ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Kik is a sámánok?

2009.10.02. 11:19 - hanaura

Címkék: sámán

A világfa vándorai

 

A sámán alakjáról sok misztikus elképzelés él a tudatunkban. Hallottunk a természeti népek önkívületi állapotba eső varázslóiról, az ópusztaszeri Feszty-körképen láthatjuk a fehér lovat áldozó magyar táltost, manapság pedig számtalan, sámánizmusból gyökeredző jegyet vélhetünk felfedezni a könnyűzenében, a művészetben, vagy akár a magukat a neosámán vagy újtáltos mozgalomhoz soroló csoportok tevékenységében. De mit is tudhatunk igazából a “tradicionális” sámán személyéről, valamint ez az ősinek nevezhető hiedelemrendszer mennyiben táptalaja a neosamanizmusnak nevezett, hazánkban is népszerű jelenségnek?

fotó: Varga Anikó

A sámánizmus különböző megvalósulási formákban ugyan, de kiterjedt vallási forma (volt) szerte a világon, így Szibéria, Észak- és Dél-Amerika, Mexikó, Ausztrália, Indonézia, vagy éppen Kelet-Ázsia kis népei között. A “sámán” szó egyébként Szibériából, a mandzsu-tunguz nyelvből ered, “tudó, tudós” jelentéssel használták eredetileg.

Ezen kis népek – például a magyarok legközelebbi nyelvrokonai, az obi-ugorok, vagy éppen a finnugor nyelvcsalád távolabbi ágához tartozó lappok – élete elválaszthatatlanul egybeforrt a természeti világgal, így nem csoda, ha a transzcendentálisról való gondolkodásuk alapja is a természet volt. Bátran tekinthetjük tehát a samanista világlátás gyökerének az animista világfelfogást, hiszen közös bennük a világ természetfeletti lényekkel való benépesítése, az a hit, hogy minden, ami van, él és szellemmel bír.

A szellemvilág kapujában

A hitrendszer és lényegében az egész társadalmi élet középpontjában ott találjuk a sámánt magát. Jelentősége abban állt, hogy érzékelni tudta a szellemek világát, képes volt közéjük utazni a révülés segítségével és közvetíteni a lét különböző síkjai között. Egy megváltozott tudatállapotban tehát egy másik valósággal lépett kapcsolatba, hogy onnan erőt, tudást hozzon és azt mások megsegítésére használja.

Mondhatjuk úgy, a sámántevékenység legfontosabb momentuma ez az átlépés volt az egyik kozmikus területről a másikra. Ezek a dimenziók a klasszikus samanista kozmológiai világszemlélet szerint három különböző világnak felelnek meg: van egy felső, egy középső és egy alsó világ. Ezek a szintek egy középponti tengellyel, a Világfával vannak összekötve. A Világfa a leggyakrabban megjelenő motívum a sámándobokon, hitük szerint ennek fájából készíti a sámán a dobját, ezt megmászva jut el más dimenziókba, ennek másolata áll a jurtája előtt is. A sámán életének jelképe is: azt tartják, a fa kivágása a sámán halálát okozza.

A samanizmus talán legegyedibb jellegzetessége, hogy a sámán nem önszántából vállalkozik feladatára, hanem arra a szellemek jelölik ki. Tehát a szerepre a szibériai sámán úgy születik. Élete, természete már nagyon hamar eltér a közösség többi tagjáétól: látomások gyötrik, különösen viselkedik, szellemekkel találkozik, akik átmenetileg magukkal is viszik. A sámán gyakran születésétől fogva testi jegyet is visel magán, fölösleges csontja (ujja vagy foga) van. A szellemek később is meghatározóak, hiszen minden sámán segítő szellemekkel rendelkezik, akik tanácsokkal látják el, elkísérik túlvilági útjaira, kiűzik a betegséget a betegekből és minden feladata közben segítik.

A közösség szolgálatában

De melyek is voltak ezek a feladatok? Már az elnevezésből is sejthető (”az ember, aki tud”), hogy a sámán tevékenysége nem merült ki pusztán vallási funkciók betöltésében, sőt! Központi szerepe a társadalmi élet minden mozzanatában megmutatkozott, akármilyen hétköznapi dologról volt is szó. Vitebsky – a sámánizmusról szóló szakirodalom jelentős szerzője – egyenesen úgy fogalmaz, hogy a sámán “olyan szerepet töltött be a közösségben, mint az ipari társadalmakban az orvos, az elmegyógyász, a katona, a jövendőmondó, a pap és a politikus.”

<br />

fotó: Varga Anikó

A közösség szolgálójaként, szellemi vezetőként fontos szerepe volt a közösség lelkierejének szabályozásában és megőrzésében. Mint közvetítő, természetesen feladatai közé tartozott az áldozatok bemutatása is, amelyekkel az emberek különféle előnyök, engedmények nyújtására próbálták rábírni a szellemeket. Általában az áldozatbemutatásokon is inkább szellemi szerepet töltött be, tehát nem ő ölte meg az áldozati állatot, hanem csak elkísérte annak lelkét a túlvilágra, miközben füstölést végzett és imákat mondott.

Jóstevékenységhez is értett, tehát segítséget nyújtott elveszett állatok, emberek, tárgyak felkutatásában vagy éppen állatok elejtésében.
Talán a legáltalánosabb és legmeghatározóbb feladata a gyógyítás volt. Hagyományosan a sámán a betegség kétféle okát különböztette meg: vagy egy olyan erő (szellem) hatolt be a testbe, ami káros hatást fejt ki, vagy hiányzik a betegből valami, aminek ott kellene lennie. Ez utóbbi – a lélekvesztés – volt a legelterjedtebb: azt tartották, a lelket vagy annak egy darabját ellopták vagy az elszökött, és az ennek folytán keletkezett űrbe költözött be a betegség szelleme. A lélekvesztés történhetett trauma következtében, de akár “elajándékozás” eredményeként is, például ha az egyén lelke egy darabjának odaadásával próbált magához láncolni valakit. Ilyenkor a sámán lélekutazásának célja a lélek felkutatása, visszaszerzése, elfogása és a testbe való visszajuttatása volt. A másik esetben a káros erő eltávolítása történt, melynek leggyakoribb módja a testből való kiszívás.

Az ember testén kívül a lelkével való törődés volt a másik kulcstevékenység, melyhez szorosan hozzátartozott a halottak lelkének elvezetése a holtak birodalmába. A sámánhitű társadalmak ugyanis a halálra csak mint küszöbre tekintettek, erre vezethető vissza többek között az is, hogy a sámán lélekutazását sok helyen “kis halálnak” is nevezik. A lélekvezetésre abban az esetben volt szükség, ha a halott lelke késlekedett elhagyni az élők világát; ilyenkor az utazás célja a halott lelkének elfogása és új lakhelyére kísérése volt. Ha a halott és még élő családtagjai között elintézetlen ügyek maradtak, a sámán látta el a közvetítői feladatot.

Mindemellett néhány kutató egyenesen az első művészeket látja a sámánokban. A sámánnak esetenként több ezer sornyi ima, ráolvasás szövegét kellett felidéznie, esetleg improvizálnia. Az előadás alatt nemcsak dobolt és táncolt, hanem el is játszotta a túlvilági utazás eseményeit – közben gyakran kellett hangot is váltania, a különböző szerepeknek (pl. beteg, szellem) megfelelően. Egy ilyen sámánutazás tehát komplett előadásként, “egyszemélyes ősszínházként” értelmezhető, melyben a sámán nemcsak rögtönözni kiválóan tudó költő, hanem szemfényvesztő színész is volt.

A sámán alakja elválaszthatatlan legfontosabb “kellékétől”, a sámándobtól. A dob monoton hangja segítette elő a révületet, ez a fizikailag is igazolt tény a samanista világlátás számára úgy fordítható le, hogy a sámán a dobja hátán lovagolva jutott el a szellemek birodalmába (a “dob mint a sámán lova” metafora általános volt a sámánhitű népek körében). A sámánelőadások mindig eksztatikus állapotban történtek, mely állapot elérését megelőzhette meditáció, böjtölés, de leginkább a dob hangja és a tánc volt az, ami segített a sámánnak a módosult tudatállapot elérésében. Emellett meg kell említeni a különböző tudatmódosító, ún. pszichedelikus szerek használatát, az obi-ugor (hanti és manysi) sámánok például légyölő galócából készült főzetet ittak a révülés megkezdése előtt.

Sámánok ma

De vajon hogy jelenik meg mindez napjainkban? A tradicionális sámánizmus a 20. században többnyire már csak nyomokban élt tovább (bár a ’90-es évektől kezdődően a sámánizmus újjászületésének lehetünk tanúi a természetközeli népeknél), viszont annál nagyobb teret hódít a sámánizmus mai, városi, elsősorban a Nyugatra koncentrálódó formája, a neosamanizmus, mely az Egyesült Államokból kiindulva az 1980-as évektől terjed. Ez a jelenség mindazon gyógymódokat, csoportos vagy egyéni önmegismerési folyamatokat foglalja magában, amelyek az “ősi” sámáni technikákon alapulnak. A tradicionális és a neosamanizmus legfontosabb különbsége az, hogy míg a hagyományos kultúrákban egyedül a sámán volt képes utazásokat tenni a szellemi világban, addig a városi formában a klienst bátorítják arra, hogy révülésen keresztül találjon válaszokat az őt foglalkoztató kérdésekre, hogy legyen önmaga sámángyógyítója. De különbség az is, hogy itt nem kerül sor semmiféle drog használatára(!).

fotó: Varga Anikó

A neosamanizmus már Magyarországon is egyre nagyobb jelentőségre tesz szert, egyre több és egyre nagyobb létszámú közösséget tudhat magáénak. A magyar neosamanizmus viszont sajátos helyzetben van a más helyeken tapasztalt városi samanizmussal szemben, mert természetszerűen az “ősmagyar pogány hit” elemeit próbálja rekonstruálni, a magyar törekvések a magyar “táltos-hit” elemeivel vannak átszőve. Nem véletlenül használtam a “rekonstruálni” kifejezést, ugyanis az ősmagyarok hitéről, a magyar táltos személyéről és tevékenységéről semmilyen kézzelfogható tény nem maradt ránk, így még azt sem jelenthetjük ki teljes magabiztossággal, hogy a táltos az eurázsiai rokonnépek sámánjának magyar megfelelője…

Természetesen a neosamanizmusnak is egyik központi eleme a gyógyítás. Korunkban sokan csalódtak a hagyományos gyógymódokban, így szinte már divatnak tekinthető a természetes módszerek, “alternatív” gyógymódok keresése. A sámánizmusban alkalmazott tudatállapot-megváltoztatás, a vizualizáció és a nem hétköznapi forrásokból nyert segítség erős párhuzamokat mutat a folyamatosan fejlődő holisztikus gyógyítással, mely az embert testi-lelki-szellemi egységben szemléli és amely az egészség megőrzése érdekében a tudatra támaszkodik.

Összefoglalásképpen kijelenthetjük, hogy a sámánizmus olyan évszázadokon átívelő “ősi tudás”, mely a múzeumi tárgyakon és a szakkönyveken túl is hatalmas és használható értéket képvisel. És amint az ebből a pár gondolatból talán kiderült, ez a tudás sok olyan elemet hordoz magában, mely a mai világ embere számára is egyfajta út lehet a mélyebb önmegismerés, a testi-lelki egészség, harmónia eléréséhez…

 

Forrás: 108magazin

A bejegyzés trackback címe:

https://ayahuascareality.blog.hu/api/trackback/id/tr711422486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

meneruwa 2009.10.02. 13:07:13

érdekes de ujabban már nem mint tudós, tudót értelmeznek a saman szó alatt hanem éneklő embert. végül is ugyanarra lyukadnak ki mert az ének közvetlenül a rezgéshez, révüléshez kapcsolódik amiből jön egyértelműen a tudás megszerzése. mellesleg a nicknevem is mene-ruwa daloló embert jelent, ha jól emlékszem vmelyik dél-amerikai törzsnél használatos ez a kifejezés. ez csak éppen érdekesség vhol a doromb történetének a használata kapcsán olvastam. mellesleg nem elevetndő tény hogy dél amerikában inkább a dalok vannak előtérben a doboknál, lásd: ayahuasca, yage icaro-k

mernyau 2009.10.02. 15:03:22

Hmm, pedig szerintem nagyon nem mindegy, hogy valaki tudós-e vagy csak éneklő ember?
Mert a tudósság nem zárja ki, hogy éneklő ember is lehess, ellenben az éneklő ember meghatározás erősen lefelé determináló, kizárja azt, hogy valóban tudósok a sámánok.

vagy nem?

meneruwa 2009.10.03. 11:05:53

hát ha mostani civilizációnkat nézzük akkor igen, de ha régimódi fejjel gondolkodunk az ének a révülés eszköze amelyet csak a kiválasztott emberek tudtak elérni, ezért is volt nekik ez a megkülönböztető jelzés. (példáért ott az ázsiai torokének amelyet jóformán csak ott terjedt el s ugye mint említettem a dél-amerikai icaro-k) de ez is attól függ hogy értelmezzük a szavakat, főleg a fordítási helyességeket, pontosságokat. hát ha lesz több időm tényleg megkeresem azt a cikket vagy tanulmányt vagy mi volt az.


süti beállítások módosítása