Axis barátom oldalán találtam egy nagyon jó cikket (www.o-ws.hu/cikkek/samanizmus/a-saman-vilaga-es-beavatasa.html), aminek egy kis részletét alább olvashattok, a többit Axis-nál.
Helena Blavatsky Isis Unveiled (A leplezetlen Ízisz) című könyvében ismételten említést tesz a sámánizmusról és sámáni jelenségekről. A könyvben számos eset található a varázslatról, különféle tradíciókból magasabb erőt merített emberekről és szokatlan helyszínekről, amelyek figyelemreméltó erőkkel megáldottak. A tibeti beavatottak levegőben közlekednek, a szibériai sámánok saját gondolataikkal keresik meg az elveszetteket és eltévelyedetteket, minderről úgy szerezhetünk tudomást, hogy fellapozzuk e szokatlan könyv oldalait. E remekmű azonban nem valamely bogaras és irracionális varázslás végtermékét mutatja be, hanem a kevéssé ismert természeti erők és természeti törvények következményeit tárja elénk, amelyek Nyugaton a spiritizmusban és a pszichotronikus jelenségben lepleződtek le, még ha elég ritkán is. A régmúlt beavatottja és a mai pszichotronikus ereje minden esetben ugyanabból a realitásból vezethető le, mint a vallás. Blavatsky ezt egy mondatban foglalja össze: "Az igazság egyféle marad, és nem létezik olyan vallás, akár keresztény vagy pogány, amely ne állna szilárdan az idők szikláján – Istennek és a halhatatlan szellemeknek köszönhetően."1 Amennyiben az "Isten" fogalom alatt azt az univerzális alapelvet értjük, amelyből a megnyilvánuló világegyetem indul ki, és a "halhatatlan szellem" fogalma alatt annak jelenléte jelenik meg az egyénben, akkor a sámánhoz és beavatotthoz hasonlóan a realitást sokkal inkább mint "hétköznapi" anyag és természeti törvények igazolják. Tételezzük fel, hogy ennek a "sokkal inkábbnak" ismerete képzés és gyakorlás folytán tudássá változhat, amely felerősödhet. Blavatsky ezt állítja az Isis Unveiled egy másik részében, amelyben a sámánizmusról, mint az egyik "legrégebbi indiai vallásról" beszél, majd így folytatja: "Ez a szellemek tisztelete vagy hit a lélek halhatatlanságában, és abban, hogy a lélek azonos az emberekkel, ahogy azok megjelentek a Földön, csak testük vesztette el objektív formáját, és az ember testi lényegét szellemi szubsztanciává változtatta. Jelenlegi formájában a (sámánizmus) a primitív teurgia hajtása, valamint a látható és láthatatlan világ praktikus áttűnése." Azt kell feltételeznünk, hogy ezek az energiák gyengéd energiát közölnek, amelyről Blavatsky így vélekedik: "Bekövetkezett az egy és ugyanazt jelölő fogalmak – szent tűz, asztrális fény, akasha, ód, vril, mágnesesség – végtelen zűrzavara". A lényeg, amely mint alapvető téma jelenik meg az Isis Unveiled című műben, annak valósága, hogy a világegyetem két szubsztanciával, szellemmel és anyaggal telített. Mindkettő egyazon forrásból származik, Istentől vagy az Univerzális Értelemtől. A tudat a szellem és az anyag egyesüléséből ered, és visszatükrözi Istent, az egységet, amelyből mindkettő származik. A szellem szent energiát, szent tüzet vagy ódikus erőt terem, míg az anyag nyersanyagot nemz; minden megnyilvánuló lét két különféle viszony kombinációja. Az Isis Unveiled című műben és más teozófiai klasszikus könyvben sok minden tanúskodik arról, hogy a sámánok, akár tudatosan vagy öntudatlanul, valóban érékelték a dolgokat és lényegében véve egyazon módon hatottak a világra. A sámánizmus interpretációja számára különösképpen fontos a teozófia négy kölcsönösen összefüggő alapvető előfeltétel: 1. Abban a világban, amelyben élünk és mozgunk, a hétköznapi anyagon kívül még a lét néhány síkja vagy szférája fordul elő. 2. Az emberi élet a születés előtti és a halál utáni kontinuitás része. 4. Létezik egy ősrégi univerzális bölcsesség és szellemi ösvény, amely megelőzi a nagy vallásokat, amelyek belőle indulnak ki, és annak kapcsolata a modern filozófiához és tudományhoz kritikus.