ayahuascareality

Az oldal az Amazonas medence sámánvilágával foglalkozik, az ottani spirituális világot, törzsi rituálékat, szokásokat próbálom egy befogadható, olvasható formában bemutatni itt. Ebbe a világba tartozik a természet, az elemek tisztelete, a dohány és a többi szent növény, orvosság, köztük az ayahuasca. Az "ayahuasca" az Amazonasi kecsua kifejezés, aminek számos fordítása létezik, mint a "lélek liánja", a "halottak indája", a "kis halál", a halál kötele", stb. Ez egyike a számos névnek amivel illetik. Mondhatni a legelterjedtebb. Maga az ayahausca egy, az Amazonasi törzsek által kultivált szakrális orvosság, amit vallásos céllal, szertartásos jelleggel vesznek magukhoz a bennszülöttek, egy ehhez tartozó, családonként változó rituálé keretében. Számtalan eltérő részletű szertartás ismeretes, családi titkok, különlegességek, amit a sámánok többnyire bizalmasan kezelnek, mivel ez a munka komoly felelősséget igényel. Dél-Amerikában több úgynevezett szinkretikus egyház is felbukkant, akik (többnyire keresztény)vallási gyakorlataik alapjának tekintik az alkalmankénti teafogyasztást, rituális jelleggel, közösen énekelve. Utóbb nyugati orvosok is elkezdték alkalmazni, például olyan szenvedélybetegségek kezelésére, mint például függőségek, traumák. Az ember a szertartás ideje alatt rituálisan elfogyasztott gyógytea hatására gyakran fizikai rosszullétet tapasztal, gyakori, hogy ki is hányja az elmondások alapján kellemetlen ízű teát. Erről több törzs, jellegzetesen a shipibo azt tartja, hogy az ember gyakran a félelmeit, a hazugságait hányja ki. Emiatt aztán nagy becsben tartják ezt a fajta tisztulást, noha nem feltétele a megtisztulásnak. Ezután mintegy látomás formájában egy szellemi utazáson vesz részt, amit érzelmek, felismerések, képek kísérnek. Különbözőségét abban tartják az első pillanatra hasonlónak tűnő hallucinogén szerekkel szemben, hogy nem egy mesterséges világba kalauzolja a gyógyulni vágyót, hanem önnön belső világába, ahol szembesül örömével, bánatával, boldogságával, és legbelsőbb félelmeivel is. Emiatt azt tartják, az utazás gyakran megviseli az embert pszichikailag. Nem ritka az újjászületés élménye, ami után a szertartáson részt vevő képes valóban megszabadulni a korábbi terheitől, nehézségeitől. Az Amazonas-beli indiánok azt tartják róla, hogy egy csodálatos gyógyszer, aminek a segítségével az ember kapcsolatot teremthet nem csak saját belső létével, hanem a szellemvilággal is, és szembenézve minden terhével, félelmével, megszabadulhat azoktól. Eddig sem pszichikai, sem fizikai függőség nem ismert, továbbá semmilyen mellékhatás nem került dokumentálásra.

Friss topikok

  • Janos78: Üdv mindenkinek!A nevem János.1 éve voltam Iquitosba.2 hetet sikerült a dzsungel mélyén eltöltenem... (2020.04.19. 21:00) 5000 indok
  • Endre Juhász: Sziasztok! Egy megjegyzésem lenne a fenti írással kapcsolatban. Az ayahuasca italt egyértelműen te... (2019.03.09. 22:00) Különböző ayahuasca főzetek
  • : Hol szerezzek sámámt? Egy fuvescigi beszerzesere sem vagyok felkeszulve mert nincsenek ilyen kapcs... (2018.07.09. 17:03) Nem kell a sámán !
  • Péter Kobza: Szia! Ahogy látom már 7 éve ennek a postnak, de azért remélem még jelzi hogy írtak hozzá! Én egy k... (2017.08.21. 15:02) Ayahuasca főzés
  • Zoltán Morta: A videókon a Tensegrity gyakorlatai láthatóak. Mostantól Budapesten a Jurányiban keddenként részt ... (2016.09.08. 03:26) Castaneda fimjei

A jagé története

2010.02.09. 23:00 - hanaura

Címkék: történet ayahuasca jagé

Citrom segítségével sikerült egy újabb érdekes cikket begépelni Joan Halifax könyvéből, ami a jagé, más néven ayahausca történetét írja le. Természetesen minden törzsnek meg van a maga története, és ez természetes is, ahogy minden embernek a törzsön belül is, hát nekünk most ezt a deszana változatot sierült elcsípnünk. Nagyon felkavaró, és meglehetősen szimbolikus a történet, biztos sokak gondolatait megmozgatja majd!

A történet:

 

 

A deszana sámán erejének kifejlesztése hosszú, rendszeres tanulást követel.
A világ más részeitől eltérően pajé általában nem pszichológiai, spirituális, vagy fizikai válságon keresztül hivattatik el, hanem -R.D. Antropológus szerint- a gyógyító pap „lassan, kitartóan fejleszti a személyiségét”.
A hajtóerő az ismeretlen iránti igazi intellektuális érdeklődés.
Célja nem annyira az embertársai feletti hatalom megszerzése, mint inkább az olyan dolgok tudása miatt érzett személyes öröm, amit mások képtelenek elsajátítani.
A pajé humanista, akit mélységesen érdekelnek népe archaikus hagyományai.
Fontos neki a közösség viszonyainak alakulása is, és amiatt gyakran találja magát a konfliktust feloldó szent politikus szerepében.

A sámánrévülés, melyet nagy erejű látomáskeltő növényekkel érnek el, megmutatja a társas kapcsolatok szabályainak isteni eredetét.
Ez a pajé módszere a közösségi összhang helyreállítására.
A deszanák mítoszainak középpontjában a szent növények hatása alatti szeánszok állnak, és a mítoszok mind a növény, mind hatásos tubákjának és főzetének fogyasztását mélyen gyökerező egységes rendbe foglalják.
Az alábbi elbeszélés a yagé eredeti mítosza szerint Yagé Asszony volt az első nő a földön, és a Vizek Háza volt az első maloka.
Yagé rendkívül drámaian jelenik meg a férfiak között, miután életet a a Yagé Gyermeknek, akit aztán kíméletlenül feldarabolnak.
Mikor a férfiak meglátják, úgy érzik, „megfulladnak”.
A deszanák a fuldoklás szóval jelölik a nemi érintkezés során jelentkező érzéseket. Számukra a látomás, a fulladás, az eszméletvesztés, az összezavarodás, és a teltség érzése mind kapcsolatos a nemi aktussal.

 


Yagé Asszony hozza létre a nagy erejű látomásokat, és a yagé szó nőnemű. R.D. magyarázata szerint: "A coitus során az ember megfullad, látomásai támadnak -az aktust a mámor, az ittasság, és az elragadtatás kifejezésekkel jellemzik."
A férfit a szorongás és a gyönyör ötvözete más fizikai és spirituális tudatállapotba viszi.
A tukanók számára teljesen természetes a szex, és a látomásos transz közötti szoros kapcsolat.
E két élményben intenzitásuk, és az elragadtatás miatt sok a közös, és a mítosz pusztán elmagyarázza, hogyan keletkeztek.

 

 

Egy asszony volt az; Gahpí Mahszó-Yage Asszony- volt a neve.
Az idő kezdetén történt, az idők kezdetén, amikor az Anakondakenu jött fölfelé a folyókon, hogy mindenüvé betelepítse az embereket-megjelent a Yage Asszony.
A kenu egy Biavii, a Vizek Háza nevű helyre ért, és a férfiak az első malokában éltek, amikor megérkezett Yagé Asszony.
 

Megállt a maloka előtt, és megszülte gyermekét -igen, ott szülte meg.
A Yagé Asszony fogott egy tooka növényt, és megtisztította magát és a gyereket. E növény levelének a visszája vörös, mint a vér, és az asszony ezeket a leveleket fogta, velük tisztította meg a gyereket.

A levelek fényes, ragyogó vörösek voltak, akárcsak a köldökzsinór.
A hosszú köldökzsinór nagy vörös, sárga és fehér darabja fényesen ragyogott.
Ő a yagé inda anyja.
A maloka belsejében ültek a férfiak, az emberiség ősei, minden tukanó csoport ősei. Ott voltak a deszanák, a tukanó csoport, a pira-tapuyák, és a wananók-ezek mind.
Azért jöttek, hogy átvegyék a yagé indát.
Mindegyiknek kapnia kellett a yagé indából, és azért gyűltek össze, hogy átvegyék.
Aztán a nő a maloka felé ment, ahol a férfiak ültek, és karjában a gyerekkel belépett az ajtón.
Amikor a férfiak meglátták a nőt a gyermekével, megdermedtek, és megrökönyödtek.
Mintha fuldokoltak volna, amint a nőt, és a gyereket nézték.
Az asszony a maloka közepébe ment, ott megállt, és azt kérdezte: „Ki ennek a gyereknek az apja?” A férfiak dermedten ültek, émelyegtek, és képtelenek voltak gondolkodni.
A majmok, igen a majmok is ott ültek, és gyógynövényeket rágcsáltak.
A majmok sem bírták a látványt, és a farkukat kezdték enni.
A tapírok is a farkukat kezdték enni, amely akkoriban még igen hosszú volt.
A mókusok szintén a farkukat ették, és gyógynövényeket rágtak. A mókus halk hangot hallatott rágás közben: -Kiú-kiú-kiú. „Rosszul vagyok-mondta a mókus-, a farkamat eszem” "-Mi folyik itt"- kérdezték a majmok, és megérintették a farkukat, de a farkuk eltűnt. „Rosszul vagyunk”-mondták a majmok. „Szegény fejem-szólt az egyik majom-, meg fogok őrülni, hogy a farkamat eszem! Szegény fejem”.
Yagé Asszony a maloka közepén állt, és azt kérdezte: „Ki ennek a gyermeknek az apja?” Az egyik sarokban ült egy férfi, és nyál csorgott a szájából.
Felállt, jobb lábánál fogva megragadta a gyereket, és azt mondta: „Én vagyok az apja!” „Nem-mondta egy másik-, én vagyok az apja!” „Nem!-mondták a többiek. -Mi vagyunk a gyermek apja!” Aztán az összes férfi a gyerekre vetette magát, és darabokra szaggatták. Leszakították a köldökzsinórt, az ujjait, a karjait, a lábait, cafatokra tépték a gyereket.
Mindegyikük magához vette egy darabját, amely hozzá, a népéhez tartozik.
Azóta mindegyik embercsoportnak megvan a saját yagé fajtája.


(E ponton félbeszakítottuk a mesét, és megkérdeztük, hogyan esett teherbe a nő.)

 

 

Az öregember volt az a Nap Apa, ő volt a fallosz. A nő ránézett, és a megjelenésétől, attól ahogy a Nap az asszonyra nézett, mag keletkezett, mert a Nap Yagé Ember. A Nap Apa a Yagé Ura, a Nemi Aktus Ura. A Vizek Házában termékenyült meg a nő.
Attól esett teherbe, hogy a Nap Apára nézett. Minden a szemen keresztül történt. Yagé Asszony a férfiakkal jött. Amíg a férfiak kasirít (erjesztett ital) készítettek, a nő kiment a malokából, és megszülte a yagéindát, mint gyereket.
Éjszaka volt.
A férfiak azon igyekeztek, hogy berúgjanak.
A yagé gyermek az alatt született, amíg a férfiak próbáltak lerészegedni.
Éppen kezdtek énekelni, daluk elutasította a gyereket.
Semé fából készült botcsörgővel utasították el.
A farkukat evő állatok azért éltek együtt, mert ők is megrészegültek.
A yagénak csak kellemes látomásokat kellett volna okoznia, de egyesek rosszul lettek, és ezért visszautasították.
Az asszony a maloka közepébe ment.
Ott volt egy doboz tollfejdísz, és egy tűzhely.
Amikor bejött, csak egy férfinak volt tiszta a feje, csak ő nem volt kába.
Amíg az asszony szült, a férfiak ittak, és azonnal elkábultak.
Először elbódultak, aztán jött a vörös fény, és vöröses színeket láttak, a gyermekszülés színeit.
 

Később bejött az asszony a gyerekkel, és amint belépett az ajtón, a férfiak mind elvesztették az eszméletüket.
Csak egyikük tartott ki, és fogta meg az első yagé ágat.
Ekkor viselkedett tolvajként az ősünk: levette egyik réz fülbevalóját, és félbetörte, majd az élével elvágta a köldökzsinórt.
Kivágott belőle egy nagy darabot.
Ezért van a yagénak inda alakja.
Mindegyik férfi darabokat szakított a gyermekből.
Mire végül a mi ősünk is megszerezte a neki járó részt.
Az ősünk nem tudta, hogyan fordítsa hasznára a yagét- túlságosan megzavarodott.

A bejegyzés trackback címe:

https://ayahuascareality.blog.hu/api/trackback/id/tr201744300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása