ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Mi a sámánizmus?

2010.05.02. 01:56 - hanaura

Erre a kérdésre nem én fogok válaszolni, szerencsére!:)

A most talált cikk:

 

A néprajzi szakirodalom sámánizmusnak nevezi Szibéria és Belső-Ázsia lakóinak ősi hiedelemrendszerét. E rendszer központi alakja a sámán, aki közvetít az emberek világa és a szellemek világa között. Az eurázsiai sámán legfontosabb jellemzője, hogy tudatosan éri el a módosult tudatállapotot, a sámántranszot, amely lehetővé teszi számára az adott probléma orvoslását, az adott élethelyzet megoldását. A sámán mindig valamilyen pontosan körülhatárolható ok miatt vállalkozik a révülésre (átkelésre a szellemek világába), legyen az gyógyítás, jóslás vagy elveszett állat keresése. A néprajzi szakirodalomban elterjedt sámán szó mandzsu-tunguz eredetű, jelentése: „aki tud, aki tudó, aki tudós”.


 

A sámán kozmológiában a világegyetem hármas tagolódású: Felső, Középső és Alsó Világra oszlik. Ez a világmodell szimbolikusan megjelenik a sámán dobján és öltözetén is. A Felső és az Alsó Világ a szellemek világa. A Középső Világ az emberek lakhelye, amelynek közepén, a Föld köldökén emelkedik a Világfa. Ez, akár egy függőleges tengely, köti össze a három világot. A sámánnak a világ szerkezetén kívül ismernie kell az azt benépesítő szellemeket is. Ezeknek a szerepe két alkalommal válik kiemelkedően fontossá: a beavató sámánbetegség időszakában és a szertartásokon, a révülés során a szellemvilágban – „a munkafázisban” – átélt élmények alatt. Adott kultúrában a sámán több fontos szerepet tölt be. Ő a nemzetség vezetője, szellemi vezére, a közös származástudat őre, áldozópap, lélekvezető, jósló, gyógyító, költő és énekmondó.


 

A sámánjelölt kiválasztásának többféle módját írták le a néprajzi kutatások, de az alapmodell szerint a sámán valakitől (általában rokonságon belül) örökli speciális képességét. A hivatásnak már születéskor szemmel látható jelei vannak: foggal születés, burokban születés vagy hat ujjal (fölös csonttal) való születés. A sámán egyéni életsorsának meghatározó élménye a sámánbetegség. Ez hasonló a mai pszichiátriai terminológiában pszichózisnak és depressziónak nevezett lelkiállapothoz. A leírások szerint a szibériai sámán rövidebb-hosszabb időre eltűnik, megszünteti a kommunikációt a közösséggel. Ez az állapot metaforikus halálhoz hasonlítható, amikor a sámán átéli a testi és lelki szétszedettség élményét. A sámánbetegségből való felépülés az újjászületést, a beavatást, a munkájához szükséges természetfeletti erő megszerzését jelenti. Ez az új testi és lelki erőszintre való emelkedés teszi képessé a sámánt arra, hogy másokat gyógyítson. Aki nem járta meg maga is a poklot, az nem segíthet másoknak sem, tartja a hagyományos kultúrák bölcsessége. Fontos kiemelni, hogy a nagy világvallásokkal ellentétben a sámán nem tudatosan, akarattal készül a sámánságra. Hívás, elhivatás útján jut a tudás, az erő birtokába. Ennek a hívásnak sokszor ellenáll, de később – elsősorban a sámánbetegség hatására – elfogadja azt, végigjárja a beavatás gyötrelmeit, és beteljesíti az adott kultúrában a sámán sorsát.


A magyar néprajztudomány keleti gyökereinket is kereső kutatói – Diószegi Vilmos, Hoppál Mihály és mások – több munkájukban hívták fel a figyelmet arra, hogy a honfoglaláskori magyarság kereszténység előtti szellemi kultúrája jelentős mértékben az eurázsiai sámán kultúrákkal rokonítható, a sámánság – a magyar kultúrában táltosság – egyes elemei pedig jóval túlélve a kereszténnyé válást, egészen a 20. századig elevenen élhettek a magyar falusi-paraszti műveltségben.

 

forrás: www.korunk.org/

A bejegyzés trackback címe:

https://ayahuascareality.blog.hu/api/trackback/id/tr131963035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása