tanítómestert látnak.
Egyszer azt kérdeztem Don Emiliótól, evett e már valaha psylocibe cubensis gombát, ami erre felé gyakran tenyészik tehéntrágyán. Igenlően válaszolt: "Csodálatos dolgokat látsz. Ha diétát tartasz, még gyógyítani is taníthat".
Négy adatközlőm nem egyezik abban a kérdésben, hogy minden tanító növény előidéz-e látomásokat. Don Alejandro szerint minden növény,, aminek "anyja" van szédülést okoz. Ez azt jelenti, hogy vannak "anyátlan" növények, amelyek csak az ayahuascával együtt okoznak látomásokat. Mások pedig "vak szédülést" idéznek elő, amikor az ember nem lát semmit.
Megint más növények csak álomban tanítanak. Mind a négy adatközlőm kitart amellett, hogy a növények szellemei tanították nekik, amit tudnak. Don Celsónak sosem volt mestere. Egy alkalommal igen figyelemreméltó megjegyzést tett: "Hát éppen ezért hiszik egyes orvosok, hogy a növények tudománya erősebb a nyugati orvostudománynál, mert amazok könyvolvasásból tanulnak. Mi meg csak ezt a levet (ayahuascát) isszuk, betartjuk a diétát, és ezáltal tanulunk." Don Alejandro elmondta, hogy kis idő után már többet tudott mint a mestere - egy indián akit a caucherok (gumigyűjtők) tartottak fogva -, mert a növények szellemei olyan sokat tanítottak neki. Don José azt állítja, hogy mindenre murrayái tanították. Mint már említettem, halott sámánokkal azonosítja őket. Amikor eksztatikus transzba esik, testébe bújnak, és a kokomák (egy Perui Törzs) nyelvén beszélnek vele.
Négyük közül egyedül Don José viselkedése vall megszállottságra. Néha beszélgetéseket folytat a szellemekkel, akik az ő szájával fennhangon beszélnek.
A szellemek, akiket időnként doktorkáknak, nagyapáknak szólítanak, látomásokban és álmokban jelennek meg. Megmutatják, hogyan kell betegségeket fölismerni, miféle növényeket hogyan kell használni, miként kell helyesen alkalmazni a dohányfüstöt, hogyan kell elűzni a betegséget és visszaadni a beteg szellemét, hogyan védekezzen a sámán, és mit egyen, és legfőképpen icarókat, azaz varázsdalokat sámánénekeket tanítnak, amelyek a sámáni gyakorlat legfontosabb eszközei.

Részlet: Sámánok, ötszáz év a tudáshoz vezető ösvényen, című könyvből

 

Az eredeti cikk:  betulapendulafa.blogspot.com/2009/11/tanito-novenyek.html

A bejegyzés trackback címe:

https://ayahuascareality.blog.hu/api/trackback/id/tr921697638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása