ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Ha már caapi (Gomoa tollából)

2009.10.07. 10:26 - hanaura

Címkék: caapi

 

 

Tegnap beszéltünk a caapiról ami mind a "szokásos" két komponensű, és leginkább elterjedt teafőzetnek képezi az alapját,  és az önmagában fogyasztott "változat" ebből adódóan egyetlen résztvevőjét..(na ezt jól megmondtam:)

 

 

A Banisteriopsis caapi legszélesebb körben elterjedt neve az ayahuasca. Maga az Ayahuasca kifejezés quetchua nyelven van, jelentése „holtak bora” vagy „lelkek bora” (“aya” jelentése szellem, halott, ős vagy lélek; “huasca” jelentése kötél vagy lián, mely a Banisteriopsis Caapi-ra utal).

Ezt a növényt már évszázadok, feltehetőleg évezredek óta gyógyító főzetek előállítására használják. Az első botanikai gyűjtés ebből a liánból Richard Spruce botanikus (1817-1893) nevéhez fűződik, melyre 1851 és 1854 között került sor. Az eredeti példányokból alkaloid vizsgálat is készült (Schultes et al., 1969). Spruce maga úgy vélte, hogy a Banisteriopsis caapi előfordulásának határai a következőképpen festenek: Kelet - Brazíliában a Rio Negro területe, nyugaton az Andok hegyvonulatai, míg északon az Orinoco - medence egészen Venezueláig. 135 évvel Spruce első beszámolói után világossá vált, hogy a terület melyen az Banisteriopsis caapi-t ismerik és használják, lényegesen nagyobb. Nyugaton Columbia és Ecuador partjaiig, ahol Pildé és Dapaként ismerik az indiánok. Északabbra, Panama környékén is helyenként találkozni vele (Reichel-Dolmatoff, 1960). A déli határ is eltolódott, számtalan beszámoló létezik, mely az amazonasi Peruban, és Bolíviában írja le a használatát (Luna, 1984/a, 1984/b) (3. ábra). Richard Evans Schultes botanikus számtalan cikke és könyve részletes képet fest e növény botanikájáról és farmakológiájáról. Egy német etnográfus Theodor Koch - Grünberg (1872 - 1924) volt az első, aki jelen volt a Banisteriopsis caapi - ból előállított főzet készítésekor és ezt részletesen fel is jegyezte (Koch-Grünberg, 1923). A növény farmakológiája csak a 20. század közepén lett tisztázva.

A Banisteriopsis caapi botanikai megismerését lényegesen nehezítette, hogy az irodalomban több Banisteriopsis fajnak is többször megváltoztatták a nevét. Míg a legtöbb beszámoló Spruce által megnevezett Banisteriopsis caapi - ra alapszik, megnevezésre kerülnek a következő fajok: B. argentoa, B. inebrians, B. langialata, B. lutea, B. martiniana, B. metallicolor, B. muricata, B. quitensis és B. rusbyana (Schultes 1957, 1986/b).

Bronwen Gates taxonómiai munkájának köszönhetően világosabbá vált a kép. A gyakori előfordulású B. inebrians és B. quitensis – ről kiderült, hogy a B. caapi szinonímáinak kell tekinteni (Gates, 1982). A B. caapi pótlékaként használják a következő növényeket: Banisteriopsis muricata (szinonímái a B. argentea és B. metallicolor - t) és B. martiniana var. subenervia (melyről valószínűsíthető hogy B. martiniana var. laevis) (Davis és Yost, 1983; Gates, 1982, 1986). Schultes a további Banisteriopsis fajokról feltételezi, hogy B. caapi helyettesítésére használják: B. longialata, B. lutea (Schultes, 1986/b).

Összefoglalva elmondható, hogy a következő Banisteriopsis fajokat használják a népgyógyászatban:

Banisteriopsis caapi [= B. inebrians, B. quitensis]

Banisteriopsis muricata [= B. argentea, B. metallicolor stb.]

Banisteriopsis martiniana var. subenervia [= B. martiniana var. laevis]

 

A Banisteriopsis caapi emellett nagyon hasonlít a Banisteriopsis membranifolia –ra a és Banisteriopsis mitricata –ra, melyekkel gyakran össze is keverik (Gates, 1982). Ráadásul a Diplopterys cabrerana - val is több hasonlóságot mutat (Rätsch, 1998).

 

A Banisteriopsis caapi drogjai és hatóanyagai

 

Drogja:

§                     szár: frissen vagy szárítva (Banisteriae lignum),

§                     kéreg: a friss vagy szárított szár kérge (Banisteriae cortex),

§                     levelek: megszárítva (Banisteriae folium).

 

Az egész növény β-karbolin típusú alkaloidokat tartalmaz. A növényben található fő alkaloidok: harmin, harmalin és a d-leptaflorin (THH, tetrahydroharman) - későbbiekben ezekre fogok részletesebben kitérni. Ezek mellett még találhatóak rokon alkaloidok: harmin- N- oxid, metil 7-metoxi-β-karbolin-1-karboxilát, 7-metoxi-3,4-dihidro-β-karbolin 1-karboxilsav, harmanamid, ketotetrahydronorharmin, shihunin és dihidroshihunin (Hashinioto és Kawanishi, 1975; Callaway et al., 1999).

A vizsgált mintákban az alkaloidok 40-96% -át a harmin tette ki. A vegyület több próbában egyáltalán nem volt megtalálható, de ahol jelen volt ott is maximum 15% -át tette ki az összes alkaloid-tartalomnak (Brenneisen, 1992).

A Banisteriopsis caapi szárának, hatóanyag-vizsgálata során a kutatók megállapították, hogy a totál alkaloid koncentráció a szárazanyagban 0,05% és 1,36% között mozog (1. táblázat). Elsősorban harmin, majd d -leptaflorin, és végül legkisebb koncentrációban harmalint mutattak ki (Rätsch 1998; Shulgin és Shulgin, 1997; Callaway et al., 1999). Hasonló alkaloid-koncentrációt mutattak ki a hajtásban és a magokban; illetve magasabb koncentrációt a gyökérben (0,61-1,95%) és a levelekben (0,25-1,90%) (Shulgin és Shulgin, 1997; Callaway et al., 1999).

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ayahuascareality.blog.hu/api/trackback/id/tr471433574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása