ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

Az iszákos yagé

2009.11.11. 23:00 - hanaura

 
Ismét részlet Betula Pendula blogjáról (betulapendulafa.blogspot.com/ ), a leközlési lehetőséget ezúton is köszönöm neki! Soks szeretettel Nektek!
Ím:
 
 
 
 
 
 
Az iszákos yagé
 
Egy újabb könyvrészlet... és, hogy ne nagyon térjünk el a korábbiaktól, ismét egy dél amerikai sámánizmussal foglalkozó iromány következzék, méghozzá egy igazi sámán szájából elhangzott iromány.

"Három fiatal szekoja indián három éven át készített interjúkat nagyapjukkal, Fernando Payaguajéval egy jagé (ayahuasca) sámánnal. A több száz oldalas szekoja kéziratot megszerkesztették, és spanyolra fordították, majd az iszákos jagé címen kis kötetekben publikálták. Ez az egyik legáttekinthetőbb könyv az ayahuasca-sámánizmusról, jóllehet angolra még nincs lefordítva. A sámán három unokaöccse: Alfredo Payaguaje, Marcelino Lucitande és Jorge Lucitande"

A fokozat megszerzéséhez jagét kell inni legalább tizenötször, több hónapon át. Ezután a jelöltnek meg kell tanulnia bármiféle betegséget meggyógyítani. De ahhoz, hogy valaki erre a fokozatra eljusson, sok csalódást kell elviselnie.
Én például annak ellenére, hogy házas voltam nem hálhattam a feleségemmel; ha a legjobb és legfelkészültebb gyógyítóvá akartam válni, akkor nem tehettem ilyet. A közelében laktam, egy másik házban, jagét készítettem, és szünet nélkül ittam, mivel az volt a kötelességem, hogy minél inkább tökéletesítsem magam. Ilyesmi késöbb is előfordul, a gyógyítóember gyakran szenved amiatt, hogy nem tud a családjával foglalkozni; vannak időszakok, amikor távol kell lennie, mivel saját magát kell jó kondícióban tartania, és ügyelnie kell az egészségére. Nem használhat olyan tálat, amelyet terhes asszony használt, és távolságot kell tartania tőle; ha nem tesz eleget ezeknek a követelményeknek, fejfájása és más fájdalmai lesznek. Ugyanez történik, ha a nő menstruál; ilyenkor rejtve kell maradnia, és távol kell tartania magát a férjétől, amíg túl nem lesz rajta. Utána pedig forró vízzel, guabalevelekkel és más levelekkel meg kell mosakodnia; ha mindezt megtette, férjének ételt csak ezután adhat újra. A nőknek attól is tartózkodniuk kell, hogy a szertartásközben a jagé-ház közelébe menjenek, máskülönben a Halak Ura és a Vadak Ura nem felel a jagé hívására. Vissza kell vonulniuk akkor is, amikor a jagét főzik. Mindezen szabályok a nőkre kötelezőek. Jagét azonban ők is ihatnak, és gyógyítókká is válhatnak, és az jó dolog, ha csípéseket és más bajokat gyógyítani tudnak, amikor a családjuk szenved.

Amikor az ember jagét iszik, komolyan diétáznia kell. Legföljebb kevés halat ehet, és igen kevés húst. Kerülnie kell az érett, csípős borsokat, és csak éretlent lehet enni stb.; ha az ember mindenfélét összevissza eszik, semmit sem fog tanulni. Ezért türelmesnek kell lenni és a nélkülözést elviselni. Legjobb, ha az ember otthon tartózkodik, mert ha látogatóba megy, gyakran tiltott ételekkel kínálják; sőt jó, ha a jelölteknek a jelölteknek saját főzőedényeik vannak. Függőágyukat jól kell őrizni; ha házukat elhagyják, jó magasra kell kötni, nehogy asszonynép vagy más látogató belefeküdjön. A mester minderre figyelmezteti őket. Ha nem így történik, akkor hazatérve, amikor belefekszenek a helytelenül használt függőágyukba, fájdalmaik lesznek, és elvesztik látomásos erejüket. Ezért is kell védeniük magukat...



Egyesek jagét csak addig a pontig isznak, amíg varázserőt nem nyernek, hogy ezzel a hatalommal élve embereket ölhessenek. Jóval nagyobb erőfeszítésre és sokkal több jagé elfogyasztására van szükség ahhoz, hogy valaki a legmagasabb szintet elérhesse, ahol is hozzáférhet a látomásokhoz, és gyógyítóerőt kaphat. Varázslóvá válni könnyen és gyorsan lehet. Én nem erre törekedtem, hanem arra, hogy én legyek a legbölcsebb és legfelkészültebb; elgondolásom az volt, hogy megszerezzem egy nagy családnak vagy klánnak a vezetését, tíz vagy húsz családét, és képes legyek gondoskodni róluk és meggyógyítani őket, ha kell. Csak ez a cél lebegett előttem, s ennek köszönhettem az erőt, mellyel a legmagasabb szintre eljutottam...

Az ember függőágyon ül, de ugyanakkor egy másik világban jár, látja minden létező igazságát; csak a test marad egy helyben. Az angyalok megérkeznek, és fuvolát nyújtanak át neked; játszol rajta, mintha nem a gyógyítóember tanítana, hanem ők maguk, akik éneklésre serkentenek, amikor mámorosak vagyunk. Milyen csodálatos látni az állatok teljességét, még azokét is, amelyek a víz alatt élnek! Hogyan is lehetne nem csodálni az emberek sokféleségét, akik a földön élnek? Az ember mindent lát ilyenkor, és ezért elbűvölő dolog jagét inni.
Ez azonban nem olyan egyszerű. Amikor tömény jagét iszom, sikerül látnom a napot, a szivárványt... mindent; de a látomás megszűnik, és azon kapom magam, hogy a szívem forró, mint a kiégett tepsi. Belülről hőséget érzek, mely éget; anélkül, hogy dolgoznék, egész nap izzadok. Folyamatos látomások gyötörnek, izzadok, és igen gyakran le kell fürödnöm. Képesnek érzem magam a varázserő használatára s arra, hogy bárkit megöljek, jóllehet soha nem tettem ilyet, mert apám azt mondta nekem: "Ha ilyenkor használod a hatalmadat, bárkit megölhetsz, de azután örökké varázsló maradsz"
Azokban a napokban a jagénak adtam át magam; bementem Cuyabenóba, s amikor hazatértem, apám megint figyelmeztetett:
- Ha úgy érzed, hogy kissé mámoros vagy, felül kell emelkedned a rád törő dühön; ne válj erőszakossá, és ne sérts meg senkit!
- Nem, tudni fogom, hogyan tartsam vissza magam - feleltem.
Napokig szenvedtem a hőségtől; emlékszem, fuldokoltam az izzadságtól, és ez a felkészülésnek nagyon veszélyes pillanata: az ember ilyenkor nem nézhet egyenesen az emberekre, csak hallgathatja őket.
- Most pedig egy másik fajta jagét hozok - mondta apám. - Eljött az idő, hogy kipróbáld.
Jó sűrűre készítettük, és miután megittam, apám eltávolította belőlem azokat a nyilakat, melyek bennem voltak; már nem izzadtam, és olyanná váltam, mint egy gyerek. Apám így vonta ki belőlem az erőszakot, s ennek köszönhetően nem kellett varázslóvá válnom, hanem megtanulhattam a gyógyítást. És ezzel megszereztem a fokozatot: most már olyan tisztán látom a varázslókat, mint a nap; a gyógyítók tükrök. Így aztán letelepedtem Cuyabeno térségében, és föl tudtam ismerni egy sziona varázslót Rio Aguaricóból; a varázslók nem néznek az ember szemébe; fejüket leszegezve állnak. Ez volt az az ember, aki miatt a múltban oly sok küzdelem folyt.

Részlet: Sámánok, ötszáz év a tudáshoz vezető ösvényen, című könyvből

A bejegyzés trackback címe:

https://ayahuascareality.blog.hu/api/trackback/id/tr471519136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása